ارائه الگوی عوامل مؤثر بر پویایی و شاداب سازی مدارس | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 11، شماره 31، تیر 1402، صفحه 49-80 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2022.11856.2198 | ||
| نویسندگان | ||
| یاسمن اصل احمدی* 1؛ رحیم رمضانی نژاد2؛ حمید رضا گوهر رستمی2 | ||
| 1دانشگاه گیلان | ||
| 2استاد دانشگاه گیلان | ||
| چکیده | ||
| هدف این تحقیق، ارائه الگوی عوامل مؤثر بر پویایی و شادابسازی مدارس؛ و روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و کارشناسان تربیتبدنی اداره آموزشوپرورش استان گیلان بود (892 نفر) که نمونهآماری به تعداد قابلکفایت برای مدلسازی (302 نفر) به شیوه تصادفی- طبقهای انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساختهای با طیف پنج ارزشی لیکرت بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی توسط 30 متخصص، پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (94/0=α) و اعتبارسازه (اکتشافی و تائیدی) بررسی و تأیید شدند. از روش مدلسازی معادلات ساختاری نرمافزار ((PLS3 برای تحلیل یافتهها استفاده شد و نتایج نشان داد محیط فیزیکی، اجتماعی، دیجیتال و ویژگیهایفردی بهترتیب به میزان 26/0، 27/0، 19/0 و 25/0 از تغییرات پویایی و شادابسازی مدارس را تبیین میکنند. همچنین محیطفیزیکی، اجتماعی، دیجیتال درمسیرغیرمستقیم با میانجیگری ویژگیهایفردی دانشآموزان بهترتیب به میزان 19/0، 18/0 و 33/0 بر پویایی و شاداب سازی مدارس تأثیر داشتند. محیط اقتصادی بهطور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری ویژگیفردی اثر مثبت و معنیداری بر پویایی و شاداب سازی مدارس نداشت؛ بنابراین سیاستگذاران و برنامهریزان، مدیران و معلمان تربیتبدنی میتوانند از طریق تغییر و دستکاری در محیط اجتماعی، فناوری آموزشی و محیط فیزیکی مدرسه در جهت پویایی و شادابسازی مدارس، برنامهریزی و تمهیداتی داشته باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدرسه پویا و شاد؛ محیط فیزیکی؛ محیط اجتماعی؛ محیط دیجیتال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,024,269 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,414,942 |