فراترکیب متغیرهای حقوقی پژوهشهای انجامشده در حوزة حمایت مالی صنعت ورزش ایران
مطالعات مدیریت ورزشی
دوره 16، شماره 86 ، مهر و آبان 1403، صفحه 103-126 اصل مقاله (1.01 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2024.15976.3963
نویسندگان
بهنام نقی پور گیوی* 1 ؛ فاطمه نادریان 2
1 استادیار گروه جامعه شناسی و روانشناسی ورزش، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، حوزستان، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای متغیرهای حقوقی پژوهشهای انجامشده در حوزة حمایت مالی در ورزش ایران بود. روش مطالعه در پژوهش حاضر کیفی از نوع فراترکیب بود. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از مطالعات علمی انجامشده در حوزه حمایت مالی استفاده شد. بهمنظور جستوجوی نظاممند بر مقالات منتشرشده در نشریات و پایگاههای اطلاعاتی از واژگان کلیدی «حمایت مالی»، «حامیان مالی»، «حمایت ورزش» و «تأمین مالی» استفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و برای انتخاب مطالعات مناسب از معیارهای ورود و خروج استفاده شد. از میان 112 مطالعه، 72 مطالعه حذف شد و 40 مطالعه وارد فرایند تجزیه و تحلیل شد. معیار ورود مطالعات علمی پژوهشی چاپشده بین سالهای 1388 تا 1401 بود و مطالعات پیش از آن، از فرایند تجزیه و تحلیل خارج شد. علاوه بر این، پژوهشهایی که با عناوین یکسان انجام شده بودند یا با هدف و سؤال تحقیق تناسب نداشتند، از فرایند تجزیه و تحلیل خارج شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش تحلیل محتوا بود. بررسیها نشان داد که قالب پژوهشها به بررسی موانع یا راهکارهای جذب حمایت مالی در ورزش پرداختهاند. پس از کدگذاری مقالات، هفت مقوله حقوقی شامل (قانونی، مالکیت فکری، مدیریتی، اقتصادی، رسانهای، حکمرانی و تبلیغات) برای هرکدام از ابعاد موانع و راهکارهای جذب حمایت مالی در ورزش شناسایی شد؛ بنابراین پیشنهاد میشود، پیش از به رأی گذاشته شدن طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران توسط نمایندگان مجلس، موانع و راهکارهای شناساییشده مدنظر قرار گیرد و متناسب با آن به تصویب طرح پرداخته شود که به صورت جامع گرهگشای مشکلات صنعت ورزش باشد.
کلیدواژهها
تأمین مالی ؛ حامیان مالی ؛ حقوق ورزشی ؛ حمایت ورزشی ؛ فراترکیب
مراجع
Akoglu, H. E., & Özbek, O. (2021). The effect of brand experiences on brand loyalty through perceived quality and brand trust: A study on sports consumers, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 34 (10), 2130-2148.
Askarian, F., & Azadan, M. (2013). Impediments of sponsors' attraction to Iran's professional Football. Contemporary Research in Sports Management, 2(4), 59-69. (Persian)
Ashraf Bagherifard, A., & Framarzi, N. (2020). A new requirement for the financial support of sports in the non-governmental sector. Quarterly Journal of Management Researches in the Islamic World, 2(4), 7-18. (Persian)
Azadan, M., Asgarian, F., & Ramezani Najad, R. (2012). Investigating ways to attract sponsors in professional football in Iran. Sport Management Studies, 13, 123-136. (Persian)
Biscaia, R., Correia, A., Fernando Rosado, A., Ross, S.D., & Maroco, J. (2013). Sport sponsorship: The Relationship between team loyalty, sponsorship awareness, attitude toward the sponsor, and purchase intentions. Journal of Sport Management, 27(4), 288-302.
Cottingham, M., & Wagner, R. (2018). Marketing of paralympic sports: Attracting spectators and sponsors. In The Palgrave handbook of paralympic studies (pp. 605-624). London: Palgrave Macmillan UK.
Elahi, A., Sajjadi, N., Khabiri, M., & Abrishami, H. (2009). Barriers to the development of revenues from sponsorship in Iran football industry. Sport Management Journal, 1(1), 189-202. (Persian)
Ghanbari Firoozabadi, A., Keshkar, S., & Kargar, Gh. (2018). The role of media promotion in banks sports sponsorship. Communication Management in Sports Media, 5(18), 79-88. (Persian)
Ghafouri, M., Alidoust, E., Khabiri, M., & Sajjadi, N. (2021). Identifying financing barriers in Iran's professional sports. Sports Physiology & Management Investigations, 13(2), 71-91. (Persian)
Gerd, N., & André, B. (2010). Establishing and maintaining win-win relationships in the sports sponsorship business. Journal of Sponsorship, 3(2), 157-168.
Hosseini, S., Rahimi Sarshabaderani, Gh., & Nazari, R. (2023) Analysis of the dimensions and dimensions of web marketing: Iran and Spain football clubs. Strategic Studies on Youth and Sports, 21(58), 347-366. (Persian)
Hassanpourghadi, R., Kalateh Saifari, M., & Memar Moghaddam, M. (2020). Determining the interruption factors of sponsor’s sponsorship from football club of premier league in Iran. Applied Research in Sport Management, 9(2), 65-74. (Persian)
Islamic Parliament Research Center. (2021). Expert opinion about the plan to support sports and athletes. Bureau of Cultural Studies and Education, serial number 18109, Subject code 270. (Persian)
Jankovic, M., & Stojanovic, A.J. (2019). Challenges of sports branding. Sport Mont Journal, 17(1), 75-78.
Khatibi, A., Heydari Nejhad, S., Shetab Booshehri, S.N., & Hashemi, E. (2020). The obstacles and solutions for the development of women's sports financial resources in Iran. Sport Management Studies, 12(63), 89-112. (Persian)
Kariyawasam, K., & Tsai, M. (2017). Copyright and live streaming of sports broadcasting. International Review of Law, Computers & Technology, 31(3), 265-288.
Keshkar, S., Lawrence, I., Dodds, M., Morris, T., Mahoney, T., Heisey, K., …, & Santomier, J.. (2019). The role of culture in sports sponsorship: An update. Annals of Applied Sport Science, 7(1), 57-81.
Koronios, K., Psiloutsikou, M., Kriemadis, A., Zervoulakos, P., & Leivaditi, E. (2016). Sport sponsorship: The impact of sponsor image on purchase intention of fans. Journal of Promotion Management, 22(2), 238-250.
Lagae, W. (2022). Sponsorship in professional road cycling. The Economics of Professional Road Cycling, 19, 69-89.
Ludvigsen, M., Hall, E., Meyer, G., Fegran, L., Aagaard, H., & Uhrenfeldt, L. (2018). Using Sandelowski and Barroso's meta-synthesis method in advancing qualitative evidence. Qualitative Health Research, 26(3):320-329.
Mirzaie, I., Mehdipour, A., & Azmsha, T. (2017). Analysis of factors affecting the attraction of financial support from large industrial companies in sports in southwest Iran. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 13(26), 39-52. (Persian)
Moharamzadeh, M., & Nouri, M.S. (2021). Investigating strategies for attracting sponsors in Iranian professional volleyball. Sports Marketing Studies, 2(2), 49-70. (Persian)
Mokhleshi Hoz Sorkhi, M., Alizadeh, R., Nabavi Chashmi, S.A., & Bahnia, B. (2021). Presenting the financing model of sports clubs with the process of hierarchical analysis. Investment Knowledge, 10(41), 259-281. (Persian)
Moradisharaf, H., Hematinazhad, M.A., & Banar, N. (2017). Factor analyzing the motivators of sport sponsorship in Hamadan province. Applied Research in Sport Management, 5(3), 77-89. (Persian)
Naidenova, I., Parshakov, P., & Chmykhov, A. (2016). Does football sponsorship improve company performance? European Sport Management Quarterly, 16(2), 129- 147.
(2020). Plan to support sports and athletes. Date of announcement of collection, 14/8/2020. (Persian)
Pakdelan, S., Khatibi, A., & Mehdipour, A. (2021). Strategies for developing financial resources of student sports. Research on Educational Sport, 9(22), 163-186. (Persian)
Phiri, Th., & Chakauya, L. (2023). The influence of a sports event sponsorship on brand image and brand preference. Global Scientific Journal, 11(4),5-16.
Ramezani, F., Keshtidar, M., & Moodi. (2021). An analysis of the barriers to financing sport entrepreneurs by Q method. Sport Management Journal, 13(1), 237-251. (Persian)
Rahbari, S., Khodayari, A., Honari, H., & Amirtash, A. (2020). The effective factors of Sponsorship from Sport for all in Iran: A qualitative study. New Trends in Sport Management, 7(27), 81-96. (Persian)
Rahbari, S., Khodayari, A., Honari, H., & Amirtash, A.M. (2021). Codification of effective strategies and consequences of sport for all sponsorship in Iran. Strategic Studies on Youth and Sports, 20(51), 113-134. (Persian)
Sandelowski, M., & Barroso J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer Publishing Company.
Shomali, S., & Keshkar, S. (2022). Designing a model of sponsorship barriers management for women’s sports in Iran. Sport Management Journal, 14(2), 283-302. (Persian)
Thomas, O., Kucza, G., & Schuppisser, S. (2022). Can sports sponsorship affect consumers’ motivation for sports consumption? Journal of Promotion Management, 28(7), 893-922.
Tsordia, Ch., Papadimitriou, D., & Parganas, P. (2018). The influence of sport sponsorship on brand equity and purchase behavior. Journal of Strategic Marketing, 26 (1), 85-105.
Van Reeth, D. (2022). The finances of professional cycling teams. The Economics of Professional Road Cycling, 19, 35-67.
Varmus, M., Kubina, M., Mičiak, M., Šarlák, M., & Greguška, I. (2023). Sustainable management of the public financial model for sports support in Slovakia. Sustainability, 15(14), 11310.
Ziming, L. (2021). Management of sports industry: Moving to economic development. Marketing and Management of Innovations, 4, 230-236.
Zulfikri, Z. (2021). The Effect of sponsorship on brand awareness grab at the event 18th Asian games. Cross-Border Journal of Business Management, 1(1), 179-188.
Zardoshtian, Sh. (2021). Designing strategic factors model for attracting and expanding sponsors in public and championship sports in Ilam Province. Applied Research in Sport Management, 9(3), 23-40. (Persian)
Zolfaghari, M., Nobakhat, Z., & Naderinasab, M. (2023). Designing the economic development model for the Premier Soccer League Clubs. Strategic Studies on Youth and Sports, 21(58), 293-312. (Persian)
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 505
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20