تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,586 |
هویتیابی مشتری از برند ورزشی و اثرات آن بر بسط موفق برند با نقشآفرینی عشق به برند و تعهد و وفاداری به آن | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 40، بهمن 1395، صفحه 187-208 اصل مقاله (970.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.910 | ||
نویسندگان | ||
سید مسلم علوی* 1؛ سارا خداداده2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2کارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات هویتیابی مشتری از برند بر بسط موفق برند ورزشی به انجام رسید و در آن نقش متغیرهایی همچون عشق به برند و تعهد و وفاداری به برند موردبررسی قرار گرفت. از نظر روش جمعآوری دادهها، این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ طرفداران برندهای فوتبالی داخلی شهر شیراز تشکیل دادند که از میان آنها، نمونهای معادل 384 نفر با استفاده از روش کوکران انتخاب گردید. یافتهها نشان میدهند که متغیر هویتیابی مشتری با برند، بر عشق به برند و تعهد و وفاداری آنها نسبت به برند تأثیرگذار میباشد. همچنین، براساس یافتهها مشخص میشود که از میان سه متغیر عشق به برند، تعهد به برند و وفاداری به برند، تنها متغیر وفاداری به برند توانسته است بر بسط موفق برندهای ورزشی مؤثر باشد. ازسویدیگر، یافتهها حاکی از آن است که متغیر وفاداری، رابطۀ میان تعهد به برند و بسط موفق برند از یکسو و رابطۀ میان عشق به برند و بسط موفق برند ازسویدیگر را میانجیگری مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
برندهای ورزشی؛ هویتیابی مشتری از برند ورزشی؛ عشق به برند ورزشی؛ تعهد به برند ورزشی؛ وفاداری به برند ورزشی | ||
مراجع | ||
1. Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-53.
2. Ahmad, A., Rehman, K. U., Hunjra, A. I., & Naqvi S. Q. H. (2011). Impact of brand loyalty on brand extension. In Proceedings of the first International Conference on Information Systems for Business Competitiveness (ICISBC). January 2011, 23-26, Indonesia. 342-5.
3. Alavi, S. M., & Najafi Siahroudi, M. (2014). The role of brand loyalty between brand love and brand advocacy (A case of study: Malavan Anzali sport brand). Journal of Applied Researches at Sport Management, 3(9), 22-36. (Persian).
4. Alavi, S. M., Najafi Siahroudi, M., Khodadadeh, S., & Behnam, M. (2014). Brand identification effects on positive word of mouth through brand love (case of study: Benton brand). In Proceeding of 12th International Conference on Management, December (6-8), Tehran, 1-16. (Persian).
5. Albert, N., & Merunka, D. (2013). The role of brand love in consumer-brand relationships. Journal of Consumer Marketing, 30(3), 258–66.
6. Albert, N., Merunka, D., & Valette-Florence, P. (2009). The feeling of love toward a brand: Concept and measurement. Advances in Consumer Research, 36 (2), 300-7.
7. Albert, N., Merunka, D., & Valette-Florence, P. (2013). Brand passion: Antecedents and consequences. Journal of Business Research, 66 (7), 904–9.
8. Azizi, S., Jamali, S., & Sanaei, I. (2012). Factors effect employee brand performance in Agriculture Bank of IRAN based on Goal Setting Theory. Quarterly Journal of Business Management, 4(11), 89-104. (Persian).
9. Beatty, S. E., Kahle, L. R., & Homer, P. (1988). The involvement-commitment model: Theory and implications. Journal of Business Research, 16 (2), 149-67.
10. Bergkvist, L., & Bech-Larsen, T. (2010). Two studies of consequences and actionable antecedents of brand love. Brand Management, 17(7), 504–18.
11. Bowen, H. T., & Chen, S. L. (2001). The relationship between customer loyalty and customer satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 213-7.
12. Callejo, M. B., & Forcadell, F. A. (2006). Real Madrid Football Club: A new model of business organization for sports clubs in Spain. Global Business and Organizational Excellence, 26 (1), 51-64.
13. Caroll, B. A., & Ahuvia, A. C. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing Letters, 17 (2), 79-89.
14. Deloitte. (2014). All to play for football money league. Sports Business Group, Deloitte report, 1-40, available at: http://s.ucpf.fr/ucpf/file/201507/Deloitte-football-money-league-2014_bd.pdf.
15. Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of Consuming Research, 24 (4), 343–73.
16. Hem, L. E., & Iversen, N. M. (2003). Transfer of brand equity in brand extensions: The importance of brand loyalty. Advances in Consumer Research, 30 (1), 72-9.
17. Jazani, N., & Abdovi Baftani, M. (2011). Relationship among fan dependency to sport teams, brand image, purchase intention and recommendation oriented advertising. Journal of Vision of Business Management, 7(40), 51-71. (Persian).
18. Khodadadeh, S., & Behnam, M. (2013). Brand extension determinants: An emphasis on emotional and sensational reactions of sport brands. Seminar Course of Payamnoor University. Fars, Estahban. (Persian).
19. Kim, Y. M., Kwon, Y., Kim, T., & Chang, K. (2009). Consumer evaluations on extensions of sport brands using strategic alliances. 2009 North American Society for Sport Management Conference (NASSM 2009). Columbia, South Carolina, May 27 - 30 39–57.
20. Knox, S., & Walker, D. (2001). Measuring and managing brand loyalty. Journal of Strategic Marketing, 9 (2), 111–28.
21. Loureiro, S. (2011). Consumer´s love and willingness to sacrifice for a brand. In Proceeding of ANZMAC Conference Marketing, marketing in the age of consumerism, Jekyll or Hyde? Perth, Australia: Monarch University, 25-28 January, 23-45.
22. Loureiro, S. (2012). Love and loyalty in car brands: Segmentation using finite mixture partial least squares, challenges at the interface of data analysis, computer science, and optimization studies in classification, data analysis, and knowledge organization, Proceedings of the 34th Annual Conference of the Gesellschaft für Klassifikation e. V., Karlsruhe, July 21 - 23, 503-10.
23. Moorman, C., Zaltman, G., & Deshpande, R. (1992). Relationship between providers and users of market research: The dynamics of trust within and between organizations. Journal of Marketing Research, 29 (3), 314-29.
24. Park, C. W., MacInnis, D. J., & Priester, J. (2006). Beyond attitude: Attachment and consumer behavior. Seoul Journal of Business, 12(2), 3-35.
25. Rubin, Z. (1970). Measurement of romantic love. Journal of Perspective Social Psychology, 6(2), 265–73.
26. Sternberg, R. J. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, 93(2), 119-35.
27. Thomson, M., MacInnis, D. J., & Whan, P. C. (2005). The ties that bind: Measuring the strength of consumers’ emotional attachment to brands. Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77-91.
28. Yeung, C. W. M., & Wyer, R. S. (2005). Does loving a brand mean loving its products? The role of brand-elicited affect in brand extension evaluations. Journal of Marketing Research, 42 (4), 495–506. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,635 |