1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
3استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، واحد تهران، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مدل توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی انجام شد. روش پژوهش، ترکیبی اکتشافی دومرحلهای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، 16 نفر از خبرگان حوزۀ مدیریت ورزشی برای شناسایی مدل توسعۀ اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی انتخاب شدند و با آنها مصاحبه شد . جامعة آماری همۀ اعضای هیئتعلمی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشکدههای سراسری بودند که طبق آخرین آمار، 38 مرکز آموزشی (دانشگاه دولتی) بود. جامعة آماری این پژوهش 369 نفر بود که براساس فرمول کوکران، 189 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در بخش کمّی، مقیاس محققساخته براساس شبکۀ تئوری دادهبنیاد بخش کیفی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که عامل راهبردی مدل ارزشآفرینی چندگانۀ شبکههای اجتماعی برای توسعۀ اقتصادی در نظر گرفته شد و در بعد پیامدها، نتایج مورد انتظار مشهود و نامشهود از جانب سازمانی، نهادها و حامیان مدنظر قرار گرفت. در بخش کمی نیز مقدار تی در روش تحلیل مسیر مربوطه هر عامل تأثیر معناداری دارد و تمامی چارچوب مدل توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی تأیید شد. همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
Coates, D., & Humphreys, B. R. (2007). Ticket prices, concessions and attendance at professional sporting events. International Journal of Sport Finance, 2(3), 161-173.
Isenberg, D., & Onyemah, V. (2016). Fostering scaleup ecosystems for regional economic growth (Innovations case narrative: Manizales-mas and scale up Milwaukee). Innovations: Technology, Governance, Globalization, 11(1-2), 60-79.
Kiang, M. Y., & Chi, R. T. (2001). A Framework for analyzing the potential benefits of Internet marketing. J. Electron. Commerce Res., 2(4), 157-163.
Scuotto, V., Del Giudice, M., & Carayannis, E. G. (2017), “The effect of social networking sites and absorptive capacity on SMES’innovation performance”, The Journal of Technology Transfer, 42(2). 409-424.
Ray, P. P. (2015). Internet of Things for Sports (IoTSport): An architectural framework for sports and recreational activity. Proceeding of IEEE EESCO, Vizag, 79-83.
Ulloa, D., Saleiro, P., Rossetti, R. J., & Silva, E. R. (2016), “Mining social media for open innovation in transportation systems. In Intelligent Transportation Systems (ITSC)”, IEEE 19th International Conference on on Intelligent Transportation Systems (ITSC) (pp. 169-174). IEEE.