تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,609,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,738,144 |
نقش میانجی خودکارآمدی در مزیتهای یادگیری منتسب به تمرین دوتایی و انفرادی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 22، دی 1396، صفحه 131-144 اصل مقاله (800.97 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.4017.1411 | ||
نویسندگان | ||
شهاب پروین پور* 1؛ مرضیه بلالی2؛ سعید کریمی3 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
2دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
3کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در مزیت های یادگیری منتسب به روش تمرین دوتایی بود. بیست و پنج دانشجوی پسر در دو گروه تمرین دوتایی و انفرادی در یادگیری فرم شمارة یک تکواندو طی چهار جلسه 30 دقیقهای مورد آموزش قرارگرفتند. افراد گروه تمرین دوتایی در گروههای دونفری به تمرین میپرداختند ولی افراد گروه تمرین انفرادی به صورت جداگانه تمرین میکردند. پرسشنامة خودکارآمدی یک بار قبل از اولین کوشش تمرینی و یک بار قبل از آزمون یادداری به شرکتکنندگان ارائه شد. نتایج نشان داد پیشرفت یادگیری و خودکارآمدی در گروه تمرین دوتایی بیشتر از گروه تمرین انفرادی بود. لذا میتوان جمع بندی کرد که یکی از عواملی که موجب میشود نوآموزانی که به صورت دوتایی تمرین میکنند یادگیری بیشتری را تجربه کنند، نه فقط مشاهده الگوی در حال یادگیری، بلکه بالا رفتن عاملی روانشناختی به نام خودکارآمدی در آنها میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ یادگیری حرکتی؛ تمرین دوتایی؛ تکواندو | ||
مراجع | ||
1. Arthur Jr, W., Day, E. A., Bennett Jr, W., McNelly, T. L., & Jordan, J. A. (1997). Dyadic versus individual training protocols: Loss and reacquisition of a complex skill. Journal of Applied Psychology, 82(5), 783. 2. Bandura, A. (1994). Self‐efficacy: Wiley Online Library. 3. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control: Macmillan. 4. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(307-337). 5. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173 6. Boekaerts, M. (1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Psychologist, 1(2), 100. 7. Clark, S., & Ste-Marie, D. (2002). Peer mastery versus peer coping models: Model type has differential effects on psychological and physical performance measures. Journal of Human Movement Studies, 43, 179-196. 8. Crook, A. E., & Beier, M. E. (2010). When training with a partner is inferior to training alone: The importance of dyad type and interaction quality. Journal of Experimental Psychology: Applied, 16(4), 335. 9. Day, E. A., Arthur, W., & Shebilske, W. L. (1997). Ability determinants of complex skill acquisition: Effects of training protocol. Acta Psychologica, 97(2), 145-165. 10. Feltz, D. L., & Riessinger, C. A. (1990). Effects of in vivo emotive imagery and performance feedback on self-efficacy and muscular endurance. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12(2), 132-143 11. George, T. R., Feltz, D. L., & Chase, M. A. (1992). Effects of model similarity on self-efficacy and muscular endurance: A second look. Journal of Sport and Exercise Psychology, 14(3), 237-248 12. Gould, D., & Weiss, M. (1981). The effects of model similarity and model talk on self-efficacy and muscular endurance. Journal of Sport Psychology, 3(1), 17-29 13. Granados, C. (2010). The Effects of observation, dialogue, and attentional focus in dyadic training protocol. 14. Granados, C., & Wulf, G. (2007). Enhancing motor learning through dyad practice: Contributions of observation and dialogue. Research quarterly for exercise and sport, 78(3), 197-203. 15. Grineski, S. (1996). Cooperative learning in physical education: Human Kinetics Publishers. 16. Legrain, P., d'Arripe-longueville, F., & Gernigon, C. (2003). The influence of trained peer tutoring on tutors' motivation and performance in a French boxing setting. Journal of sports sciences, 21(7), 539-550. 17. Legrain, P., d Arripe-Longueville, F., & Gernigon, C. (2003). Peer tutoring in a sport setting: Are there any benefits for tutors? Sport Psychologist, 17(1), 77-94. 18. McAuley, E. (1985). Modeling and self-efficacy: A test of Bandura's model. Journal of Sport Psychology, 7(3), 283-295 19. Parsa, M. (1997). Psychology of motivation and emotion. Tehran: Sokhan Publications 20. Parvinpour, S. (2013). Investigating and Comparing Effectiveness of Dyadic and Individual Training Protocols on Acquisition and Learning of Swimming Skills and Presenting an Optimal Model. (Ph.D), University of Tehran. 21. Parvinpour, S., Bahram, A., Ghadiri, F., & Balali, M. (2010). Effect of self-control knowledge of results on observational learning in a dyadic training protocol. Research in sport sciences, 2(5), 89-105. 22. Räder, S. B., Henriksen, A.-H., Butrymovich, V., Sander, M., Jørgensen, E., Lönn, L., & Ringsted, C. V. (2014). A study of the effect of dyad practice versus that of individual practice on simulation-based complex skills learning and of students’ perceptions of how and why dyad practice contributes to learning. Academic Medicine, 89(9), 1287-1294. 23. Shanks, D., Brydges, R., den Brok, W., Nair, P., & Hatala, R. (2013). Are two heads better than one? Comparing dyad and self‐regulated learning in simulation training. Medical education, 47(12), 1215-1222. 24. Shea, C. H., Wulf, G., & Whltacre, C. (1999). Enhancing training efficiency and effectiveness through the use of dyad training. Journal of Motor Behavior, 31(2), 119-125. 25. Shebilske, W. L., Jordan, J. A., Goettl, B. P., & Day, E. A. (1999). Cognitive and social influences in training teams for complex skills. Journal of Experimental Psychology: Applied, 5(3), 227. 26. Shebilske, W. L., Jordan, J. A., Goettl, B. P., & Paulus, L. E. (1998). Observation versus hands-on practice of complex skills in dyadic, triadic, and tetradic training-teams. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 40(4), 525-540. 27. Shebilske, W. L., & Regian, J. W. (1992). Video games, training, and investigating complex skills. Paper presented at the Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. 28. Tolsgaard, M. G., Madsen, M. E., Ringsted, C., Oxlund, B. S., Oldenburg, A., Sorensen, J. L., . . . Tabor, A. (2015). The effect of dyad versus individual simulation‐based ultrasound training on skills transfer. Medical education, 49(3), 286-295. 29. Weiss, M. R., McCullagh, P., Smith, A. L., & Berlant, A. R. (1998). Observational learning and the fearful child: Influence of peer models on swimming skill performance and psychological responses. Research Quarterly for Exercise and Sport, 69(4), 380-394. 30. Woolfolk, R. L., Murphy, S. M., Gottesfeld, D., & Aitken, D. (1985). Effects of mental rehearsal of task motor activity and mental depiction of task outcome on motor skill performance. Journal of Sport Psychology, 7(2), 191-197 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |