طراحی و تبیین مدل فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی | ||
| مطالعات مدیریت ورزشی | ||
| مقاله 9، دوره 12، شماره 59، فروردین و اردیبهشت 1399، صفحه 177-206 اصل مقاله (579.11 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2018.6339.2295 | ||
| نویسندگان | ||
| علی اکبر آقایی* 1؛ حسن بحرالعلوم2؛ رضا اندام2 | ||
| 1دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| 2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل «فرایند مدیریت استعداد» معلمان تربیتبدنی کشور بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازحیث روش انجام پژوهش، آمیخته (کیفی-کمّی) بود. در مرحلة کیفی، 16 نفر از صاحبنظران در مدیریت منابع انسانی در ورزش و صاحبنظران در تربیتبدنی آموزشوپرورش با روش نمونهگیری هدفمند، برای شناسایی اولیة مؤلفههای مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی انتخاب شدند. بخش کمّی پژوهش نیز با روش پیمایشی با هدف سنجش و برازش مدل نظری انجام شد. همة معلمان تربیتبدنی کشور جامعة آماری بخش کمّی پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به هدف پژوهش، 384 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 345 نفر در بخش تحلیل عاملی تأییدی با روش تصادفی طبقه ای بهعنوان نمونة آماری پژوهش انتخاب شدند. دادههای موردنیاز برای شناسایی نهایی مؤلفهها و تحلیل مدل، با استفاده از پرسشنامة پژوهشگرساخته، پس از روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی پرسشنامه گردآوری شدند. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 29 گویة شناساییشده بهعنوان مؤلفههای فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی کشور، در پنج بُعد استراتژی سازمان، شناسایی و ارزیابی، استخدام و بهکارگیری، توسعه و بهسازی و نیز حفظ و نگهداری استعدادها دستهبندی شدند. درنهایت، بررسی و آزمون مدل مفهومی پژوهش نشان داد که شاخصهای کلی برازش مدل در وضعیت مناسب و مطلوب قرار دارند و عوامل شناساییشده رابطة معنادار با سازة اصلی مطالعهشده، یعنی فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیت بدنی کشور دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت استعداد؛ توسعة استعداد؛ نگهداشت استعداد؛ معلمان درس تربیتبدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,009 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,283 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,220 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,296,089 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,835 |