رحمان پور, عادل, طالب پور, مهدی, حسینی, سید مجید. (1402). شناسایی عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی در ایران. , 15(81), 93-120. doi: 10.22089/smrj.2022.12311.3609
عادل رحمان پور; مهدی طالب پور; سید مجید حسینی. "شناسایی عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی در ایران". , 15, 81, 1402, 93-120. doi: 10.22089/smrj.2022.12311.3609
رحمان پور, عادل, طالب پور, مهدی, حسینی, سید مجید. (1402). 'شناسایی عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی در ایران', , 15(81), pp. 93-120. doi: 10.22089/smrj.2022.12311.3609
رحمان پور, عادل, طالب پور, مهدی, حسینی, سید مجید. شناسایی عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی در ایران. , 1402; 15(81): 93-120. doi: 10.22089/smrj.2022.12311.3609
شناسایی عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی در ایران
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3علوم انسانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
امروزه رسانههای اجتماعی بهعنوان یک کانال ارتباطی برای تعامل جهانی میباشند. رسانههای اجتماعی کسبوکارهای ورزشی را قادر میسازند مشتریان را در سطح عمیقتری بشناسند و مشتریان نیز احساس ارزشمندی بیشتری را کسب نمایند. در همین راستا پژوهش حاضر باهدف شناسایی مهمترین عوامل کلیدی و پیشرانهای مؤثر بر توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی با رویکرد آیندهپژوهی انجام گردید. با استفاده از روش آمیخته و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 28 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی دیجیتال که بهصورت نمونهگیری گلوله برفی انتخابشده بودند مجموعاً 128 مؤلفه مرتبط جمعآوری و با تشکیل پانل خبرگان، 26 مؤلفه بهعنوان مؤلفههای اثرگذار احصاء و ورودی تکنیک دلفی این مطالعه فراهم گردید. پس از اجرای سه راند دلفی 15 عامل دارای متوسط اهمیت و عدم قطعیت بالاتر بهعنوان عوامل کلیدی شناسایی شدند با استفاده از نرمافزار میک مک نقشه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری میان عوامل و شدت روابط آنها تبیین و به پانل خبرگان پژوهش ارجاع داده شد و پیشرانهای آینده توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی، تعیین شدند. بر مبنای یافتهها، پنج عامل کلیدی بهعنوان متغیرهای دووجهی ریسک و هدف؛ چهار عامل کلیدی بهعنوان متغیرهای تأثیرپذیر؛ چهار متغیر بهعنوان متغیرهای تأثیرگذار؛ و درنهایت دو عامل کلیدی بهعنوان متغیرهای بیتأثیر و مستقل شناسایی شدند. پیشنهاد میشود متولیان ورزش در سطوح کلان مدیریتی در راستای نتایج این پژوهش، بستر و فرهنگ مناسب جهت توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی را آماده نموده و جذابیت و تنوع اشتغال آفرینی در صنعت ورزش را به مخاطبین آن هدیه نمایند.
Darabi, M., Keshtidar, M., Alizaiy_Yousef_Abadi, O., Heydari, R., & Nazari_Torshizi, A. (2020). Scenario Planning of the Future of Sports Tourism Industry in Mashhad. Annals of Applied Sport Science, http://aassjournal.com/article-1-788-en.pdf. (Persian).
rezaei soufi, M., Khodsparast, S., mohamadi, S. (2021). The Impact of Corporate Social Responsibility Measures on Brand Love for Sport Teams. Sports Marketing Studies, 2(3), 123-152. doi: https://www.doi.org/10.34785/J021.2021.554. (Persian).