محمودی زاد آذری, سعید, احسانی, محمد, نظری, رسول, نوروزی سید حسینی, رسول. (1401). ارائه مدل ارزش بازار بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران : رویکرد ساختگرا نظریه داده بنیاد. , 14(شماره 71), 17-46. doi: 10.22089/smrj.2021.9682.3241
سعید محمودی زاد آذری; محمد احسانی; رسول نظری; رسول نوروزی سید حسینی. "ارائه مدل ارزش بازار بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران : رویکرد ساختگرا نظریه داده بنیاد". , 14, شماره 71, 1401, 17-46. doi: 10.22089/smrj.2021.9682.3241
محمودی زاد آذری, سعید, احسانی, محمد, نظری, رسول, نوروزی سید حسینی, رسول. (1401). 'ارائه مدل ارزش بازار بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران : رویکرد ساختگرا نظریه داده بنیاد', , 14(شماره 71), pp. 17-46. doi: 10.22089/smrj.2021.9682.3241
محمودی زاد آذری, سعید, احسانی, محمد, نظری, رسول, نوروزی سید حسینی, رسول. ارائه مدل ارزش بازار بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران : رویکرد ساختگرا نظریه داده بنیاد. , 1401; 14(شماره 71): 17-46. doi: 10.22089/smrj.2021.9682.3241
ارائه مدل ارزش بازار بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران : رویکرد ساختگرا نظریه داده بنیاد
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
4دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارزش بازیکنان حرفهای فوتبال ایران با رویکرد ساختگرای نظریه دادهبنیاد انجام شد؛ ازاینرو پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت قابلیتهای ارزش بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران در عرصه فوتبال انجام شد. برای ارائه مدل از یافتههای برگرفته از کدها سعی شد که از رویکرد ساختگرا در نظریه دادهبنیاد چارمز استفاده شود. از سه فرایند همپوش در تحلیل ساختگرای نظریه دادهبنیاد شامل کدگذاری اولیه، متمرکزشده و نظری استفاده شد. در اجرای پژوهش، جمعآوری و تحلیل دادهها بهطور آگاهانه همزمان انجام گرفت و گردآوری دادههای اولیه بهمنظور شکلگیری روند جمعآوری مداوم دادهها صورت گرفت. مشارکتکنندگان افراد آگاه به حوزه فوتبال حرفهای ایران بودند که بهطور هدفمند انتخاب شدند. براساس یافتهها در این مرحله از پژوهش، از حدود 220 جمله پیادهسازیشده از مصاحبهها، بعد از حذف موارد تکراری و غیرمرتبط، حدود 109 کد اولیه در مرحله اول توسط پژوهشگر شناسایی و نشانه گذاری شد. در کدگذاری متمرکزشده، مفاهیم به هفت مقوله تقسیم شد. درنهایت در بالاترین سطح تقلیل یا ایجاز، مقولههای برساخت به سه طبقه کلی ارزش ویژه، ملزومات و ارزش بازار یک بازیکن تقلیل یافت که به مطلوبترین شکل ممکن، مفاهیم ایجادشده در پژوهش را در سه سطح یکپارچه کرد. قیمت نهایی یا ارزش بازیکن فوتبال در لیگ برتر ایران در بازار نقل و انتقالات، براساس ارزشهای ویژه بازیکن، ملزومات، نهادها و پیامدهای آن مشخص میشود.
Charmaz K. (2019). With constructivist grounded theory you can’t hide: Social justice research and critical inquiry in the public sphere. Qualitative Inquiry, 26(2), 165-176.
Chan, M. (2014). Factors to determine a football player's transfer Value-comparison to US sport. Arsenal Review, Available at: https://www.arsenalreview.co.uk/2009/07/9-factors-to-determine-football-transfer-value-fee-kaka-ronaldo-adebayor/ (NP, nd Web, 1).
Mohammad Kazemi, R. (2015). Sports -1: Commented Marketing and Social Media. In N. Hajli (Ed.), Handbook of research on integrating social media into strategic marketing (pp. 340-358- chapter 21). Hershey, PA: Business Science Reference.