بابایی, مهدی, سهیلی, بهزاد. (1402). عوامل موثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی با رویکرد داده بنیاد. , 15(79), 125-146. doi: 10.22089/smrj.2022.12453.3618
مهدی بابایی; بهزاد سهیلی. "عوامل موثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی با رویکرد داده بنیاد". , 15, 79, 1402, 125-146. doi: 10.22089/smrj.2022.12453.3618
بابایی, مهدی, سهیلی, بهزاد. (1402). 'عوامل موثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی با رویکرد داده بنیاد', , 15(79), pp. 125-146. doi: 10.22089/smrj.2022.12453.3618
بابایی, مهدی, سهیلی, بهزاد. عوامل موثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی با رویکرد داده بنیاد. , 1402; 15(79): 125-146. doi: 10.22089/smrj.2022.12453.3618
عوامل موثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی با رویکرد داده بنیاد
1دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایران.
چکیده
شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای ورزشی را با تهدید جدی مواجهه کرده است. هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش ناساختاریافته گلیزر بود. جامعه آماری خبرگان مدیریت ورزشی هستند که تخصص علمی، اجرایی یا هر دو را دارند. در پژوهش حاضر نظرات 15 نفر از خبرگان طی مصاحبه نیمه ساختاریافته به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع نظری جمعآوری گردید. پایایی مصاحبهها با استفاده از روش مطالعه توافق درون موضوعی 75/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرمافزار مکس کیودا نسخه ۲۰۱۸ استفاده شده است. 60 کد در مرحله کدگذاری باز و ۷ محور در کدگذاری محوری بهدست آمد و در نهایت عوامل رویکرد سیستمی، راهبرد جبرانی، سازمانهای مردمنهاد، سیاستگذاری مقابله با بحران، حمایت رسانهای، دولت الکترونیک و حکمرانی بحران به عنوان عوامل موثر شناسایی شدند. در نتیجه مدیرت بحران مبتنی بر حاکمیت مشارکتی میتواند با توجه به این عوامل به توانمندهای خود در مقابله با چنین بحرانهایی بیافزاید و در احیاء و فعال نگهداشتن ورزش و کسب و کارهای ورزشی عملکرد بهتری داشته باشد.
Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative qesearch (2nd). New York: Prentice Hall.
Futterman, M., Draper, K., Belson, K., & Blinder, A. (2020). The financial blow of the coronavirus on sports. The New York Times. Available at: https://www.nytimes.com/2020/03/14/sports/sports-coronavirus-impact.html.
Lee, J. (2001). A grounded theory: Integration and internalization in ERP adoption and use (Unpublished doctoral dissertation). University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Ponisa, S., & Ntalla, A. (2016). Crisis management practices and approaches: Insights from major supply chain crises. Procedia Economics and Finance, 39, 668 – 673.
Seidi, M., Sohrabi, R., & Feizollahi, S. (2015). Development of e-government and its role in promoting the administrative health system. International Conference on Modern research in Management and Industrial Engeneering, 1, 1-12.
Smith, A. C. T. (2014). Introduction to sport marketing. (S. HasaniMoghadam, M. Jafarpoor, M. R. BeheshtiZavareh, Trans). Tehran: Sport Sciences Research Institute. (Original work published 2014). (in Persian).