تأثیر بازیهای بومی-محلی بر جنبههای رشد اجتماعی و سلامت روانی دانش-آموزان دختر 12-14 سال | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 15، دوره 10، شماره 35، اردیبهشت 1400، صفحه 297-316 اصل مقاله (673.14 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.7455.1796 | ||
| نویسندگان | ||
| نازلی ایلچی زاده1؛ محمد تقی اقدسی2؛ سید حجت زمانی* 3 | ||
| 1گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2استاد، رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
| 3استادیار، رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی های بومی-محلی بر جنبه های رشد اجتماعی و روانی دانش آموزان دختر بود. این تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. دو کلاس آموزشی شامل سی و پنج دانش آموز 12-14 سال مدرسه اطهران شهر تبریز به صورت هدفمند انتخاب و سپس در دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند. گروه بازی های بومی-محلی فعالیت های خود را به مدت 12 هفته، هر هفته یک جلسه یک ونیم ساعته انجام دادند. در این مدت آزمودنیهای گروه کنترل، فعالیتهای رایج مدرسه را انجام دادند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون یومن ویتنی و ویلکا کسون استفاده شد. نتایج نشان داد در رشد اجتماعی و اغلب خرده مقیاس های مربوط به آن، گروه بازی های بومی-محلی نسبت به گروه فعالیت های رایج مدرسه بهبود معناداری داشته است؛ اما در مقیاس سلامت روان، تنها در مقیاس فرعی علائم جسمانی تفاوت بین دو گروه معنادار بود. می توان نتیجه گرفت بازی های بومی-محلی میتواند روشی آسان و بومی برای بهبود برخی جنبه های رشد اجتماعی و مقیاس های فرعی سلامت روان در دانش آموزان باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازی؛ بومی-محلی؛ رشد اجتماعی؛ سلامت روانی؛ دختران نوجوان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,710 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,418 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,064,672 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,427,098 |