تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 304 |
تعداد مقالات | 3,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,221,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,667,772 |
ارتباط بین دانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان در لیگ برتر فوتبال ایران | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 40، بهمن 1395، صفحه 79-96 اصل مقاله (1017.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.901 | ||
نویسندگان | ||
ادریس رادی* 1؛ سعید صادقی بروجردی2؛ بهزاد ایزدی3 | ||
1کارشناس ارشد تربیتبدنی، دانشگاه کردستان | ||
2استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان | ||
3استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهصورت میدانی و به روش توصیفی ـ همبستگی، با هدف تعیین میزان دانش و نگرش تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران و ارتباط بین آنها نسبت به بازاریابی پنهان، با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را تماشاچیان حاضر در ورزشگاه فوتبال غدیر شهر اهواز تشکیل دادند. نمونۀ آماری نیز از میان آنها و بهصورت تصادفی، به تعداد 236 نفر انتخاب گردید. نتایج نشان میدهد که دانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان، کمتر از حد بهینه است و تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان بیتفاوت میباشند. همچنین، یافتهها حاکی از آن است که تنها در مؤلفۀ دانش مرتبط با بازاریابی پنهان و آن هم تنها در متغیرهای جمعیتشناختی، سابقۀ تماشاچیبودن و سطح تحصیلات، ارتباط مثبت و معناداری نسبت به بازاریابی پنهان وجود دارد. بر مبنای نتایج مشخص میشود که دانش مرتبط با بازاریابی پنهان، دارای توان پیشبینی معنادار نگرش نسبت به بازاریابی پنهان میباشد. با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر میتوان راهکارهایی را جهت افزایش دانش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان از طریق علامت تجاری خاص رویداد لیگ برتر فوتبال ایران ونیز باشگاههای ورزشی، در ورزش کشور فراهم کرد و از این طریق، حامیان مالی بیشتری را جهت سرمایهگذاری در ورزش فوتبال کشور جذب نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی پنهان؛ دانش؛ نگرش؛ حامی مالی؛ لیگ برتر فوتبال ایران | ||
مراجع | ||
1. Askarian, F. (2004). Assess the economic situation of sports industry in the year’s 1377 to 1380. Ph.d dissertation. University of Tehran, Faculty of Sport Science and Physical Education. (Persian).
2. Chadwick, S., & Burton, N. (2011). The evolving sophistication of ambush marketing: A typology of strategies. Thunderbird International Business Review, 53(6), 709–19.
3. Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155–9.
4. Crompton, J. L. (2004). Sponsorship ambushing in sport. Managing Leisure, 9 (1), 1-12.
5. McKinley, S. (1994). Sans legal restraint, no stopping brash, creative ambush marketers. Brand Week, 35(24), 20.
6. Dickson, G., Naylor, M., & Phelps, S. (2014). Consumer attitudes towards ambush marketing. Sport Management Review, 18(2), 280-90.
7. Dobson, S. & Goddard, J. (2001). The economics of football (1st ed). United Kingdom: Cambridge University Press, p.150.
8. Ehsani, M., AbuDarda, Z., & Eghbali, M. (2008). Investigating the lack of sponsors support from professional sports women in Isfahan. Journal of Motor Science and Sport, 6(12), 111-20. (Persian).
9. FIFA. (2006). Coaching football. (M. Taghavi, Trans). (1st ed). National Olympic Committee Publication. P. 285. (Persian).
10. Haj Begay, M., & Maude, A. (2006). Football violence and aggression in ways of controlling it. The journal of Security, 5((2-1), 73-120. (Persian).
11. Hartland, T., & Williams-Burnett, N. (2012). Protecting the Olympic brand: Winners and losers. Journal of Strategic Marketing, 20(1), 69–82.
12. Kalamadi, S. (2012). Intellectual property and the business of sports management. Journal of Intellectual Property Rights, 17(5), 437–42.
13. limburger, M. R., & McCarthy, L. (2001). An assessment of consumer knowledge of, interest in, and perceptions of ambush marketing strategies. Sport Marketing Quarterly, 10(4), 130–7.
14. Mohammedi, K. (2002). Football in stock and stock in football (1st ed). Tehran: The Press Ministry of Culture and Islamic Guidance. P. 189. (Persian).
15. Moulmein, T., & Hendrik, R. (2011). Ambush marketing: An indefensible marketing strategy. Master thesis. University of Amsterdam, 22-43.
16. Percuss, H., Germander, K., & Seguin, B. (2008). Ambush marketing in China: Counterbalancing Olympic sponsorship efforts. Asian Business and Management, 7(2), 243–63.
17. Pitt, L., Parent, M., Breton, P. Stein, P. (2010). Event sponsorship and ambush marketing: Lessons from the Beijing Olympics. Business Horizons, 53 (3), 281-90.
18. Potluck, A., & Rose, S. (2009). Effects of ambush marketing: UK consumer brand recall and attitudes to official sponsors and non-sponsors associated with the FIFA World Cup 2006. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10(4), 271–86.
19. Sandler, D. M., & Shane, D. (1989). Olympic sponsorship vs ambush marketing: Who gets the gold?. Journal of Advertising Research, 9-14.
20. Seguin, B., & O’Reilly, N. (2008). The Olympic brand, ambush marketing and clutter. International Journal of Sport Management and Marketing, 4(1), 62–84.
21. Seguin, B., Limburger, M., O’Reilly, N., & McCarthy, L. (2005). Internationalising ambush marketing: A comparative study. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 6(4), 216–30.
22. Sport, D. E. (2008). The policy, consumer, and ethical dimensions of covert marketing: An introduction to the special section. Journal of Public Policy & Marketing, 27 (1), 4-6.
23. Strelize, B. (2005). Relationship in sport sponsorship: A marketing perspective. (Unpublished doctoral dissertation). Faculty of Management; University of Johannesburg.
24. Suleiman Beshly, A., & Tabli, V. (2011). Hidden advertising in marketing. Tehran: Publishing of Marketing. First Edition P. 48. (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 951 |