تأثیر سطوح مختلف خستگی ذهنی بر ظهور مهارت برجسته پرتاب آزاد بسکتبال دانشجویان پسر | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 22، 1396، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3831.1389 | ||
نویسندگان | ||
معصومه رحیمی زاده1؛ مهدی شهبازی* 2؛ شهزاد طهماسبی بروجنی2 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سطوح مختلف خستگی ذهنی بر ظهور مهارت برجسته در بسکتبال بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی است که با استفاده از بازیکنان بسکتبال دانشگاهی در سه سطح خستگی ذهنی ( پایین، متوسط و بالا) انجام شد. آزمودنیها (هر گروه 8 نفر)، 210 پرتاب را از هفت زاویه که از هر زاویه 30 پرتاب در سه سطح خستگی ذهنی اجرا کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون ساده و چندگانه، تیتک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون مهارت برجسته را در اجرای هر سه گروه نشان داد. همچنین گروه خستگی ذهنی پایین عملکرد بهتری نسبت به بقیه گروهها داشت. در نتیجه میتوان گفت که با توجه به ظهور مهارت برجسته با وجود خستگی ذهنی، پارامترهای اختصاصی شده هنوز به قوت خود باقی ماندهاند و موجب ظهور مهارت برجسته شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل حرکتی؛ مهارت برجسته؛ خستگی ذهنی؛ پرتاب آزاد بسکتبال؛ دانشجویان پسر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,336 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,825,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,310,390 |