| اثربخشی تمرینات ایروبیک به همراه موسیقی بر استرس، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال رفتاری درونریز | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 5، دوره 7، شماره 26، بهمن 1397، صفحه 61-76 اصل مقاله (1.06 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.5893.1625 | ||
| نویسندگان | ||
| مهلا روحبخش اجتماعی* 1؛ مریم آیینی2؛ ناصر صبحی قراملکی3 | ||
| 1کارشناس ارشد، روان شناسی ورزش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران | ||
| 2کارشناس ارشد روان شناسی ورزش دانشگاه آزاد تهران مرکز | ||
| 3دانشیار گروه روان شناسی ورزش دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
| چکیده | ||
| رفتار کودک از ابعاد مهم سلامتروان وی محسوب شده و پیامدهای قابل توجهی در زندگی آیندۀ وی خواهد داشت. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینات ایروبیک بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال رفتاری درونریز بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 30 نفر از دانشآموزان با اختلال رفتاری درونریز انتخاب شدند. ابزارهای بهکار رفته در پژوهش، شامل سیاهۀ رفتاری کودکان آخنباخ و پرسشنامة دس- فرم 21 سؤالی بود. پروتکل اجرایی نیز شامل برنامة تمرین ایروبیک در 12 جلسه 60 دقیقهای بود. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش با پسآزمون گروه کنترل، در میزان استرس، اضطراب و افسردگی وجود دارد. بنابراین، تمرینات ایروبیک بهمنظور کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال رفتاری درونریز قابل استفاده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرینات ایروبیک؛ استرس؛ اضطراب؛ افسردگی؛ کودکان با اختلال رفتاری درون ریز | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,576 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,494 | ||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 341 | 
| تعداد مقالات | 4,157 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 8,934,707 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,386,737 |