اثر برنامۀ آموزش تصویرسازی بر اجرا و یادگیری مهارتهای پایۀ مینی بسکتبال | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 14، 1394، صفحه 44-29 اصل مقاله (191.05 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| راضیه طالبی1؛ ربابه رستمی* 2؛ فریبا خوشبخت3 | ||
| 1کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شیراز | ||
| 2استادیار بخش تربیت بدنی دانشگاه شیراز | ||
| 3استادیار بخش مبانی آموزش و پرورش دانشگاه شیراز | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر برنامۀ آموزش تصویرسازی شناختی، انگیزشی و ترکیبی بر اجرا و یادداری مهارتهای پایۀ مینیبسکتبال بود. تعداد 81 آزمودنی بر اساس نمرات پرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی هال و مارتین (1997) انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه (تصویرسازی شناختی- تمرینبدنی، تصویرسازی انگیزشی- تمرینبدنی، تصویرسازی شناختی و انگیزشی (ترکیبی)- تمرینبدنی و تمرینبدنی) قرار گرفتند. نتایج حاکی از برتری گروه تصویرسازی شناختی- تمرینبدنی در مراحل اکتساب، پسآزمون و یادداری بود. امّا تعامل معنادار تنها در دو گروه ترکیبی و انگیزشی و در دو مهارت شوت و پاس بدست آمد. الگوی تغییر نمرات از پیشآزمون به پسآزمون برای هر دو گروه افزایشی امّا از پسآزمون به مرحله یادداری تنها برای گروه تصویرسازی ترکیبی افزایشی بود. بهنظر میرسد در مراحل اولیة تمرین، استفاده از تصویرسازی ترکیبی با دارا بودن مؤلفههای اجزاء شناختی و انگیزشی همراه با تمرین بدنی منجر به کُدگذاری بهتر مهارتهای پایۀ حرکتی از جمله مهارتهای پایۀ بسکتبال گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصویرسازی شناختی؛ تصویرسازی انگیزشی؛ تمرین بدنی. مهارتهای مینی بسکتبال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,055 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,154 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,992,013 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,407,999 |