شناسایی و سطحبندی تاکتیکهای مؤثر بر ارتقای اثربخشی محتوای پیامهای تبلیغاتی در میادین ورزشی
مطالعات مدیریت ورزشی
دوره 16، شماره 86 ، مهر و آبان 1403، صفحه 17-42 اصل مقاله (1.1 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2024.15154.3901
نویسندگان
صدیقه صابری رضوانی 1 ؛ احسان اسداللهی* 2
1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، مؤسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، ایران
2 استادیار گروه مدیریت بازاریابی و ارتباطات ورزشی، مؤسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، ایران.
چکیده
در دنیای رقابت تجاری، نقش تبلیغات در اثربخشی بازاریابی محصولات بسیار حائز اهمیت است که ورزش یکی از مؤثرترین عرصهها برای تبلیغ است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی تاکتیکهای مؤثر بر ارتقای اثربخشی محتوای پیامهای تبلیغاتی در میادین ورزشی بود که با توجه به نتایج ملموس و استفادهشده ذینفعان، پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از حیث روش تحلیل از نوع اکتشافی بود که دادهها به صورت میدانی جمعآوری شد. خبرگان حوزه بازاریابی ورزشی و متخصصان شرکتهای تبلیغاتی، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. نمونه مدنظر به روش گلوله برفی تا زمان رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد و درنهایت با 15 نفر نمونه مصاحبه انجام شد. یافتههای پژوهش توسط مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و از طریق روش تحلیل مضمون به دست آمد. برای بررسی اعتبار پژوهش از روش بازبینی اعضا و برای ارزیابی پایایی و روایی از استراتژی ممیزی استفاده شد. در مرحله بعدی تمهای فرعی بهعنوان سطوح مدلسازی ساختاریتفسیری معرفی و از خبرگان خواسته شد به پرسشنامه ایسم پاسخ دهند. یافتهها نشان داد که تاکتیکهای مؤثر در شش تم فرعی تصویر، رنگ، فونت، پشتزمینه، زبان و تواتر و سه تم اصلی ویژگیهای محتوای تبلیغ، طراحی تبلیغ و ارائه تبلیغ قرار گرفتند. همچنین سطحبندی تاکتیکها نشان داد که در سطح اول (بالاترین سطح و کمترین نفوذ) زبان و تواتر، در سطح دوم فونت و پشتزمینه، در سطح سوم رنگ و درنهایت سطح چهارم و مهمترین سطح از نظر نفوذ تصویر قرار دارد. میتوان نتیجه گرفت که در ساخت محتوای تبلیغاتی، بیشترین توجه باید معطوف به تصویر و رنگ باشد؛ زیرا مهمترین جنبه یک تبلیغ مؤثر است.
کلیدواژهها
بازاریابی ورزشی ؛ ترویج ؛ تاکتیک تبلیغاتی ؛ طراحی تبلیغ ؛ محتوا
مراجع
Aboudi, A. (2019). The effect of different types of advertisements on attracting the attention of television viewers of football matches: an experimental study of eye movement tracking (PhD dissertation). Kharazmi University, Faculty of Physical Education and Sports Sciences. (Persian)
Ahn, , & Choi, E. K., & Joung, H. W. (2022). Promoting hotel upselling: The effect of message appeal and delivery setting on consumer attitude and purchase intention. Journal of Hospitality and Tourism Management, 52(3), 42-58.
Asadollahi, E., & Kafshdar Toosi, T. (2022). Identifying and prioritizing promoting and inhibiting factors in the development of extracurricular volleyball in schools. Research on Educational Sport, 10(27), 1-16. (Persian)
Asadollahi, E., Ghahramani, M., & Kashtidar, M. (2023). Investigating the role of advertisements on referees' uniforms in the Premier League on brand awareness among television viewers. Sports Marketing Studies, 4(1), 12-23. (Persian)
Asadollahi, E., Gholami Bidkhani, R., Jaghargh Mahian, A., & Yazdanian, M. (2020). Research methods in physical education and sports. Mashhad: Book Tak Publications. (Persian)
Asadollahi, E., Heydari, R., & Salari, R. (2021). Investigating the difference in the effectiveness of different types of communication media based on the demographic characteristics of the fans of the Iranian Premier League teams. Sports Marketing Studies, 2(3), 61-91. (Persian)
Asadollahi, E., Heydari, R., Esfahani, M., & Nazari, M. (2021). Ranking the effect of advertising media on the country's Football Premier League fans (Case study: Shahre Khodro Football Club). Journal of Motor and Behavioral Sciences, 4(1), 12-22. (Persian)
Asadollahi, E., keshtidar, M., Heydari, R., & Peric, M. (2020). Brand identity transfer and consumers sport commitment in the Iranian Football Premier League: Mediating role of promotional and advertising tools. Journal of New Studies in Sport Management, 1(1), 10-21. (Persian)
Asadollahi, E., Tojari, F., & Zarei, A. (2017a). The Effect of promotional tools on conveying brand identity from sport consumers’ viewpoint in the Country’s Premier League. International Journal of Applied Exercise Physiology, 6(3), 32-41. (Persian)
Asadollahi, E., Tojari, F., & Zarei, A. (2017b). Study of relationship and Comparison effect of promotional and Advertising Medias on transfer of Brand Identity and Sports Commitment in Football. Communication Management in Sport Media, 4(3), 15-25. (Persian)
Asadollahi, E., Tojari, F., & Zarei, A. (2021). Path analysis of relationship of promotional tools with transferring brand identity and sport commitment in the consumers of Premier League of Football (case study: Padideh F.C). Journal of Sport Management and Motor Behavior, 17(33), 1-18. (Persian)
Beheshti, R. (2022). Semiotic analysis of sports advertising billboards based on Cress and Vanlevon model (Master's thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Sports Sciences. (Persian)
Bejani, A., Ghaem Maghami, E., Keshkar, S., & Kalashi, M. (2020). Analyzing the effects of the color of advertisement and environmental guides on Simultaneous chess player’s behavior. Sport Management and Development, 9(3), 174-182. (Persian)
Bladian, S. M., Asareh, S., Bagheri, M., & Himayoon, M. H. (2019). Extraction and leveling of effective components on increasing the effectiveness of online advertising. Media Studies, 13(43), 31-46. (Persian)
Dewi, N. K. A. K., & Juniartha, W., & Pratiwj, D. P. E.(2021).An analysis of verbal and visul sings in adidas s advertisement "READY FOR SPORT". Journal of Humanities, social seience, Public Admimistration and Management, 1(4), 72-87.
Hataminejad, H., PourAbassi, M., & Mahdizadeh, J. (2021). An analysis on the effect of color and form of urban advertisements on the visual comfort of citizens in Mashhad's Hashemiye axis. Shabak Specialized Scientific Journal, 2(59), 25-38. (Persian)
Hsseini, S. E., Boroumand, M. R., & Baratipour, A. (2020). Investigate the effect of match conditions on environmental advertising in Football Premier League. Sport Physiology & Management Investigations, 12(2), 37-47. (Persian)
Jianng, T., & Guo, Q., Wu, X., & Chi, Y. (2022). Combining gain-loss frame and background color to increase the effectiveness of online oral health messages: Differences amonge decision stages. International Journal of Medical Informatics, 16(8),61-87.
Jafari, H., Barghi Mogaddam, J., Bashiri, M., & Najafzadeh, M. (2022). Identifying effective components in professional athletes’ personal branding. Sport Management Studies, 14(72), 13-25. (Persian)
Keshmiri, N., Elahi, A., & akbari yazdi, H. (2018). Construction, validity and reliability of Iranian tool for measuring advertising effectiveness through sport Based on the AIDA model. Sport Management and Development, 7(3), 116-138.
Kurdlo, H., Elahi, A., & Khodayari, A. (2020). The relationship of individuals’ attitude toward advertising through sports with their beliefs: A study of football spectators. Research in Sport Management and Motor Behavior, 10(20), 17-30. (Persian)
Mancini, M. (2022). Esports and visual attention: Valuuation in-game advertising through eye – tracking during the game viewing experience. Brain sciences, 12(10), 19-31.
Mousavi, S. M. M., Asadollahi, E., & Marefati, A. (2023). Identifying and prioritizing the factors affecting brand development of the Khorasan Razavi Volleyball Board. Sports Business Journal, 3(1), 85-99. (Persian)
Mirmohammadian Toutkaleh, S. F., & Ghorbani, L. (2022). The role of e-sports in the behavior of consumers in the market of sports products. Sport Management Studies, 14(74), 301-326. (Persian)
Memari, N., Attar Abbasi, M., & Raisizadeh, A. (2021). Advertising in sports from the perspective of marketing. Paper presented at the Third National Sports Communication Conference: Communication Literacy and Media Literacy in Sports, Shiraz. (Persian)
Nasiri, S., Keymasi, M., Sammaknejad, N., & Hasangholi Pouryasouri, T. (2020). Measuring the effectiveness of ads by focusing on human face. Commercial Strategies, 15(12), 109-124. (Persian)
Nikbin, B., Alavi, H., Tavakoli, A. (2020). Prioritizing the importance of SMS advertising and virtual advertising in customersattraction in sports venues of mazandaran province. New Trends in Sport Management, 8(28), 57-70. (Persian)
Shirazi, M., Asadollahi, E., & Marefati, A. (2023). Identification and ranking of factors affecting the marketing of handball sports in schools. Sport Management Studies, 14(77), 51-69. (Persian)
Saidi Esboklai, S., & Moghadam Ziabri, M. (2018). Investigating effective factors in the believability of advertising messages in the media. Contemporary Researches in Management and Accounting Sciences, 1(2), 43-58. (Persian)
Shahriari Aliabad, A., Asadollahi, E., & Fahim Davin, H. (2023). Identifying and leveling the effective factors on improving the attractiveness of the store environment of sports brands. Sport Management Studies, 14(77), 26-40. (Persian)
Tsai, Y-L. . (2020). Informational and non-informational advertising content. Markating Science, 40(6), 29-43.
Vaughan, K., & Beal, V., & Romaniuk, J. (2016). Can brand users really remember advertising more than nonusers: Testing an empirical generalization across six advertising awareness measures. Journal of Advertising Research, 56(3), 18-22.
Yang, B., & Mattila, A. S. (2018). How rational thinking style affects sales promotion effectiveness. International Journal of Hospitality Management, 11(4), 47-64.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 228
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7