معصومی جدید, زینب, صفانیا, علی محمد, نیک بخش, رضا, باقریان, محسن. (1402). درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمانهای ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد. , 15(80), 75-104. doi: 10.22089/smrj.2022.11566.3515
زینب معصومی جدید; علی محمد صفانیا; رضا نیک بخش; محسن باقریان. "درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمانهای ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد". , 15, 80, 1402, 75-104. doi: 10.22089/smrj.2022.11566.3515
معصومی جدید, زینب, صفانیا, علی محمد, نیک بخش, رضا, باقریان, محسن. (1402). 'درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمانهای ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد', , 15(80), pp. 75-104. doi: 10.22089/smrj.2022.11566.3515
معصومی جدید, زینب, صفانیا, علی محمد, نیک بخش, رضا, باقریان, محسن. درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمانهای ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد. , 1402; 15(80): 75-104. doi: 10.22089/smrj.2022.11566.3515
درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمانهای ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد
1دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2استاد مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3دانشیار، گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
غالباً، سازمانها، مدیران و کارکنان فقط در مواردی که دچار مشکل میشوند تمایل به پاسخگویی دارند، این امر بر مشکلات سازمان به ویژه سازمانهای ورزشی بیش از پیش افزوده است، بنابراین هدف از این پژوهش درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمان-های ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش این پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد است و رهیافت موردنظر رویکرد نظاممند اشتراوس و کوربین بود. مشارکتکنندگان در تحقیق را صاحبنظران علمی و اجرایی ورزش کشور تشکیل میدادند که از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی و مبتنی بر اشباع نظری با 12 نفر از آنها مصاحبه عمیق انجام شد. جهت تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی استفاده شد. یافتهها تحت تأثیر شرایط علی، زمینهساز و مداخلهگر پاسخگویی از دو جنبه اداری و غیراداری قابل پیگیری است. همچنین در تقابل با این وضعیت راهبردهای سطح کلان و سطح خرد درنظر گرفته میشود که نتیجه آن در قالب شفافسازی و رفع ابهام، بهبود عملکرد، افزایش ضریب اعتماد، اقناعسازی، ممانعت از سوء استفاده و اتلاف منابع، افزایش همدلی، توانمندسازی مدیران و اثربخشی اقدمات پدیدار میشود.
Bovens, M. (2005). Public accountability: A framework for the analysis and assessment of accountability arrangements in the public domain. Available at: https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Bovens%2C+M.+%282005%29.+Public+accountability%3A+A+framework+for+the+analysis+and+assessment+of+accountability+arrangements+in+the+public+domain.+Unpublished+paper&btnG=.
Hall, A. T., Zinko, R., Perryman, A. A., & Ferris, G. R. (2009). Organizational citizenship behavior and reputation: Mediators in the relationships between accountability and job performance and satisfaction. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(4), 381-392.
Rezania, D., Baker, R., & Nixon, A. (2019). Exploring project managers’ accountability. International Journal of Managing Projects in Business, 12, 919-937.
Urdaneta, R., Guevara-Pérez, J. C., Llena-Macarulla, F., & Moneva, J. M. (2021). Transparency and accountability in sports: Measuring the social and financial performance of Spanish professional football. Sustainability, 13(15), 1-16.