چالشها و فرصتهای هوش مصنوعی در آموزش عالی از دیدگاه محققان علوم ورزشی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 13، شماره 40، پاییز 1404، صفحه 57-78 اصل مقاله (693.51 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2025.17597.2601 | ||
| نویسندگان | ||
| سجاد پاشایی1؛ جواد کریمی* 2؛ محمد عباس زاده3؛ حامد گلمحمدی4 | ||
| 1گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 2گروه تربیتبدنی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، لرستان، ایران | ||
| 3گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 4گروه تربیتبدنی، دانشگاه جمهوریت سیواس، سیواس، ترکیه | ||
| چکیده | ||
| توسعههای فناوری ابعاد تازهای از یادگیری و انتقال دانش را به وجود آورده است. هوش مصنوعی (AI) نحوه جستجو را متحول کرده و روشهای نوآورانه و کارآمدی را برای بررسی محتوا فراهم کرده است. این پژوهش به بررسی فرصتها و تهدیدهای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آموزش عالی از دیدگاه اساتید و دانشجویان حوزه علوم ورزشی پرداخت. با استفاده از روششناسی کیفی و تحلیل تماتیک با ۲6 نفر از اعضای هیئتعلمی و دانشجویان مصاحبه شد. یافتهها نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند دسترسی به اطلاعات، شخصیسازی یادگیری، و تقویت مهارتهای خودآموزی را تسهیل کند. این فرصتها به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش کمک میکند. علاوه بر این، هوش مصنوعی میتواند برای دانشجویان با انگیزه و پیشرفته مفید باشد؛ با این حال، تهدیدهای جدی نیز وجود دارد که باید به آنها توجه شود. کاهش انگیزه و تنبلی، تکیه بر پاسخهای آماده، کاهش تفکر انتقادی و کاهش خلاقیت و نوآوری ازجمله این تهدیدها هستند که میتوانند اثرات منفی بر فرایندهای آموزشی و پژوهشی بگذارند. از بین رفتن تعاملات انسانی، مشکلات اخلاقی و قانونی و افت کیفیت پژوهشها نیز از دیگر چالشهای درخورتوجه به شمار میروند؛ بنابراین برای موفقیت در ادغام هوش مصنوعی در آموزش به رویکردهای جامع و برنامهریزیشده نیاز است که به این چالشها و موانع پاسخ دهند. این پژوهش به دانشگاهها کمک میکند تا رویکردهای جدیدی را برای بهرهبرداری مؤثر از فناوریهای هوش مصنوعی در آموزش عالی پیادهسازی کنند. پیشنهاد میشود که دانشگاهها به طور همزمان به مزایا و تهدیدهای این فناوری بپردازند و برنامههای آموزشی و کارگاههای توانمندسازی برای اعضای هیئتعلمی و دانشجویان برگزار کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش مصنوعی؛ علوم ورزشی؛ تقویت مهارتهای خودآموزی؛ تنبلی در یادگیری؛ تفکر انتقادی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 351 |
| تعداد مقالات | 4,238 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,355,184 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,583,147 |