فتحی رضایی, زهرا, یوسفی, الهه. (1400). مقایسه بازی در فضای باز طبیعی و فضای سرپوشیده بر بهره ادراک بینایی و بهرههوشی کودکان پیش دبستانی. , 13(45), 113-134. doi: 10.22089/mbj.2020.8341.1849
زهرا فتحی رضایی; الهه یوسفی. "مقایسه بازی در فضای باز طبیعی و فضای سرپوشیده بر بهره ادراک بینایی و بهرههوشی کودکان پیش دبستانی". , 13, 45, 1400, 113-134. doi: 10.22089/mbj.2020.8341.1849
فتحی رضایی, زهرا, یوسفی, الهه. (1400). 'مقایسه بازی در فضای باز طبیعی و فضای سرپوشیده بر بهره ادراک بینایی و بهرههوشی کودکان پیش دبستانی', , 13(45), pp. 113-134. doi: 10.22089/mbj.2020.8341.1849
فتحی رضایی, زهرا, یوسفی, الهه. مقایسه بازی در فضای باز طبیعی و فضای سرپوشیده بر بهره ادراک بینایی و بهرههوشی کودکان پیش دبستانی. , 1400; 13(45): 113-134. doi: 10.22089/mbj.2020.8341.1849
مقایسه بازی در فضای باز طبیعی و فضای سرپوشیده بر بهره ادراک بینایی و بهرههوشی کودکان پیش دبستانی
2گروه رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
بازی یکی از محرکهای مورد نیاز کودکان است و سهم عظیمی از هویت و تجارب کودک در آن کسب میشود. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بازی در محیطهای مختلف (فضای باز طبیعی و سرپوشیده) بر مهارتهای ادراکی-بینایی و بهره هوشی کودکان پیش دبستانی است. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بوده که بصورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری آن کودکان 6-4 ساله شهر تبریز بودند که نمونه آماری شامل دو گروه 30 نفره بود که به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش مهارتهای ادراکی-بینایی از آزمون فراستیگ و برای سنجش بهره هوشی از آزمون مهارت شناختی آدمک گودیناف استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغییری در نرم افزار spss22 در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در کل ادراک بینایی کودکان(0001/0=P) و در بین خرده مقیاسهای ادراک بینایی، هماهنگیحرکتیچشم (0001/0=P)، متن و زمینه (003/0=P)، وضعیت در فضا (003/0=P)، روابط ویژه (004/0=P) و همچنین در بهره هوشی نیز (001/0= p) بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت. بطوریکه نمرات کودکانی که در فضای باز طبیعی بازی میکردند، بیشتر از نمرات کودکانی بود در در فضای سرپوشیده بازی میکردند. نوع محیطی که کودکان در آن فعالیت میکنند، بر رشد آنها اثرگذار است. محیط طبیعی، محیطی غنی از محرکهاست که بر رشد کودکان تاثیر چشمگیری دارد. برهمین اساس پیشنهاد میشود در دوران کودکی، جهت بهبود مهارتهای ادراکی-بینایی و افزایش بهره هوشی، کودکان در فضاهای باز طبیعی فعالیت بیشتری داشته باشند.