تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,616 |
تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ نقش تبلیغات در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو براساس الگوی AIDA | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 40، بهمن 1395، صفحه 147-170 اصل مقاله (982.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.909 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل دولتیاری* 1؛ حسین پورسلطانی2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد کرج | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور کرج | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ نقش تبلیغات در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو براساس الگوی "آیدا" بود. جامعة آماری پژوهش را 360 نفر از تکواندوکاران پسر شهر زنجان که در محدودۀ سنی 18ـ12 سال قرار داشتند، تشکیل دادند که از میان آنها، نمونة آماری معادل 186 نفر انتخاب گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامۀ 20 سؤالی پژوهشگرساخته که دارای چهار مؤلفۀ جلب توجه، علاقهمندسازی، تحریک تمایل و سوقدادن به خرید (جذب) بود، بهره گرفته شد و دادهها با استفاده از روش امتیازگذاری پنج ارزشی لیکرت، مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز توسط 10 نفر از کارشناسان ورزشی رشتۀ مربوطه و اساتید دانشگاه تأیید گشت. همچنین، از شاخصهای آمار توصیفی برای توصیف دادهها استفاده شد، ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین ثبات درونی پرسشنامه بهکار رفت و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای تعیین اعتبار سازه مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از بین چهار مؤلفۀ الگوی آیدا، مؤلفۀ علاقهمندسازی دارای بیشترین نقش و مؤلفة جلب توجه دارای کمترین نقش در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو میباشند. نتایج آلفای کرونباخ نیز بیانگر آن است که ثبات درونی پرسشنامه برابر با (80/0) است و بین تمامی گویهها و عوامل، ارتباط معناداری مشاهده میشود. بر پایۀ یافتهها مشخص میشود که پرسشنامۀ نقش تبلیغات، ثبات درونی و برازش مناسبی دارد. با توجه به تأیید پرسشنامۀ مذکور در پژوهش حاضر، پژوهشگران میتوانند جهت تعیین نقش تبلیغات بر جذب در سایر رشتههای ورزشی، از این پرسشنامه استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
روایی و پایایی؛ تبلیغات؛ جذب نوجوانان؛ مدارس تکواندو | ||
مراجع | ||
1. Afjeh, S. A., & Mansoorimoayed, F. (2012). Evaluating commercial advertisement related to Maskan Bank services. Promption & Revolution Management Quarterly, (47). 8 (20), 13-8 (Persian).
2. Ahadi, H., & Jamhari, F. (2013). Growth psychology: Teenage & adult (5th ed). Qom: Ayande Derakhshan Publication, 10-1 (Persian).
3. Alipoor, M., & Kovaroei, M. (2010). Marketing & market management (with modern perspective) (1st ed). Tehran: Mahkameh Publication, 66-8.
4. Amaldos, W., & He, Ch. (2010). Informative advertising. Journal of Marketing Research, 47(1), 146.
5. Amiri, A. (2008). Investigating TV ads on attracting non-profit account for Tejarat Bank. MA Dissertation, Shahid Beheshti University. (Persian).
6. Belch, G., & Belch, M. (1998). Advertising and promotion (4th ed). Homewood; New York. 102.
7. Esmaeili, N., & Goodarzi, M. (2013). Ranking public relations tools based on AIDA
Model in industrial production sector through AHP method. Sport Management and Motor Sciences Researches,1 (1), 8-11. (Persian).
8. Fox, J. (2012). Taekwondo education (6th ed). (M. Gholampoor, Trans). Qom: Sepehr Publication. 111-114, (Persian).
9. Hackley, C. (2005). Advertising and promotion: Communicating brands. London: SAGE, 2nd publish, 36.
10. Hawkinz, D., Best, R., & Kani, K. (2006). Costumer behavior (Roosta & Bathaei). Tehran: Sargol Publication. 1st publish, 45-6 (Persian).
11. Hoseini, S. Z., Hoseini, M. H., & Bagheri, S. M. (2011). TV ads on attracting customers based on AIDA model and delivering thizer. Journal of the Management`s Researches, 2(5), 23-5 (Persian).
12. How Kinz, D. (2007). Behavioral consumer analytical: Concepts &theories, cases & practices, marketing strategy. British Library Catalouging, Oxford University, 1st publish, 174-6.
13. Jalilvand, M., Ranjbarian, B., & Fathi, S. (2011). The effect of word-of-moth advertisement on attracting foreign tourists in Isfahan. Geographical Researches Quarterly, 5 (12), 85-8 (Persian).
14. Kalantari, F. (2013). Investigating advertisement effects on attracting teenagers to
football school based on AIDA model. (Unpublished master dissertation). Tabriz University. (Persian).
15. Kavooskelasi, L. (2004). Investigating TV advertisements on teenagers. (Unpublished master dissertation). Islamic Azad University, Southern Tehran Branch, (Journalism). (Persian).
16. Khodadad Hoseini, A., Rosta, H., & KhaliliShojaei, V. (2010). Advertisement theory to practice (1st ed). Tehran: Horofieh Publication, 56-7 (Persian).
17. Mackkay, A. (2005). The practice of Advertising (5th ed). Australia: Elsevier Butter Worth- Sydney, 121- 2
18. Maleki, A (2004). Evaluating advertisement effectiveness on food industry (Kaleh industrial group) based on AIDA model. (Unpublished master dissertation). Tehran University. (Persian).
19. Mcdonough, J. (2003). Encyclopedia of advertising (1st ed). New York: Taylor and Francis Group.
20. Mashayekh, A. (2009). Body comparison of self-imagination of Iranian national boy team in taekwondo with girl counterparts and soccer counterparts. (Unpublished master dissertation). Tehran University. (Persian).
21. Mohammadian, M. (2012). Advertisement management. Tehran: Horoofieh Publication, 1St Publish, 101-5. (Persian).
22. Moosavian, A., Firoozian, A., & Farhangi, M. (2009). Investigating effectiveness of Iranian National Gas Co. to optimize consumption. Journal of Marketing Management, 4 (7), 19-23(Persian).
23. Motallebi, M., Alipoor, M., & Khodaverdi, Y. (2012). Investigating AIDA model applications on psychological and behavioral reaction of bank customers and delivering model. M.A Dissertation, Islamic Azad University, Zanjan Branch. (Persian).
24. Motallebi, M. GH. (2011). Investigating AIDA model application on bank costumers` mental & behavioral reactions in Zanjan and proposing a model. (Unpublished master dissertation). Islamic Azad University, Zanjan Branch. (Persian).
25. Nahidi, M., Mehrani, H., & Foruzandeh, L. (2010). Investigating effectiveness of advertising media and their ranking in costumers view in Akhavanjam Co. (Unpublished master dissertation). Payamenoor University, Golestan. (Persian).
26. Roosta, A., Venus, D., & Ebrahimi, A. (2012). Business management (16th ed). Tehran: SAMT Publication, 30-2 (Persian).
27. Shokrgozar, S., & Heidarzadeh, K. (2012). The effect of advertisement and brand
Characteristic on purchase decision. (Unpublished master dissertation). Islamic Azad University, Qazvin Branch. (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 757 |