| تأثیر فعالیتهای بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 27، فروردین 1398، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.11 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.5328.1553 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا بهرامی* 1؛ جلیل مرادی2؛ آنا دایی3 | ||
| 1دانشیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
| 2استادیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد روان شناسی ورزشی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فعالیتهای بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی بود. نمونة پژوهش 45 پسر مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی بودند که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس نمرههای پیشآزمون، در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند.از آزمونهای مجموعة ارزیابی حرکتی برای کودکان، خردهمقیاس فراخنای عددی، مقیاس هوشی وکسلر کودکان- فرم تجدیدنظرشده و آزمون حافظة کاری دیداری- فضایی بلوکهای تپندة کورسی استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیت بدنی موجب افزایش حافظة کاری کلامی و حافظة دیداری- فضایی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی شد. همچنین، فعالیت بدنی موجب بهبود عملکرد حرکتی و مهارتهای دستی، تعادلی و توپی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی شد. میتوان نتیجه گرفت که تمرین بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی مؤثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرین بدنی؛ کارکرد شناختی؛ عملکرد حرکتی؛ اختلال توجه/بیش فعالی | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,176 | ||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 341 | 
| تعداد مقالات | 4,157 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 8,946,254 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,393,011 |