تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,877 |
تأثیر مخارج مالی دولت ایران بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در کارگاههای تولید کالاهای ورزشی | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 59، فروردین و اردیبهشت 1399، صفحه 73-90 اصل مقاله (446.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2018.5824.2170 | ||
نویسندگان | ||
فریبا عسکریان* 1؛ جعفر گنج خانلو2؛ فرامرز طهماسبی3 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز و دانشگاه خوارزمی | ||
2دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
3استادیار اقتصاد، دانشگاه پیام نور واحد خدابنده | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسى اثرهای مخارج مالی دولت (مخارج جاری و سرمایهای و نیز کسرى بودجه) بر سرمایهگذارى بخش خصوصى در کارگاههای تولید کالاهای ورزشی در مقطع زمانی ۱۳۹۲-۱۳۷۲ بود. در این پژوهش روشهاى خودرگرسیونبردارى و مدل تصحیح خطا با استفاده از نرمافزارهای اقتصادسنجی ایویوز (نسخة نُه) و مایکروفیت ( نسخة ۱/۴) بهکار برده شدند. جامعه و نمونة آماری این طرح یکسان بودند و شامل تمامی کارگاههای صنعتی واقع در نقاط شهری و روستایی کشور بودند. براساس نتایج، افزایش مخارج جاری دولت، اثر برونرانی و افزایش مخارج سرمایهای و سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی، اثر درونرانی بر سرمایهگذاری خصوصی در این واحدهای تولیدی داشتند. یافتههای پژوهش نشاندهندة اثر منفی کسری بودجه بر سرمایهگذاری خصوصی در صنایع تولیدی بخش ورزش بودند؛ بنابراین، اتخاذ سیاستهای مناسب اقتصادی توسط دولت و جلوگیری از کسری بودجه میتواند بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنایع تولیدی بخش ورزش و توسعة کسبوکارهای ورزشی وابسته به آن کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بخش خصوصی؛ سرمایهگذاری؛ مخارج مالی؛ صنعت ورزش؛ کسبوکارهای ورزشی | ||
مراجع | ||
1. Alizadeh, Z., & Honari, H. (2010). Investigation of the factors affecting entrepreneurship in sport as an interdisciplinary field, Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 2, 113-136. (Persian).
2. Askariyan,. F. (2004). Review the economic situation of the sports industry in the years 1377 and 1380 (with an emphasis on estimating GDSP) (Unpublished doctoral dissertation). Tehran University, Tehran. (Persian).
3. Askariyan, F., Asgharpour, H., & Sarlab, R. (2016). Examining the relative competitive advantage of Iran's sports goods export. Sport Management Studies, 35, 67-72.
4. Askarian, F., & Jafari, A. (2007). Exchange rate of the international sports goods in the years 1999 and 2002, Olympic Journal, 4(40), 97-107. (Persian).
5. Branson, W. H. (2009). Macroeconomic theory and policy (A. Shakeri, Trans). Tehran: Ney Publication. (Original work published 1998). (Persian).
6. Carson, D. (1990). Some exploratory models for assessing small firms’ performance. European Journal of Marketing, 24, 8-51.
7. Carson, D., Gilmore, A., Perry, Ch., & Gronhaug, Kjell. (2001). Qualitative Marketing Research, Sage Publications, London.
8. Ceglie, G. (2003). Cluster and network development: Example and lessons from UNIDO experience. Available at: https://www.unido.org/sites/default/files/2010-06/e-book_cluster-report_0.PDF .
9. De Maeseneire, W., & Claeys, T. (2012). SMEs, foreign direct investment and financial constraints: The case of Belgium. International Business Review, 21(3), 408-424.
10. Deputy Head of Strategic Planning and Supervision of the president, Documentation Center, Documents and Publications. (2013). Budget laws of 1372-1392, adopted by the Islamic Consultative assembly, single item and large tables of resources and budget expenditures.
11. Felzensztein, Ch., & Gimmon, E. (2008). The Influence of Culture and size Upon Inter-firm Marketing Cooperation-A Case Study of the Salmon Farming Industry, Marketing Intelligence & Planning, 25(4), pp. 377-393.
12. Feng R, Xiaoling Zh. (2011). Financial competitiveness evaluation on sporting goods listed enterprises:A China study. African Journal of Business Management. 5(17):7404-740. http://www.academicjournals.org/AJBM.
13. Hassangholi Pour, T., Iravani, M., Notash, M., & Mousavi Nagabi, S. M. (2015). Designing a model for small and medium industry development (Case study: Food and beverage industries). Development Management Process, 28(3), 20-45. (Persian).
14. Huei-Fu, L. (2012). The economic challenge and opportunity of sport industry in Taiwan. Modern Economy, 3(1), 51-53.
15. Kustepeli, Y. (2005). Effectiveness of fiscal spending: Crowd out/in. Working Papers of Yonetim econimy. Available at: http://mjs.um.edu.my/index.php/ijie/article/download/4873/2731/. (Accessed 11 September 2017 ).
16. Moharamzade, M. (2006). Sport marketing management. Uromia University, SID Press. 69 (Persian).
17. Naderian Jahromi, M. (2005). Fundamentals of sociology in sport. Isfahan: Fine Arts Publishing, 84. (Persian).
18. O’Dwyer, M., Gilmore, A., & Carson, D. (2009). Innovative marketing in SMEs. Journal of Strategic Marketing, 17(5), 383-396.
19. Padash, D., Soltan Hoseyni, M., & Khabiri, M. (2011). Valuation of social and legal factors affecting the privatization of sports clubs. Sports Management, 11, 33-52. (Persian).
20. Rocha, E. (2012). The impact of the business environment on the size of the micro, small and medium enterprise sector: Preliminary findings from a cross-country comparison. Procedia Economics and Finance, 4, 335-349.
21. Rostamzadeh, P., Sadeghi, H., Assari, A., & Yavari, K. (2014). The effect of state investment in sport on Iran's economic growth. Economic Research Quarterly, 4, 172-210. (Persian).
22. Sadeghi, R., Kashkar, S., Ghasemi, H., & Kargar, G. (2013). Determine and compare the causes of customers' desire to buy foreign sports goods from the perspective of manufacturers, sellers and consumers. Applied Research in Sport Management, 2. 21-32 . (Persian).
23. Sajjadi, S. (2008), Management of sports organizations. SAMT: Tehran. (Persian).
24. Schmitz, H. (1995). Small shoemakers and fordist giants: Tale of a Supercluster. World Development, 23(1), 9-28.
25. Sharifian, I., Nouri Norahi, T., & Mohammadi, S. (2016). Identifying and prioritizing influential factors on the development of online shopping for sporting goods. Sport Management Studies, 37, 109-126. (Persian).
26. Sharifian, I., Yousefi Zarandi, M., & Ghahraman Tabrizi, Q. (2016). Internal barriers to exercise industry in exposure to outdoor sport goods. Applied Research in Sport Management, 5(1), 73-82. (Persian).
27. Soleimani, G. (2015) Approaches and models of small industries development in Iran. Tehran: Ayeen Mahmoud Publishing. (Persian).
28. The Statistics Center of Iran (2017). The results of the survey of industrial workshops of 10 employees and more. Available at www.amar.org. (Accessed 10 May 2017 ). (Persian).
29. The Statistics Portal. (2017). Sporting Goods Industry - Statistics & Facts. Available at: https://www.statista.com/topics/961/sporting-goods/ (Accessed 5 August 2017 ).
30. The United Nations Industrial Development Organization. (2009). Strategy for increasing the effective and competitive participation of the small and medium sized industries (A. R. Shaghaghi, & M. Shafeei, Trans). Tehran: Resa. (Original work published 1998). (Persian).
31. Weisi, K., Koozechian, H., Ehsani, M., & Keshtidar, M. (2015). Explore the organizational agility process of manufacturing companies using the foundation data theory. Sports Management Studies, 7(34), 51-72. (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |