اثر آرایشهای منتخب تمرین بر اکتساب و یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی: با تأکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان | ||
رفتار حرکتی | ||
دوره 13، شماره 45، مهر 1400، صفحه 61-90 اصل مقاله (679.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5641.1655 | ||
نویسندگان | ||
سعید نظری کاکوندی1؛ علیرضا صابری کاخکی* 2؛ حمیدرضا طاهری تربتی3؛ حسن رهبان فرد4 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر بررسی آرایش مختلف تمرین بر یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی بود. بدین منطور 64 شرکتکننده بصورت در دسترس با دامنه سنی (4= انحراف معیار ،22= میانگین) انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه (کنترل، کمخطا، پرخطا، تصادفی و نظامدار فزاینده) تقسیم شدند. این پژوهش در چهار مرحله: الف) پیش آزمون (10 کوشش)، ب) سه جلسه اکتساب برای هر گروه آزمایشی(45 کوشش در هر جلسه در مجموع 135 کوشش تمرینی)، ج) یادداری10دقیقه و 24 ساعته (10 کوشش برای هر آزمون) پس از مرحله اکتساب، د) انتقال 10 دقیقه و 24 ساعته (10 کوشش برای هر آزمون) پس از مرحله اکتساب انجام شد. در مرحله اکتساب، چهار گروه آزمایشی، بجز گروه کنترل، تکلیف زمانبندی را با سه سطح دشواری متفاوت(ساده، متوسط، دشوار) با دریافت بازخورد تمرین کردند. تحلیل دادهها با استفاده از آنالیز واریانس مرکب، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی LSD انجام گرفت. یافتهها در زمانبندی نسبی (RMSE) نشان داد که در پیشآزمون تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد. به علاوه، در آزمونهای یادداری و انتقال، گروههای کمخطا و نظامدار فزاینده عملکرد بهتری نسبت به گروههای دیگر داشتند، همه (05/0≥PS). همچنین در آزمون انتقال تکیف ثانویه (24 ساعت) گروههای کمخطا و نظامدار فزاینده عملکرد بهتری در مقایسه با سایر گروهها داشتند، همه (05/0≥PS). نتایج حاکی از آن است که تمرین در گروههای کمخطا و نظامدار فزاینده منجر به یادگیری بهتر تکلیف و تعمیمدهی بهتر آن به شرایط جدید میگردد. این یافتهها مطابق با نظریههای یادگیری پنهان و بازپردازش آگاهانه میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین نظام دار فزاینده؛ یادگیری حرکتی ضمنی؛ یادگیری کم خطا و پرخطا؛ زمانبندی نسبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 581 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,818,339 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,331 |