تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,365 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,704 |
نقش مدیریت دانشگاهی در منابع استرس دانشجویان ورزشکار و راهکارهای مقابله با آن | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 42، تیر 1396، صفحه 203-222 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.2658.1539 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا خادم* 1؛ علیرضا فارسی2؛ مجید مرادی3 | ||
1مربی مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3دانشجوی دکتری کنترل حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر جهت شناسایی منابع استرس و راهکارهای کنارآمدن با آن در دانشجویان ورزشکار کشور با تأکید بر نقش مدیریت دانشگاه در این موارد انجام گرفت. پس از تقسیمبندی دانشگاههای کشور به پنج منطقۀ جغرافیایی، متناسب با تراکم نسبی جمعیت دانشجویی هر منطقه، پرسشنامههای منابع استرس بورگ (2009) و راهکارهای مقابله با استرس کارور (1997) بین 1000 دانشجوی ورزشکار توزیع گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که عمدۀ منابع استرس دانشجویان کشور نوعاً استرسهایی درکشده (نه واقعی) هستند و راهکارهای مقابلهای در گروه پزشکی، متنوعتر و کارآمدتر از گروه غیرپزشکی میباشند. نتایج تی مستقل نیز حاکی از آن است که اختلاف کلی منابع استرس دانشگاههای پزشکی و غیرپزشکی معنادار میباشد؛ اما تفاوت راهکارها معنادار نیست. ازآنجاییکه منابع استرس شناساییشده غالباً در حیطههای مدیریتی ـ اداری بودهاند، نیاز است مدیریت دانشگاه به بازنگری روندهای اداری ـ دانشگاهی پرداخته و از نظرات دانشجویان بهره جوید. لازمبهذکر است که دانشگاههای پزشکی بهدلیل کسب نتایج بهتر میتوانند الگویی برای غیرپزشکیها باشند.. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانشگاهی؛ استرس؛ دانشجویان ورزشکار | ||
مراجع | ||
1. Chew‐Graham, C. A., Rogers, A., & Yassin, N. (2003). I wouldn't want it on my CV or their records': Medical students' experiences of help‐seeking for mental health problems. Medical Education, 37(10), 873-80. 2. Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2012). School climate and social–emotional learning: Predicting teacher stress, job satisfaction, and teaching efficacy. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1189. 3. Dibajnia, P. (2005). Comparative study of self concept of first and fourth year students of Shahid Beheshti Medical Sciences University. Pajouhandeh Journal, 29(3), 231-4. (Persian). 4. Fish, C. (1996). Health promotion needs of students in a college environment. Public Health Nursing, 13(2), 104-11. 5. Genshaft, J., & Broyles, J. (1991). Stress management and the gifted adolescent. Understanding the Gifted Adolescent, First Published June 1, 76-87. 6. Hearon, B. V. (2015). Stress and coping in high school students in accelerated academic curricula: Developmental trends and relationships with student success. Graduate Theses and Dissertations. University of South Florida. 7. Hicks, K. A. (2012). An examination of the relationships between job congruency and job satisfaction, organizational commitment, perceived stress, and coping strategies in college student workers (Doctoral dissertation). 8. Iqbal, M., & Yilmaz, A. K. (2014). Analysis of workplace stress and organizational performance in human resource management: A case study of air Traffic controllers of Pakistan. International Journal of Management and Sustainability, 3(6), 360. 9. Jones, G. (1990). A cognitive perspective on the processes underlying the relationship between stress and performance in sport. Stress and Performance in Sport, 1 (1), 17-42. 10. Khodayarifard, M., & Parand, A. (2007). Stress and how to deal with it. Tehran: Uneversity of Tehran. First Edition (Persian). 11. Lazarus, R. S., & Launier, R. (1978). Stress-related transactions between person and environment: Perspectives in interactional psychology. Plenum Press, New York, Springer. 287-327. 12. Lu, F. J. H., Hsu, Y. W., Chan, Y. S., Cheen, J. R., & Kao, K. T. (2012). Assessing college student-athletes' life stress: Initial measurement development and validation. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 16(4), 254-67. 14. Niemi, P. M., & Vainiomäki, P. T. (1999). Medical students' academic distress, coping, and achievement strategies during the preclinical years. Teaching and Learning in Medicine, 11(3), 125-34. 15. Regehr, C., Glancy, D., & Pitts, A. (2013). Interventions to reduce stress in university students: A review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 148(1), 1-11. 16. Rezaei-Adryani, M. A. A., Ahmadi, F., & Azimi, A. V. (2007). Comparison level of stress, anxiety, depression and quality of life in dormitory resident students. Iranian Journal of Nursing Research, 4(2), 31-8. (Persian). 17. Sejwal, R. (2012). Stress analysis in college student athletes and non-athletes. International Research Journal of Management Sociology & Humanities ,3. www.IRJMSH.com. 18. Shikai, N., Uji, M., Chen, Z., Hiramura, H., Tanaka, N., Shono, M., & Kitamura, T. (2007). The role of coping styles and self-efficacy in the development of dysphoric mood among nursing students. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 29(4), 241-8. 19. Stein, F., & Cutler, S. K. (1998). Psychosocial occupational therapy: A holistic approach. Singular. San Diego [u.a.: Singular Publ. Group. 20. Weigelt, J. A., & Bell, R. M. (2015). Organizational health in our educational system. Journal of Surgical Education, 72(5), 771-3. 21. Xin, F. (2013). Basketball player efficiency and strategies in psychological stress scenarios. A case study of the 26th Asian men's basketball championships [J]. Journal of Beijing Sport University, 6, 18. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |