تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,258 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,575 |
اثر عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی بر حضور تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 40، بهمن 1395، صفحه 171-186 اصل مقاله (922.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.907 | ||
نویسنده | ||
نعمت اله نعمتی* | ||
دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی مؤثر بر حضور تماشاچیان در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش، مدل توسعهیافتهای بود که براساس مطالعات کسکی (1994)، ژانگ و پیس ( 1995) و لی (2000) تنظیم گشت. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مربوطه و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و تأیید گردید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ( 92/0) موردتأیید قرار گرفت. نمونۀ آماری پژوهش را 1385 تماشاگر بالای 15 سال که بهصورت تصادفی طبقهای و با روش انتساب متناسب انتخاب شدند، تشکیل دادند. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری در برنامۀ لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی، ارتباط معناداری با تمایل به حضور تماشاچیان دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
حضور تماشاچیان؛ عامل اجتماعی؛ عامل فیزیکی ـ محیطی؛ لیگ برتر فوتبال | ||
مراجع | ||
1. Aminuddin, Y., & Lee, H. (2008). Spectator perceptions of physical facility and team quality: A study of a Malaysian Super League Soccer Match. Research Journal of Internatıonal Studıes, 8(4), 132-40.
2. Anderson, D. F., Trail, G. T., & Robinson, M. (2010). Gender differences in sport consumer behavior spectators at major league baseball games. Journal of Sport Behavior, 24( 40), 201–14 .
3. Berret, T. (2001). The economics significance of amateur sport and recreation in in Edmonton in 2000. Caminata consulting.
4. Bouchet, P., Bodet, G., Assollant, I. B., & Kad, F. (2010). Segmenting sport spectators: Construction and preliminary validation of the sporting event experience search (SEES) scale. Sport Management Riview,14( 3), 87- 99.
5. Branscombe, N. R., & Wann, D. L. (1991). The positive social and self concept, consequences of sports team identification. Journal of Sport and Social, (15), 115-27.
6. Brokaw, A., Stone, G., & Jones, M. (2009). A model of the factors contributing to fan support at small-college Athletic events. Journal of Sport Management, 25( 4), 23-34.
7. Jalilian, Gh. (2004). Describing Iran professional soccer clubs in comparison with some selected countries. (Unpublished doctoral dissertation). Tarbiat Moallem University. (Persian).
8. Greenwell, T. C., Lee, J., & Naeger, D. (2009). Using the critical incident technique to understand critical aspects of the minor-league spectator’s experience. Sport Marketing Quarterly, 16(4), 190-8.
9. Hall, J., OMahony, B., & Vieceli, J. (2010). An empirical model of attendance factors at major sporting events. International Journal of Hospitality Management, 29(2), 328–34.
10. Lambrecht, K., Kaefer, F., & Ramenofsky, S. D. (2009). Sportscape factors influencing spectator attendance and satisfaction at a professional Golf Association Tournament. Sport Marketing Quarterly, 2009; 18(3): 165-72
11. Lee, M. (2007). AAHPERD National Convention and Exposition Convention Center: Exhibit Hall Poster Area I. University of Connecticut, Storrs, CT.
12. Lee, S. H. (2001). Factors affecting game attendance decision of volleyball fans in Korea. The Korean Journal of Physical Education, 40(2), 469-79.
13. Lee, J. (2000). Sport marketing strategies: Analysis of sport consumer behavior and factor influence attendance. University of Minnesota.Ph.D, Thesis.
14. Mak, J. Y., Donahue, J., & Lee, A. N. (2009). Sport spectators’ behavior of collegiate woman s Basketball. International Journal of Sport Management, 35(3), 214–25 .
15. Mason, D. S. (1999). What is the sports product and who busy it? The marketing of professional sport leagues. European Journal of Marketing, 33(3), 402-18.
16. Masoomi, S. (2007). Studying of motivations and effective actors on spectators presence in a volleyball match, sport anagement. (Unpublished master dissertation). Faculty of Umanities, Tarbiat Modarres University. (Persian).
17. McDonald, H., & Neager, D. (2008). Sport spectator consumer behavior. Sport Marketing Quarterly, 21(2), 25–33.
18. Mullin, B. J., Hardy, S., & Sutton, W. A. (2007). Sport marketing (3rd ed). USA: Human Kinetics Publishers.114-5.
19. Pease, D. G., & Zhang, J. J. (2009). Socio-motivational factors affecting spectator attendance at professional basketball games. International Journal of Sport Management, 25(2), 31-59.
20. Swanson, S., Gwinner, K., Larson, B., & Janda, S. (2009). Motivations of college student game attendance and word-of-mouth behavior: The impact of gender differences. Sport Marketing Quarterly, 12(1), 151-62.
21. Torkfar, A. (2009). Motivational factors affecting spectators’ attraction in Iran soccer league. (Unpublished doctoral dissertation). Management and Planning in Physical Training, Islamic Azad University Tehran Center Branch of Iran. (Persian).
22. Trail, G. T., & James, J. D. (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scales psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(1), 108-27.
23. Trail, G. T., Robinson, M. J., Dick, R. J., & Gillentine, A. J. (2009). Motives and points of attachment: Fans versus spectators in intercollegiate athletics. Sport Marketing Quarterly, 12(2), 217-27.
24. Tsuji, Y., Bennett, G., & Zhang, J. (2007). Consumer satisfaction with an action sports event. Sport Marketing Quarterly, 16(4), 199-208. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,066 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 985 |