تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,297 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,617 |
تلویزیون و توسعۀ ورزش همگانی:یک نظریه برخاسته از داده ها | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 40، بهمن 1395، صفحه 17-38 اصل مقاله (893.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.902 | ||
نویسندگان | ||
بتول عرب نرمی* 1؛ محمود گودرزی2؛ سید نصرالله سجادی2؛ محمد خبیری3 | ||
1دکتری مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه تهران | ||
2استاد مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش تلویزیون در توسعۀ ورزش همگانی بود که به روش کیفی و استراتژی نظریهپردازی برخاسته از دادهها انجام گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصلگشت و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. همچنین، بررسی اسناد با دو رویکرد جایگاه تلویزیون در اسناد برنامهای ورزش و جایگاه ورزش در اسناد فرادستی تلویزیون انجام شد. پس از تکمیل یافتهها مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین(1994) طراحی گردید. براساس یافتهها، مقولۀ محوری رویکرد نامناسب تلویزیون به ورزش همگانی شناسایی شد و مقولههای اصلی بر مبنای مدل پارادایمی بر گرد آن سازماندهی گردید (این مقولات شرایط علی، شرایط تأثیرگذار و زمینهای، استراتژیهای کنش ـ واکنش و پیامدها را بازگو میکنند). برخی از شرایط علی شامل: عدم جذابیت مالی ورزش همگانی برای تلویزیون و محدودبودن تعامل دوسویۀ سازمانهای متولی ورزش همگانی با شبکههای تلویزیون است. شرایط مداخلهگر و زمینهای در برگیرندۀ ضعف شبکههای مرتبط با حوزۀ سلامت، نیروی انسانی تلویزیون، جذابیت ناچیز ورزش همگانی برای مخاطبان تلویزیونی وگرایش مخاطب به تماشای تلویزیون با انگیزۀ تفریح و سرگرمی میباشد. علاوه بر این، پیامدها عبارت هستند از: سهم ناچیز ورزش همگانی از ساعات پربینندۀ ورزش تلویزیون و نقش محدود تلویزیون در ایجاد انگیزه و آگاهی نسبت به فعالیت بدنی. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه؛ ورزش همگانی؛ تلویزیون؛ نظریۀ برخاسته از دادهها | ||
مراجع | ||
1. Abrishamkar, M. (2005). IRIB production process: Programming for juvenile. (Unpublished master dissertation). Faculty of Social Sciences, Tehran University. (Persian).
2. Beaudoin, C. E., Fernandez, C. W., Wall, J. L., & Farley, T. A. (2007). Promoting healthy eating and physicalactivity short-term effects of a mass media campaign. AmericanJournal of Preventive Medicine, 32(3), 217-25.
3. Buman, M. P., Giacobbi, P. R., Dzierzewski, J. M., Morgan, A., McCrae, C. S., Roberts, B. L., & Marsiske, M. (2011). Peer volunteers improve long-term maintenance of physical activity with older adults: A randomized controlled trial. J Phys Act Health, 8(2), 257–66.
4. Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting and evaluatingquantitativeand qualitative research (2nd ed. ). Prentice Hall. 5. Didarloo, A., Shojaeezade, D., & Mohammadian, H. (2009). Health promotion programs based on behavioral change models. Tehran: Nashr Asar Sobhan. (Persian).
6. Document the systematic development of sport in Iran. (2003). Physical Education Organization of Islamic Republic. Retrived frome Rad Samaneh.
7. Forghni, O., Zrud, M., Bararzadeh, M., Khanjani, M., & Fatahi, M. (2013). The role of mass media in student's sport development at Mazandaran province. International Journal of Sport Studies, 3(1), 20-23. (Persian).
8. Ghafoori, F., Rahman Seresht, H., Ehsani, M., & Kouzechian, H. (2003). Study and investigation physical education experts attitude to role of mass media in tendency of peopleto competitive and publicsport. Harakat, 16(16), 57-78. (Persian).
9. Ghasemi, H., Mozaffari, A., & Amirtash, A. (2007). Television and sport development. Journal of Research on Sports Science, 5 (17), 131-147. (Persian).
10. Ghasemi, H., Tojjari, F., Broujerdi Alavi, M., Emami, H., & Amiri, M. (2012). Content analysis ofthe views heads ofthephysical education organization about sportcomponents (1978-2009). Sport Management, 3(13), 137-52. (Persian).
11. Ghiamirad, A., &Moharramzadeh, M. (2009). Evaluation of marketing strategies for development and promotion of sports. Harakat, 39(39), 175-92. (Persian).
12. Greenwood, R., & Hinnigs, R. (1996). Understanding radical organizational change, bringing together the old and new institutionalism. Academy of Management Review, 24(4), 10-22.
13. Hamer, M., Weiler, R., &Stamatakis, E. (2014). Watching sport on television, physical activity, and risk of obesity in older adults. BMC Public Health, 14(1), 1-4.
14. Ilhan, L., &Genser, E. (2012). The media as the factor of tending to sport in children:A study after a TV competition program named as "ICE DANCING". Journal of Physical Education And Sport Sciences, 6(1), 85-93.
15. Jackson, C., Brown, J. D., &Pardun, C. J. (2008). A TV in the bedroom:Implications for viewing habits and risk behaviors during early adolescence. J Broadcast Electron Media, 52(3), 349–67.
16. Kordi, M. (2007). Investigation role of publications and mass media in Iran's sport. Research Report. ( Research Project). Tehran University; Faculty of Physical Education and Sport Science. (Persian).
17. McCartney, G., Thomas, S., Thomson, H., Scot, J., Hamilton, V., Hanlon, P., Morrison, S., &Bond, L. (2010). The health and socioeconomic impacts of major multi-sport events: Systematic review (1978–2008). BMJ, c2369, 340- 69
18. McQuail, D. (2002). Mass communication theory (P. Ejlali, Trans. ). Tehran: Bureau of Media Studies and Planning. (Persian).
19. Miles, A., Rapopart, L., Wardle, J., Afuape, T., &Duman, M. (2001). Using the mass media to target obesity: An analysis of the characteristics and reported behavior change of participation in the BBC'S “Fighting Fat, Fighting Fit” campaign. Health Edu, 16(3), 357-72.
20. Moradi, M., Honari, H., & Ahmadi, A. (2011). Investigation role of sport media asin development toculture publication sport. Sport Management, 3(9), 167-180. (Persian).
21. O’Hara, B. J., Bauman, A. E., & Phongsavan, P. H. (2012). Using mass-media communications to increase population usage of Australia’s Get Healthy Information and Coaching Service. BMC Public Health, 12(1), 1-11.
22. Origuela, M. A., &Silva, C. L. (2012). Sport and television: The role of the professional of physical education retos. Nue vastend enciasenEducación Física, Deportey Recreación, 22, 33-37.
23. Renger, R., Steinfelt, V., &Lazarus S. (2002). Assessing the effectiveness of a community-based media campaign targeting physical inactivity.
24. Report of the Islamic Republic of Iran Broadcasting(IRIB), (2013). Department of Planning and Supervision Information Center. Retrived from Pmd. irib. ir.
25. Roshandel Arbatani, T. (2007). Explanation the mass media role in public sport´s institutionalization in Iran. Journal of sport management, 33(33), 165-77. (Persian).
26. Strauss, A., &Corbin, J. (1998). Basic of qualitative research: Techniques and procedures for Developing Grounded Theory: Thousand Oaks: Sage Publications.
27. Zarifi, M., &Davoodi, K. (2013). National media and sport development. CommunicationResearch, 19(3), 119-34. (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,706 |