طراحی الگوی نوآوری استراتژیک در کسبوکارهای ورزشی براساس رویکرد دادهبنیاد
مطالعات مدیریت ورزشی
مقاله 3 ، دوره 14، شماره 71 ، فروردین و اردیبهشت 1401، صفحه 85-116 اصل مقاله (703.32 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2021.9768.3261
نویسندگان
شیرین آقامحمدی 1 ؛ اسفندیار خسروی زاده* 2 ؛ زینب مندعلی زاده 3
1 گروه تربیتبدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگوی نوآوری استراتژیک در کسبوکارهای ورزشی با استفاده از نظریه دادهبنیاد بود. روش پژوهش، تحلیلی بود که بدینمنظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی پژوهش، استفاده از نظریه برخاسته از داده ها بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 16 نفر از استادان مدیریت ورزشی و مدیران ورزشی سازمان ها بودند. استراتژی نمونه گیری در بخش کیفی، هدفمند و با بیشترین تنوع یا ناهمگونی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوای مصاحبه ها و کدگذاری استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبۀ باز بود و نتایج برمبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که ارائه ایده های نوآورانه، خطمشی کارآفرینانه و فرصت های نوآورانه بهعنوان عوامل علّی با درنظرگرفتن شرایط زمینه ای از قبیل زیرساخت های نوآورانه، الگو و طرح های کسبوکار و شرایط علّی ازجمله عوامل محیطی، قانونی، اقتصادی و حمایتی، بر نوآوری استراتژیک اثرگذار هستند. به نظر میرسد عواملی مانند خطمشی کارآفرینانه در کنار وجود فرصت های نوآورانه و درنتیجه توانایی در ارائه ایده های نوآورانه، در کنار وجود زیرساخت های نوآوری، وجود فرهنگ نوآورانه در جامعه، قوانین و سایر عوامل محیطی میتوانند زمینه را برای حرکت کسبوکارهای ورزشی بهسمت نوآوری استراتژیک فراهم کنند.
کلیدواژهها
نظریۀ دادهبنیاد ؛ نوآوری استراتژیک ؛ کسبوکارهای ورزشی
مراجع
Adrodegari, F., Saccani, N., & Kowalkowski, C. (2016). A framework for PSS business models: formalization and application. Procedia CIRP, 47, 519-524.
AlQershi, N., Bin Abas, Z., & Mokhtar, S. (2021). The intervening effect of structural capital on the relationship between strategic innovation and manufacturing SMEs’ performance in Yemen. Management Science Letters, 11(1), 21-30.
Azimi Delarestagh, A., Razavi., S. M., Hossein., Broumand, M. R. (2018). Identify the underlying factors affecting the establishment of strategic entrepreneurship in sports businesses. Sports Management and Development, 7(4), 70-87. (in Persian) .
Beheshti, S. (2016). Analysis of qualitative data with MAXQDA software (3rd ). Tehran: Miscellaneous Publications. (in Persian) .
Cascio, R. P. (2011). Marketing innovation and firm performance: Research model, research hypotheses, and managerial implication (Doctoral dissertation). University of Central Florida Orlando, Florida .
Coenen, L., Grillitsch, M., Hansen, T., & Moodysson, J. (2017). An innovation system framework for system innovation policy: The case of Strategic Innovation Programs (SIPs) in Sweden, CIRCLE-Center for Innovation, Research and Competences in the Learning Economy, University Lund.
Danaeifard, H., Alvani, S. M., Azar, A. (2009). Qualitative research methodology in management: A comprehensive approach. Tehran: Saffar, Ishraqi Publications. (in Persian) .
Davari, A., Rezaei, H. R. (2008). The role of government and government policies in entrepreneurship development. Iranian Journal of Management Sciences, 1(2), 109-129. (in Persian) .
Estrin, S., Korosteleva, J., & Mickiewicz, T. (2013) Which institutions encourage entrepreneurial growth aspirations? Journal of Business Venturing, 24(4), 564–580.
Franke, N., & Shah, S. (2003). How communities support innovative activities: An exploration of assistance and sharing among end-users. Research Policy, 32(1), 157–178.
Geissdoerfer, M., Vladimirova, D., Van Fossen, K., & Evans, S. (2018). Product, service, and business model innovation: A discussion. Procedia Manufacturing, 21, 165-172.
Grant, R. (2016 ) Contemporary Strategy Analysis, Text and cases edition. Hoboken, New Jersey: John Wiley.
Haghshenas Gorgabi, M., & Kimasi, M. (2017). Identifying and presenting the framework of strategic innovation components (Case study: Tehran Science and Technology Parks). Technology Development Management Quarterly, 5(3), 169-205. (in Persian).
Hoskisson, R., Wright, M., & Filatotchev, I. (2013) Emerging multinationals from mid-range economies: The influence of institutions and factor markets. Journal of Management Studies, 50(7), 1295–1321.
Ilori, A. B., Lawal, A., & Simeon-Oke, O. O. (2017). Innovations and innovation capability in palm kernel processing industry in southwestern Nigeria. International Journal of Innovation Science, 9(1), 102-114.
Kreuger, L., & Neuman, W. L. (2006). Social work research methods: Qualitative and quantitative approaches: with Research Navigator. Boston: Pearson.
Liao, C. C., Wang, H. Y., Chuang, S. H., Shih, M. L., & Liu, C. C. (2010). Enhancing knowledge management for Rand D innovation and firm performance: An integrative view. African Journal of Business Management, 4, 3026-3038.
Malek Mahmoodi, V. (2019). Explaining the relationship between the dimensions of innovation capability and the innovation performance of sports Clubs in Lorestan province (Unpublished master’s thesis). University of Arak, Arak, Iran. (in Persian) .
Misaghi Faroji, M., & Ghamati Tavil, H. (2020), Presenting a financing model for the implementation of development projects in small cities with a social business approach. Paper presented at the International Conference on Civil Engineering, Architecture, Development and Reconstruction of Urban Infrastructure in Iran, Tehran. (in Persian).
Newell, S., & Swan, J. (1995). Professional associations as important mediators of the innovation process. Science Communication, 16(4), 371-387.
Nobakht, F., Ehsani, M., Koozehchian, H., & Amiri, M, (2015), Factors affecting the success of medium, small sports businesses in Iran. Paper presented at the National Conference on New Approaches to Business Management, Tabriz . (in Persian).
Odriozola, I., Berbegal-Mirabent, J., & Merigó-Lindahl, J. M. (2019). Open innovation in small and medium enterprises: A bibliometric analysis. Journal of Organizational Change Management, 32(5), 533-557.
Ruvio, A., Rosenblatt, Z., & Hertz-Lazarowiz, R (2010). Entrepreneurial leadership vision in nonprofit vs. for profit organizations, Journal of the Leadership Quarterly, 21(6), 144-158.
Shams, S. R., Vrontis, D., Weber, Y., & Tsoukatos, E. (2018). Strategic innovation management: A cross-functional vision to be materialised. In Business Models for Strategic Innovation (pp. 1-10). London: Routledge
Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge.
Tab Jamaat, M., Mousa Khani, M., Alvani, M., & Davari, A. (2017). Strategic entrepreneurship model: a case study of the ministry of energy. Quarterly Journal of Energy Policy and Planning Research. 3(7), 171-200. (in Persian).
Tan, J. (2006). Growth of industry clusters and innovation: Lessons from Beijing Zhongguancun Science Park. Journal of Business Venturing, 21(6), 827-850.
Thibault, L., Slack, T. B., & Hinings, B. (1993). A framework for the analysis of strategy in nonprofit sport organizations. Journal of Sport Management, 7, 25–43 .
Van Someren, T. C., & Van Someren-Wang, S. (2017). The instrument: Strategic innovation as a new foundation for russian innovation system. In Strategic Innovation in Russia (pp. 81-161). Cham: Springer.
Zhu, X., Xiao, Z., Dong, M. C., & Gu, J. (2019). The fit between firms’ open innovation and business model for new product development speed: A contingent perspective. Technovation, 86, 75-85.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,207
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281