تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,673 |
نقش ویژگیهای منبع اطلاعاتی بر تبلیغات دهانبهدهان لباسهای ورزشی | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 42، تیر 1396، صفحه 113-136 اصل مقاله (988.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.965.1256 | ||
نویسندگان | ||
مهدی جوکار* 1؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی2؛ مجید جلالی فراهانی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای منبع اطلاعاتی در تبلیغات دهانبهدهان لباسهای ورزشی با ارزیابی نقش میانجی ریسک کارکردی و ریسک روانشناختی در توسعۀ این رابطه بود. روش این پژوهش توصیفی ـ همبستگی با هدف کاربردی بوده که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را مشتریان فروشگاههای لباس ورزشی سطح شهر تهران تشکیل دادند. روش نمونهگیری مورد استفاده در این پژوهش، روش تصادفی دردسترس بود که براساس جدول نمونهگیری مورگان، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با احتمال پنج درصد ریزش، 400 پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. ابزار پژوهش نیز پرسشنامۀ پژوهشگرساختهای بود که روایی آن به تأیید 12 تن از اساتید حوزۀ مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل (88/0) بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز از طریق روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار آموس 21 صورت گرفت. نتایج با توجه به مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد که بین تخصص منبع اطلاعاتی مشتری با تبلیغات دهانبهدهان و نیز بین شباهت منبع اطلاعاتی با تبلیغات دهانبهدهان محصولات ورزشی (لباس) رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. بین کاهش دو نوع ریسک کارکردی و ریسک روانشناختی مشتری با تبلیغات دهانبهدهان نیز ارتباط مثبت و معناداری مشاهده میشود. همچنین، نتایج حاکی از آن است که کاهش ریسک کارکردی مشتری بین رابطۀ تخصص منبع با تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان یک متغیر میانجی جزئی میباشد؛ اما کاهش این ریسک در رابطۀ بین شباهت منبع و تبلیغات دهانبهدهان دارای نقش میانجی نمیباشد. علاوهبراین، کاهش ریسک روانشناختی مشتری بین رابطۀ تخصص منبع با تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان یک متغیر میانجی جزئی مطرح است؛ مانند کاهش ریسک کارکردی؛ اما کاهش این ریسک رابطۀ بین شباهت منبع و تبلیغات دهانبهدهان را بهشدت تحتتأثیر قرار میدهد و بهصورت کامل این رابطه را میانجیگری میکند. نتیجهگیری کلی آن است که مشتریان بههنگام خرید در پی یافتن اطلاعات از افراد متخصص و مشابه با خود بهمنظور کاهش ریسکهای دریافتی هستند و هرچقدر منبع اطلاعات اکتسابی متخصصتر باشد، این امر با کاهش ریسک بیشتری همراه بوده و میتواند بهوجودآورندۀ یک جریان سودآور تبلیغات دهانبهدهان محصولات ورزشی از سوی مشتریان برای فروشنده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
منبع اطلاعاتی؛ تبلیغات دهانبهدهان؛ ریسک کارکردی؛ ریسک روانشناختی؛ محصولات ورزشی | ||
مراجع | ||
1. Bansal, H. S., & Voyer, P. A. (2000). Word-of-mouth processes within a services purchase decision context. Journal of service research, 3(2), 166-77.
2. Carl, W. J. (2006). What's all the buzz about? Everyday communication and the relational basis of word-of-mouth and buzz marketing practices. Management Communication Quarterly, 19(4), 601-34.
3. Chattopadhyay, A., & Laborie, J. L. (2005). Managing brand experience: The market contact audit™. Journal of Advertising Research, 45(01), 9-16.
4. East, R., Hammond, K., & Lomax, W. (2008). Measuring the impact of positive and negative word of mouth on brand purchase probability. International Journal of Research in Marketing, 25(3), 215-24.
5. Hair, J. F., Black, W. C., & Babin, B. J., & Anderson. R. E. (2010). Multivariate data analysis with reading. (7th ed). USA: Prentice-Hall Inc. 816.
6. Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with SPSS. Chapman & Hall/CRC, Boca Raton, Florida, 4, 406.
7. Huang, C. C., Lin, T. C., & Lin, K. J. (2009). Factors affecting pass-along email intentions (PAEIs): Integrating the social capital and social cognition theories. Electronic Commerce Research and Applications, 8(3), 160-9.
8. Huang, J. H., & Chen, Y. F. (2006). Herding in online product choice. Psychology & Marketing, 23(5), 413-28.
9. Jalilvand, M. R., & Ebrahimi, A. Gh. (2012). The influence of word of mouth on purchase of local made cars (case study: Samand from Iran Khodro company in city of Isfahan). Journal of Business Management, 4(13), 50-75. (Persian).
10. Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012). The effect of electronic word of mouth on brand image and purchase intention: An empirical study in the automobile industry in Iran. Marketing Intelligence & Planning, 30(4), 460-76. (Persian).
11. Kotler, p., Keller, k.l. (2007). Marketing management. Translate by Amirjafari, M. (2014). Tehran: Nas Publications, October 2, 464-991. (Persian).
12. Keller, E. (2007). Unleashing the power of word of mouth: Creating brand advocacy to drive growth. Journal of Advertising Research, 47(4), 448.
13. Kempf, D. S., & Palan, K. M. (2006). The effects of gender and argument strength on the processing of word-of-mouth communication. Academy of Marketing Studies Journal, 10(1), 1-18.
14. Khabiri, M., Mohammadi, R., & Sadeghi, R. (2012). Investigation affecting factors on customer participation bodybuilding club in word of mouth relationship. Journal of Applied Research in Sport Management, 1(4), 79-86. (Persian).
15. Knudsen, J. A., & Kjølen, L. (2011). Electronic word of mouth and the impact of source factors. (Unpublished master dissertation). Norwegian Business School.
16. Lin, C., Wu, Y., & Chen, J. (2013). Electronic word-of-mouth: The moderating roles of product involvement and brand image. TIIM, In Proceedings of international conference on technology innovation and industrial management, 29-31 May, Phuket, Thailand. ToKnow Press. 39–47.
17. Maxham, J. G., & Netemeyer, R. G. (2002). Modeling customer perceptions of complaint handling over time: The effects of perceived justice on satisfaction and intent. Journal of Retailing, 78(4), 239-52.
18. Naghavi, M., Dastaviz, A. H., & Jamshidy, M. (2013). The mediating role of knowledge management processes in the development of organizational innovation in the public sector. Journal of Applied Sciences, 14(2), 1-6. (Persian).
19. Negoescu, G. (2011). Two personalities, two solutions for business development in Romania: Robert Kiyosaki or Jim Collins? The USV Annals of Economics and Public Administration, 10(2), 194-200.
20. Neumann, M. (2015). What does the research tell us about Word-of-Mouth communication? A literature review. Universität Rostock, Arbeitspapier Nr. 2-32
21. Noori, S. H. A., Soori, F., Kazemi, Z., & Gholami, A. (2012). Investigation word of mouth advertising and its impact analyze on rural tourist’s attraction: Case study rural tourism Pave city. Journal of Geographical Sciences Applied Research, 12(24), 83-102. (Persian).
22. Ranjbareyan, B., Jalilvand, M. R., & Fathi, S. (2011). The impact of word of mouth on inbound tourists attraction: The case of Isfahan. Journal of Geographical Research, 103(7), 47-66. (Persian).
23. Steffes, E. M., & Burgee, L. E. (2009). Social ties and online word of mouth. Internet Research, 19(1), 42-59.
24. Sun, B. L., & Qu, H. (2010). Considered when establishing a marketing strategy in the hotel industry? From the aspect of the effect of perceived service quality on Word of Mouth. The 15th Annual Graduate Student Research Conference in Hospitality and Tourism January 7–9, Washington, DC. 210.
25. Sun, L. B., & Qu, H. (2011). Is there any gender effect on the relationship between service quality and word-of-mouth? Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(2), 210-24.
26. Sweeney, J. C., Soutar, G. N., & Mazzarol, T. (2008). Factors influencing word of mouth effectiveness: Receiver perspectives. European Journal of Marketing, 42(3/4), 344-64.
27. Voyer, P. A., & Ranaweera, C. (2015). The impact of word of mouth on service purchase decisions: Examining risk and the interaction of tie strength and involvement. Journal of Service Theory and Practice, 25(5), 636-56.
28. Wagenheim Florian, V., & Tomas, B. (2004). The effect of word of mouth on services switching. Eur J Mark, 38(9/10), 1173-85.
29. Wu, M. H. (2013). Relationships among source credibility of electronic word of mouth, perceived risk, and consumer behavior on consumer generated media. (Unpublished master dissertation). University of Massachusetts Amherst.
30. Wu, P. C., & Wang, Y. C. (2011). The influences of electronic word-of-mouth message appeal and message source credibility on brand attitude. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(4), 448-72.
31. Zhang, J. Q., Craciun, G., & Shin, D. (2010). When does electronic word-of-mouth matter? A study of consumer product reviews. Journal of Business Research, 63(12), 1336-41.
32. Zhang, Z., Ye, Q., Law, R., & Li, Y. (2010). The impact of e-word-of-mouth on the online popularity of restaurants: A comparison of consumer reviews and editor reviews. International Journal of Hospitality Management, 29(4), 694-700.
33. Zhao, J. (2005). An experimental comparison of celebrity spokespersons' credibility, attractiveness, expertise, and identification on attitudes toward the ads and future interest. (Unpublished master dissertation). Lethbridge, Alta: University of Lethbridge, Faculty of Management. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |