تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,535,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,189,050 |
مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی دستکاری کودکان | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 خرداد 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2019.6200.1703 | ||
نویسندگان | ||
معصومه قربانی مرزونی1؛ عباس بهرام ![]() ![]() | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیچیدگی شیوههای آموزشی و مقولۀ تفاوتهای فردی، چالشهای فراوانی برای متخصصین امر آموزش مهارتهای حرکتی ایجاد نموده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد مهارتهای حرکتی دستکاری بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کودکان دختر 8 سالۀ دبستانهای واقع در شهر بابلسر بودند که 55 نفر از آنان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهمدت 6 هفته، هفتهای 2 بار در برنامۀ مداخلهای که شامل آموزش خطی (انجام تمرینات تجویزی و تکراری) و آموزش غیرخطی (دستکاری قیود تکلیف مانند تجهیزات و دستورالعملها) برای بهبود عملکرد مهارتهای حرکتی دستکاری بود، شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، آزمونهای کمی یا محصول محور تعدیل شده دقت پرتاب از بالایشانه، آزمون شوت مور-کریستین تعدیل شده برای کودکان و آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در مهارت دقت پرتاب، مهارت دریبل مارپیچ و مهارت ضربه با پا، تفاوت معنیداری بین دو گروه آموزش خطی و غیرخطی وجود داشت (0/01>p) و کودکان برخوردار از آموزش غیرخطی نسبت به کودکان برخودار از آموزش خطی از سطح عملکرد بالاتری در مهارتهای حرکتی دستکاری برخودار بودند. در نتیجه توصیه میشود معلمان و مربیان با بکارگیری رویکرد آموزشی غیرخطی در آموزش مهارتهای حرکتی بنیادی به کودکان در دستیابی به نتایج عملکرد بهتر در محیط پویای یادگیری کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش غیرخطی؛ محیط پویای یادگیری؛ مهارتهای حرکتی بنیادی؛ دستکاری قیود؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 789 |
||