1تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزش، دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی، تهران، ایران
2تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، مرکز تحصیلات تکمیلی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش ورزش الکترونیک در رفتار مصرفکنندگان کالای ورزشی در ایران انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق افراد بالای 18سال در گروههای ورزشی و ورزش الکترونیک بود که از دو شهر تهران و اهواز به روش تصادفی نمونهگیری شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای براساس دو پرسشنامه بدرینارایانان و همکاران (2015) و عباسی، اسیف و همکاران (2020) در موضوع رفتار مصرف کننده بازار ورزش و ورزش الکترونیک بود. پرسشنامه با استفاده از ابزار الکترونیکی گوگلفرم توزیع شد که تعداد 229 پرسشنامه صحیح بدست آمد. دادهها توسط نرم افزار اسمارت پیالاس و اسپیاساس تحلیل شد. یافتهها نشان داد که گرایش به ورزش الکترونیک بر قصد خرید (515/0=β) و تبلیغات دهان به دهان (118/0=β) کالای ورزشی اثر معناداری دارد. همچنین بین گرایش به ورزش الکترونیک با قصد خرید مکمل-های خوراکی (185/0=r)، بلیط مسابقات (225/0=r)، نشریات ورزشی (179/0=r)، وبسایتهای ورزشی (236/0=r)، برنامههای ورزشی رادیو (232/0=r) و برنامههای ورزشی تلویزیون (193/0=r) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما رابطه معناداری با خرید کفش (123/0=r)، لباس (100/0=r)، وسایل (047/0=r)، عضویت باشگاه (005/0=r) و آموزش علوم ورزشی (003/0=r) دیده نشد. ورزش الکترونیک میتواند در بازاریابی کالای ورزشی نقش داشته و به عنوان عناصر مکان و ترویج در آمیخته بازاریابی مورد توجه باشد. توصیه میشود بازاریابان ورزشی با معرفی برندها در لحظات کلیدی، ارتباط با بازیها و بازیکنان و ایجاد بستر ارتباط مجازی با بازیکنان ورزش الکترونیک برای پیشبرد روابط عمومی و تبلیغات دهان به دهان، بازار محصولات ورزشی خود را توسعه دهند.
Hollebeek, L. D., Clark, M. K., Andreassen, T. W., Sigurdsson, V., & Smith, D. (2020). Virtual reality through the customer journey: Framework and propositions. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102056. (in Persian)
Teng, S., Khong, K. W., Chong, A. Y., & Lin, B. (2017). Examining the impacts of electronic word-of-mouth message on consumers’ attitude. Journal of Computer Information Systems, 57(3), 238-251.