تحلیل گفتمان ورزش مدارس در ایران | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 11، شماره 30، فروردین 1402، صفحه 107-138 اصل مقاله (933.52 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2022.11947.2211 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه ربیعی1؛ فرحناز افروغ2؛ محمد صادق افروزه* 3 | ||
| 1مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی. دانشکده علوم انسانی.دانشگاه جهرم. جهرم. ایران | ||
| 2رفتار حرکتی گرایش آموزش تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| 3استادیار مدیریت ورزشی.دانشکده علوم انسانی. دانشگاه جهرم. جهرم. ایران | ||
| چکیده | ||
| تربیتبدنی و ورزش مدرسهای مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای جسمانی و ذهنی افراد انکار ناپذیر است. هدف از این پژوهش تحلیل گفتمان مدیران ورزشی در حوزه ورزش مدارس بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با رویکرد کیفی و تحلیل گفتمان از مرور سخنرانی و مصاحبههای 30 نفر از مدیران ارشد در حوزه ورزش و جوانان و کدگذاری آن در یکسال و نیم اخیر از فرورین 1399 تا مهر 1400 مورد بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل از مصاحبه و سخنرانیها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در قالب 20 مفهوم و 7 مقولهی بهداشت روح و تن، ظرفیتسازی، فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه، توسعه الزامات ورزشی، مساعدت دولت، فراوری مضمون و تقسیم کار اجتماعی طبقه بندی شدند. به نظر میرسد گفتمان رایج در حوزه ورزش مدارس بهخصوص در هر سه بخش درونداد، فرایند و برونداد در راستای بهبود وضعیت جسمی و روحی دانشآموزان متمرکز است. همچنین مدارس باید در جهت توسعه اجتماعی و فرهنگی تلاش نماید تا با همافزایی بهتر بتوانند به اهداف متعالی دانشآموز تندرست دست پیدا کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ورزش مدارس؛ دانشآموز؛ تحلیل گفتمان؛ ورزش تربیتی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,065 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 418 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,055,743 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,424,758 |