تاثیر دو روش برنامۀ تمرینی حرکتی و بازیهای کامپیوتری بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال سندرم داون | ||
رفتار حرکتی | ||
دوره 13، شماره 45، مهر 1400، صفحه 17-36 اصل مقاله (462.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5764.1669 | ||
نویسندگان | ||
حمید صداقت* 1؛ فضل الله باقرزاده2؛ محمود شیخ2؛ ناصر نقدی3 | ||
1دانشگاه تهران- پردیس بین الملل کیش | ||
2دانشگاه تهران | ||
3انستیتو پاستور ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر دو روش برنامۀ تمرینی حرکتی و بازیهای کامپیوتری بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال سندرم داون بود. برای این منظور، تعداد 30 نفر از دانشآموزان مدارس استثنایی مازندران با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از همگنسازی نمرات در مرحلۀ پیشآزمون، آزمودنیها در سه گروه 10 نفری شامل دو گروه تجربی (برنامۀ تمرینی حرکتی و بازیهای کامپیوتری) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. افراد گروههای تجربی به مدت 8 هفته ، هفتهای سه جلسهی 45 دقیقهای به انجام بازیهای منتخب پرداختند. گروه کنترل هیچ برنامه خاصی دریافت نکرد و زندگی روزمره خود را انجام دادند. در پایان مداخلات تمرینی، پسآزمون گرفته شد. آزمون برونینکس اوزرتسکی برای ارزیابی عملکرد حرکتی استفاده شد. از آزمون تی وابسته، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح 05/0P برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه های بازی کامپیوتری و کنترل و همچنین گروه برنامه تمرینی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (به ترتیب013/0P= و001/0P= ). اما بین گروه های بازی های کامپیوتری و برنامه تمرینی تفاوت معناداری مشاهده نشد (479/0P=). بنابراین، به نظر میرسد که علیرغم برخی نظرات که بازیهای کامپیوتری را در بهبود رشد حرکتی بی تاثیر می دانند، استفادۀ درست از آن در بهبود رشد حرکتی کودکان مبتلا به سندرم داون مؤثر است و همچنین برنامۀ تمرینی حرکتی میتواند در بهبود عملکرد حرکتی آنها مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه حرکتی؛ بازی های کامپیوتری؛ مهارتهای حرکتی؛ سندروم داون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 628 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,819,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,739 |