نقش میانجی خودکارآمدی در مزیتهای یادگیری منتسب به تمرین دوتایی و انفرادی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 22، 1396، صفحه 131-144 اصل مقاله (800.97 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.4017.1411 | ||
نویسندگان | ||
شهاب پروین پور* 1؛ مرضیه بلالی2؛ سعید کریمی3 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
2دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
3کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در مزیت های یادگیری منتسب به روش تمرین دوتایی بود. بیست و پنج دانشجوی پسر در دو گروه تمرین دوتایی و انفرادی در یادگیری فرم شمارة یک تکواندو طی چهار جلسه 30 دقیقهای مورد آموزش قرارگرفتند. افراد گروه تمرین دوتایی در گروههای دونفری به تمرین میپرداختند ولی افراد گروه تمرین انفرادی به صورت جداگانه تمرین میکردند. پرسشنامة خودکارآمدی یک بار قبل از اولین کوشش تمرینی و یک بار قبل از آزمون یادداری به شرکتکنندگان ارائه شد. نتایج نشان داد پیشرفت یادگیری و خودکارآمدی در گروه تمرین دوتایی بیشتر از گروه تمرین انفرادی بود. لذا میتوان جمع بندی کرد که یکی از عواملی که موجب میشود نوآموزانی که به صورت دوتایی تمرین میکنند یادگیری بیشتری را تجربه کنند، نه فقط مشاهده الگوی در حال یادگیری، بلکه بالا رفتن عاملی روانشناختی به نام خودکارآمدی در آنها میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ یادگیری حرکتی؛ تمرین دوتایی؛ تکواندو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 675 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,825,657 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,310,393 |