صفاتی, سهیلا, قربانی, سعید, رضایی شیرازی, رضا. (1402). طراحی الگوی توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران. , 15(80), 237-266. doi: 10.22089/smrj.2022.13021.3695
سهیلا صفاتی; سعید قربانی; رضا رضایی شیرازی. "طراحی الگوی توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران". , 15, 80, 1402, 237-266. doi: 10.22089/smrj.2022.13021.3695
صفاتی, سهیلا, قربانی, سعید, رضایی شیرازی, رضا. (1402). 'طراحی الگوی توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران', , 15(80), pp. 237-266. doi: 10.22089/smrj.2022.13021.3695
صفاتی, سهیلا, قربانی, سعید, رضایی شیرازی, رضا. طراحی الگوی توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران. , 1402; 15(80): 237-266. doi: 10.22089/smrj.2022.13021.3695
طراحی الگوی توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3استادیار گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده
مقوله دیپلماسی که با قدمتی به بلندی تاریخ همواره بر دو عنصر اطلاعات و ارتباطات استوار بوده است، بیش از سایر حوزه های اجتماعی در معرض تاثیرپذیری از مشخصه های عصر ارتباطات است. از این رو هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در کشور بود. این پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی از تحقیق کیفی و کمی (آمیخته) بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق در که در مورد دیپلماسی ورزشی است، شامل کلیه صاحب نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بین الملل؛ اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی در کشور؛ مسئولان روابط بین الملل فدراسیون ها بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر و در بخش کمی برای تائید مدل مفهومی برخواسته از نظریه داده بنیاد از مدل-یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. یافتهها نشان داد که در مجموع 6 عامل برای توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در کشور وجود دارد که شامل "نیازسازی"، "ظرفیتسازی"، "ساختارسازی"، "برندسازی"، "برنامهریزی" و "سیاستهای توسعهای" بود. همچنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل تحقیق داد و تمامی مسیرها مثبت و معنادار بودند. در یک نتیجه گیری کلی باید اذعان داشتکه برای توسعه هرچه بیشتر دیپلماسی ورزشی دیجیتال، باید ساختارهای اجرایی در برنامه توسعه ابزار دیجیتال ایجاد و سیاستگذاریهایی شود در این زمینه، تا زمینه نیاز افراد به این شاخه از دیپلماسی ورزشی نیز جذب شود.