شناسایی مؤلفههای نقشآفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفهای
مطالعات مدیریت ورزشی
مقاله 5 ، دوره 14، شماره 72 ، خرداد و تیر 1401، صفحه 147-178 اصل مقاله (643.26 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2022.11293.3498
نویسندگان
حامد جعفری 1 ؛ جعفر برقی مقدم* 2 ؛ مهدی بشیری 3 ؛ محمدرحیم نجف زاده 2
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده
شکلدهی و توسعه برندهای ورزشی فقط به کالا، تیم و لیگ ورزشی محدود نمیشود، بلکه در بین ورزشکاران حرفهای نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای نقش آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفهای انجام شد. این پژوهش از نوع اکتشافی و روش آن کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. 24 مصاحبهی نیمه ساختار یافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و بازاریابی ورزشی، ورزشکاران مشهور و هواداران ورزشی که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاریها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبهها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج مؤلفههای نقش آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفهای در هفت تم اصلی شامل نقش رسانهها، نقش دولت و فدراسیونها، ارتباطات و تعاملات، جایگاه اجتماعی، تیم و رشته ورزشی، شایستگیهای فردی و صلاحیت-های حرفهای و 25 مقوله متناظر با آنها استخراج و تبیین شد. در ساخت و توسعه برند شخصی ورزشکاران مؤلفههای زیادی اثرگذارند که توجه به آنها میتواند نقش بسزایی در درآمدزایی برای ورزشکاران، تیمهای ورزشی و وفاداری هواداران داشته باشد. ورزشکاران حرفهای میتوانند با بهبود صلاحیتهای فردی و حرفهای، توجه به تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی به مزیت رقابتی دست یابند که موجب تمایز برند آنها در مقابل رقبا شود.
کلیدواژهها
برندسازی شخصی ؛ تصویر برند ؛ توسعه برند ورزشی ؛ ورزشکاران حرفهای ؛ مدیریت برند
مراجع
Arai, A., Ko, Y. J., & Ross, S. (2014). Branding athletes: Exploration and conceptualization of athlete brand image. Sport Management Review, 17(2), 97–106.
Arai, A., Yong, J. K., & Kaplanidou, K. (2013). Athlete brand image: Scale development and model test. European Sport Management Quarterly, 13(4), 383-403.
Azadi, R., & Javani, V. (2018). Influence of Social responsibility on branding of individual athletes as a mediator of brand reputation and attachment (Case study: Ali Daei). Sport Management Studies, 10(51), 247-266. (in Persian).
Carlson, B. D., & Donavan, D. T. (2013). Human brands in sport: Athlete brand personality and identification. Journal of Sport Management, 27(3), 193-206.
Chadwick, S., & Burton, N. (2008). From Beckham to Ronaldo—Assessing the nature of football player brands. Journal of Sponsorship, 1(4), 307-317.
Choi, S. M., & Rifon, N. (2007). Who is the celebrity in advertising? Understanding dimensions of celebrity images. The Journal of Popular Culture, 40(2), 304-324.
Cortsen, K. (2013). Annika Sörenstam–A hybrid personal sports brand. Sport, Business and Management: An International Journal, 3(1), 37-62.
Deliautaitė, K., Baubonytė, S., Staškevičiūtė-Butienė, I., & Valantinė, I. (2021). Athlete brand development in social media: Analysis of students’ attitudes. Baltic Journal of Sport & Health Sciences, 2(121), 34–40.
Dumont, G., & Ots, M. (2020). Social dynamics and stakeholder relationships in personal branding. Journal of Business Research, 106, 118-128.
Eagleman, A. N. (2013). Acceptance, motivations, and usage of social media as a marketing communications tool amongst employees of sport national governing bodies. Sport Management Review, 16(4), 488-497.
Eydi, H., Nazari, F., & Ghobadi Yeganeh, A. (2016). Identify of sport’s stars brand in the Advertising show. Communication Management in Sport Media, 4(1), 11-20. (in Persian) .
Figurska, I. (2016). Personal branding as an element of employees professional development. Human Resources Management & Ergonomics, Pomeranian University, Faculty of Social Sciences, 3(13), 33-47.
Gilchrist, P. (2005). Local heroes or global stars. In L. Allison (Ed.), The global politics of sport: The role of global institutions in sport (pp. 107–126). London, England: Routledge.
Ghodsi, P., Elahi, A., & Rasooli, M. (2019). Utilizing archetype for determination of Iran Football Pro League brand personality. Sport Management Studies, 11(54), 171-190. (in Persian) .
Green, M. R. (2016). The impact of social networks in the development of a personal sports brand. Sport. Business and Management: An International Journal, 6(3), 274-294.
Hasaan, A., Kerem, K., Biscaia, R., & Agyemang, K. J. A. (2016). Athlete brand construction: A perspective based on fans’ perceptions. Motriz: Revista de Educacao Fisica, 22(3), 144-159.
Hasanifar, A., & Abolhasani, E. (2012). Study of the role played by TV in the field of critique and the style of debate. Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 1(2), 21-47. (in Persian).
Hasanpour, A., Vakili, Y., Norouzi, H., & Khomeini, F. (2020). Identifying the dimensions and components of personal branding of the employee by mixed method (Case study: Insurance industry). Management Research in Iran, 24(3), 91-116. (in Persian).
Karaduman, I. (2013). The effect of social media on personal branding efforts of top-level executives. Social and Behaviaral Sciences, 9, 465-473.
Khedher, M. (2014). Personal branding phenomenon. Business and Management, 6(2), 29-40.
Khorshidian, R., Sookhakian, H., Choopankareh, V., Ajdari, A., & Emami, J. (2014). Fashion trends in society: A case study. Interdisciplinary Studies in Media and Culture , 4(2), 73-89. (in Persian).
Kunkel, T., Biscaia, R., Arai, A., & Agyemang, K. (2020). The role of self-brand connection on the relationship between athlete brand image and fan outcomes. Journal of Sport Management, 34(3), 201-216.
Mahmoodian, A., Sadeghi Boroujerdi, S., & Mohammadi, S. (2017). The impact of the athletes’ brand image on the fans loyalty. Contemporary Studies on Sport Management, 7(13), 53-67. (in Persian).
Naghavi, M., Hosseini, S., Ramezani Nezhad, R., & Keshkar, S. (2019). Designing of personal brand competency model for professional sports coaches. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 15(30), 343-360. (in Persian).
Na, S., Kunkel, T., & Doyle, J. (2020). Exploring athlete brand image development on social media: the role of signalling through source credibility. European Sport Management Quarterly, 20(1), 88-108.
Parmentier, M. A., & Fischer, E. (2012). How athletes build their brands. International Journal of Sport Management and Marketing, 11(1), 106-124.
Rein, I. J., Kotler, P., & Shields, B. (2006). The elusive fan: Reinventing sports in a crowded marketplace. New York: McGraw-Hill.
Saffar, Y., Azimzadeh, S., & Kafashpoor, A. (2016). Analyzing the factors to affect the formation of the professional athlete’s brand image. Sport Management and Development, 5(1), 85-102. (in Persian)
Schawbel, D. (2010). Me 2.0, Revised and updated edition: 4 steps to building your future. London: Kaplan Publishing.
Schweizer, N., & Dietl, H. M. (2015). Brand management throughout professional athletes’ careers. The IUP Journal of Brand Management, 12(4), 39–57.
Shin, J. H., & Lee, J. W. (2021 ). Athlete brand image influence on the behavioral intentions of Generation Z. Social Behavior and Personality: An International Journal , 49(2), 1-13.
Summers, J., & Johnson, M. (2008). More than just the media: Considering the role of public relations in the creation of sporting celebrity and the management of fan expectations. Public Relations Review, 34(2), 176-82.
Vanderford, N.L. (2017). The “Me Brand”: Tips for Successful Personal Branding. In Academic Press (Ed.), Research A Career Guide for Scientists, (1st ed., chapter 11, pp. 119–138).
Wu, S. H., Tsai, C. Y. D., & Hung, C. C. (2012). Toward team or player? How trust, vicarious achievement motive, and identification affect fan loyalty. Journal of Sport Management, 26(2), 177-191.
Xiaohua, H., & Songling, Y. (2010). Research and analysis on operation mode of a personal brand of Chinese sports star. Paper presented at the Management and Service Science (MASS), International Conference, Wuhan, China.
Zhou, F., Mou, J., Su, Q., Jim, W., & Ch, Y. (2020). How does consumers’ perception of sports stars’ Personal brand promote consumers’ brand love? A mediation model of global brand equity. Journal of Retailing and Consumer Services, 54, 1-10.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 953
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 386