تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,944 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,360 |
تحلیل عوامل مؤثر در توسعة ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 50، مهر و آبان 1397، صفحه 165-186 اصل مقاله (433.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2018.5321.2044 | ||
نویسندگان | ||
عباس جهان تاب نژاد* 1؛ عبدالرحمن مهدیپور2؛ امین خطیبی3 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهیدچمران اهواز | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهیدچمران اهواز | ||
3استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهیدچمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر در توسعة ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود که با روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری همة معلمان ورزش مرد و زن شهر اهواز بودند (تعداد =521). حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد شد (220 نفر). ابزار اندازهگیری پرسشنامة پژوهشگرساخته بود. برای بررسی روایی محتوایی و صوری، پرسشنامه دراختیار چند تن از اساتید مرتبط قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات موردنظر توزیع شد. همچنین، برای بررسی روایی و پایایی سازهای از روایی همگرایی و واگرایی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که نُه عامل فرهنگی و اجتماعی، مدیریتی و سازمانی، اقتصادی، نیروی انسانی متخصص، امکانات و تجهیزات، انگیزشی، زمانی، آبوهوا و رسانه برتوسعة ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز تأثیر دارند. بهطورکلی، با توجه به خروجی نهایی نرمافزار پی.ال.اس. و شاخصهای برازش آن مشخص شد که مدل ارائهشده با دادههای حاصل از پژوهش منطبق میباشد و مناسب است. دراینمیان، عوامل مدیریتی با ضریب مسیر 326/0 بیشترین و عوامل انگیزشی با ضریب مسیر 071/0 کمترین تأثیر را بر عوامل توسعة ورزشهای پایه در مدارس اهواز دارند. بهطورکلی، توصیه میشود نگاه ویژهای به عوامل اثرگذار بر توسعة ورزشهای پایه در مدارس انجام شود و در سیاستگذاریهای ورزشی مدارس این نتایج لحاظ شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش پایه؛ توسعه؛ عوامل مؤثر؛ مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
1. Abbott, A. Button, C. Pepping, GJ. Collins, D. (2005).Unnatural selection: talent identification anddevelopment in sport. Nonlinear dynamics, psychology and life sciences journal, 9(1): 61-88. 2. Abdollahi, D. (2013). girls' risk factors for participating in school sports activities research. journal of sport management and motor behavior. 9(17): 27-46. Doi: 10.22080/jsmb.2013.520 (Persian). 3. Aoyagi, K. Ishii, K. Shibata, A. Arai, H. Hibi, Ch. OkaK, K. (2013). Facilitators and Barriers of External Coaches’ Involvement into school-based extracurricular sports activities: a qualitative study. advances in physical education. (3)3: 116-124. Doi: 10.4236/ape.2013.33020. 4. Askari, B. (2012). Basic exercises for elementary students. Development of physical education. 44: 60-2. (Persian). 5. Bocarro, J. Kanters M. Cerin, E. Floyd, M. Casper, J. Suau, L. McKenzie, T. (2012) School sport policy and school-based physical activity environments and their association with observed physical activity in middle school children. Health & Place. 1(18): 31–8. doi:10.1016/j.healthplace.2011.08.007 6. Boroumand, M. Gohar Rostami, H. Esmael Zadeh Toloei, M. AskarShamsi, M. (2014). Content analysis of physical education in the sixth grade elementary course textbook with education goals approach. Applied Research of Sport Management, 3(10): 55-66. (Persian). 7. Burden,T. & Marlene. D. (2013). The State of Intramural Opportunities in Texas Public Schools. The 28th Annual North American Society for Sport Management Conference. May 28-June 1. Book of abstracts: 537-8. 8. Canadian Fitness & Lifestyle Research Institue. (2014). Barriers to childrens participation in physical activity. Bulletan 14, Section E. 84-112. https://www.cflri.ca/res_page/7. 9. Ershad, T. Ardestani, A. & Azmoun, J. (2012). Book Teacher's Guide to Teaching Physical Education, Lesson 6, Publication of the Office of General Printing and Distribution of Teaching Books. Tehran. 6-11. (Persian). 10. Firoozi, M. Razavi, M., Farzan, F. (2012). Review of the Challenges and Problems of the Medal Fields of Athletics, Sailing and Swimming in Iran. Research Reports on Sport Management and Motor Behavior, Eighth, 15, 37-66. (Persian). 11. Fox, A. Mann,D. Ramos,M. Kleinman, L. Horowitz, C.(2012). Barrier to Physical Activity in East Harlem. Journal of Obesity. 2012:1-8. Doi:10.1155/2012/719140. 12. Ghasemzadeh MirKalei, E. Amirnezhad, S. (2012). A Study on the Factors Affecting the Recruitment and Retaining of Athletes in Iran's Leading Guild Runners from the Perspectives of Managers, Coaches, and Athletes. Second National Conduct of Athletic Nutrition. https://www.civilica.com/Paper-NCST02-NCST02_035.html. (Persian) 13. Halaji, M. Shiri, B. (2015). Relationship between physical education's students and teachers. Development of physical education. 62: 26-7. (Persian) 14. Hamidi, M. (2001) Management of sports organizations. second edition. Tehran: Payame Noor University Press. P. 2. (Persian) 15. Rasekhi, M. (2007). The role of school administrators in the development and popularization of school sports East Azerbaijan province. Harakat. 31: 71-86. (Persian) 16. Hardy, L. King, L. Farrell, L. Macniven, R, & Howlett, S. (2010). Fundamental movement skills among Australian preschool children. Journal of science and medicine in sport. 5(13): 503-508. Doi: 10.1016/j.jsams.2009.05.010. 17. Hosseinpour, E. Kashef, M. Vahdani, M. & Mogashti, Y.(2014). An Analysis on the Performance of Sabah project on Training of swimming skills by students and the difficulties to its better application from the point of view of trainers and experts. Applied Research of Sport Management. 3(11): 95-104. (Persian) 18. Ibrahimi, S. Karim, N. Oon, N. Wan Ngah,W. (2013). Perceived physical activity barriers related to body weight status and sociodemographic factors among Malaysian men in Klong Valley. BMC Public Health. 13:275. Doi:10.1186/1471-2458-13-275. 19. Jenkinson, K. Benson, A. (2010). Barriers to providing physical education and physical activity in victorian state secondary schools. Australian journal of teacher education. 8(35):1-18. Doi: 10.14221/ajte.2010v35n8.1. 20. Kanters, A. Bocarro, J. Edwards, M. Casper,J. & Floyd, F. (2013). School Sport Participation Under Two School Sport Policies. Annals of Behavioral Medicine. 45:113–21. Doi: 10.1007/s12160-012-9413-2. 21. Kartakoullis1,N., Karlis, G., & Karadakis, M.(2009). Sports for All Philosophy: The evolution in Cyprus and the Transfer from a Sport to a Health Orientationm, International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism, 3: 47-60. DOI: 10.5199/ijsmart-1791-874X-3d. 22. Keshgar, S. Dadras, M. & and Qeisari, R. (2014). Evaluation of elementary schools PE guide book in veiw point of Yazd city PE teachers,Communication Management in Sports Media. 1(3): 63-70. (Persian) 23. Maziari, M. Kashef, M. & Seyed Ameri, H.(2016). Relationship between Social Support Behavior of Physical Education Teachers and motivation of Student in Physical Education Activities. Research in sport management and motor behavior. 6(11):41-50. (Persian). 24. MehdiZadeh, R. Andam, R. Roozbehani, S .(2013). Obstacles to the development of universal sport in universities. Research in academic sport, 3: 109-26. (Persian). 25. Razavi, M. Shabani Bahar, G. Sajjadi, A.(2011). Analysis of the influential factors on the quality of school physical education course in secondary schools from the viewpoint of sports teachers. Journal of Sport management and motor behavior. 7(14): 103-12.(Persian) 26. Saeedi, F. Rabbani, V. Seyyedi, S. Khodadost, H. (2012). Examining the Obstacles and Challenges in the Development of Talents. Second National Conference on sport talent detection. https://www.civilica.com/Paper-NCST02-NCST02_124.html (Persian). 27. Salari, K. & Badami, R. (2014). The relationship between social support from physical education teachers and students’ achievement motivation in sport activities. Sports Psychology Studies,3(8): 49-58. (Persian) 28. Shariati, M. Salsali,S. Moeini. & Nikravan, F.(2012). The study of problems & barriers of female students for the sport participation in Mashhad city. Procedia-social and behavioral sciences. World Conference on Learning, Teaching & Administration. 31:28-30. Doi:10.1016/j.sbspro.2011.12.011. 29. Sofo.H. Lee, J. Chow, R. & Sin, L. (2016). Barriers to Physical Education in China's Basic Schools. Physical Education and Sport Pedagogy. 4(21): 386-406. 30. Sotiriadou, P. (2012) Sport development planning: The Sunny Golf Club. Sport Management Review. 4(16): 514-23. Doi: 10.1016/j.smr.2012.09.002 31. Tavakolli, M. Najafi, A. & Nobakht Ramezani, Z. (2013). Studying role of mass media in sport development. Pelagia Research Library. (4)4, 49-54. 32. Yoshida, M. James,J. (2010). Customer satisfaction with game and service experiences: antecedents and consequences. Journal of Sport Management. 3(24):338-61. Doi:10.1123/jsm.24.3.338. 33. Zhang, J. Bao, Y. (2013). My Views on the Development of China's Sports. Journal of Hebei Institute of Physical Education. 2(91): 125-40. 34. Zhe, W. (2012). The Current Situation of Students’ Participatation in Extracurricular Sports Activities of Private Middle School in Henan Province and the Analysis of Investigation. Physics Procedia. 33:2015-9. Doi:10.1016/j.phpro.2012.05.317. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |