شناسایی مزایایی توسعه فیجیتال در آموزش رشته علوم ورزشی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 13، شماره 40، پاییز 1404، صفحه 35-56 اصل مقاله (669.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2025.17198.2548 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر جابری* 1؛ سعید بحیرایی2 | ||
| 1دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
| 2استادیار، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف کلی این پژوهش شناسایی مزایای محیط فیجیتال در آموزش رشته علوم ورزشی بود. این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش متشکل از اعضای هیئتعلمی متخصص با تجربه آموزشی، پژوهشی و اجرایی در زمینه آموزش و فناوریهای نوظهور در ورزش بود. با توجه به ماهیت پژوهش، با دوازده نفر بهعنوان شرکتکننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مصاحبه شد. ابزار بهکاررفته در فرایند تحقیق، مصاحبه نیمهساختارمند بود. از روش توافق درونموضوعی برای اطمینان از پایایی یافتهها استفاده شد. از معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری، بهمنظور ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج استفاده شد. تحلیل تماتیک دادهها با روش برون و کلارک (2006) به استخراج 70 کد، 10 تم فرعی و چهار تمِ اصلی منجر شد. یافتهها نشان داد، مزایای محیط فیجیتال در آموزش علوم ورزشی شامل «بهبود عملکرد»، «ارتقای آموزش»، «کیفیت خدمات» و «تنوع و خلاقیت» است. با توجه به ماهیت رشته علوم ورزشی و ترکیب دروس تئوری با دروس عملی، دنبال کردن آموزش در فضای صرفاً مجازی نمیتواند پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشجویان باشد؛ ازاینرو استفاده از محیط فیجیتال تا حدود زیادی میتواند دغدغه مدرسان حوزه علوم ورزشی را در رابطه با تقویت مهارت دانشجویان، ارائه خدمات مطلوب و ایجاد خلاقیت در فرایند آموزش مجازی برطرف کند و به پوشش برخی از نقاط ضعف آموزش صرفاً مجازی در تدریس دروس عملی کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ تربیت­؛ ؛ بدنی؛ ابزار دیجیتال؛ محیط فیزیکی؛ ورزش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 351 |
| تعداد مقالات | 4,238 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,355,184 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,583,147 |