مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی دستکاری کودکان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 7، دوره 13، شماره 45، مهر 1400، صفحه 91-112 اصل مقاله (473.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2019.6200.1703 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه قربانی مرزونی1؛ عباس بهرام* 2؛ فرهاد قدیری2؛ رسول یاعلی2 | ||
| 1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
| 2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیچیدگی شیوههای آموزشی و مقولۀ تفاوتهای فردی، چالشهای فراوانی برای متخصصین امر آموزش مهارتهای حرکتی ایجاد نموده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی دستکاری بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کودکان دختر 8 سالۀ دبستانهای واقع در شهر بابلسر بودند که 55 نفر از آنان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهمدت 6 هفته، هفتهای 2 بار در برنامۀ مداخلهای که شامل آموزش خطی (انجام تمرینات تجویزی و تکراری) و آموزش غیرخطی (دستکاری قیود تکلیف مانند تجهیزات و دستورالعملها) برای بهبود عملکرد مهارتهای حرکتی دستکاری بود، شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، آزمونهای کمی یا محصول محور تعدیل شده دقت پرتاب از بالایشانه، آزمون شوت مور-کریستین تعدیل شده برای کودکان و آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در مهارت دقت پرتاب، مهارت دریبل مارپیچ و مهارت ضربه با پا، تفاوت معنیداری بین دو گروه آموزش خطی و غیرخطی وجود داشت (0/01>p) و کودکان برخوردار از آموزش غیرخطی نسبت به کودکان برخودار از آموزش خطی از سطح عملکرد بالاتری در مهارتهای حرکتی دستکاری برخودار بودند. در نتیجه توصیه میشود معلمان و مربیان با بکارگیری رویکرد آموزشی غیرخطی در آموزش مهارتهای حرکتی بنیادی به کودکان در دستیابی به نتایج عملکرد بهتر در محیط پویای یادگیری کمک کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش غیرخطی؛ محیط پویای یادگیری؛ مهارتهای حرکتی بنیادی؛ دستکاری قیود؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,506 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,167 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,963,731 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,402,423 |