تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,537,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,037 |
بررسی تأثیر روشهای معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 20، مرداد 1396، صفحه 149-168 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.4184.1435 | ||
نویسندگان | ||
ناهید مرادی1؛ داود فاضلی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روشهای معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال بود. بدینمنظور، 40 دختر بهصورت تصادفی به چهار گروه معرفی روتین، تصویرسازی، ترکیبی و کنترل تقسیم شدند. پس از پیشآزمون، شرکتکنندگان براساس گروهبندی مربوطه، تکلیف را بهمدت هفت روز (هر روز پنج بلوک 10 کوششی) تمرین نمودند. یک هفته پس از آخرین روز تمرین، شرکتکنندگان پسآزمون را انجام دادند. نتایج نشان میدهد که گروه ترکیبی نسبت به دو گروه تجربی دیگر عملکرد بهتری داشته است. گروه معرفی روتین نیز نسبت به گروه تصویرسازی عملکرد بهتری را نشان میدهد. بااینحال، در متغیر بازنمایی ذهنی، گروه تصویرسازی نسبت به دو گروه دیگر بازنمایی ساختاریافتهتری داشته است. علاوهبراین، گروه ترکیبی نسبت به گروه معرفی روتین از بازنمایی ساختاریافتهتری برخوردار میباشد. این نتایج با توجه به مکانیزمهای زیربنایی این روشهای تمرینی مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی؛ معرفی روتین؛ بازنمایی ذهنی؛ فرایندهای شناختی | ||
مراجع | ||
1. Bläsing, B., Schack, T., & Brugger, P. (2010). The functional architecture of the human body: Assessing body representation by sorting body parts and activities. Experimental Brain Research, 203(1), 119-29. 2. Cotterill, S. T., Sanders, R., & Collins, D. (2010). Developing effective pre-performance routines in golf: Why don't we ask the golfer? Journal of Applied Sport Psychology, 22(1), 51-64. 3. Crews, D. J., & Boutcher, S. H. (1986). Effects of structured preshot behaviors on beginning golf performance. Perceptual and Motor Skills, 62(1), 291-94. 4. Driskell, J. E., Copper, C., & Moran, A. (1994). Does mental practice enhance performance? American Psychological Association, 79, 481-492. 5. Farah, M. J. (1989). The neural basis of mental imagery. Trends in Neurosciences, 12(10), 395-99. (In Persian). 6. Foster, D. J., Weigand, D. A., & Baines, D. (2006). The effect of removing superstitious behavior and introducing a pre-performance routine on basketball free-throw performance. Journal of Applied Sport Psychology, 18(2), 176-71. 7. Frank, C. (2014). Mental representation and learning in complex action: A perceptual-cognitive view on mental and physical practice. PhD Thesis. Bielefeld University. 8. Frank, C., Land, W. M., Popp, C., & Schack, T. (2014). Mental representation and mental practice: Experimental investigation on the functional links between motor memory and motor imagery. PloS One, 9(4), 175-95. 9. Frank, C., Land, W. M., & Schack, T. (2013). Mental representation and learning: The influence of practice on the development of mental representation structure in complex action. Psychology of Sport and Exercise, 14(3), 353-61. 10. Holmes, P., & Calmels, C. (2008). A neuroscientific review of imagery and observation use in sport. Journal of Motor Behavior, 40(5), 433-45. 11. Kolscher, B. M. (1984). The effects of a mental and physical routine upon the performance of three female volleyball servers: A multiple baseline study across subjects in a practice setting. Unpublished master’s thesis. University of Virginia, Charlottesville, Virginia. 12. Lidor, R., & Mayan, Z. (2005). Can beginning learners benefit from preperformance routines when serving in volleyball? The Sport Psychologist, 19(4), 343-63. 13. Lidor, R., Tenenbaum, G., & Eklund, R. (2007). Preparatory routines in self-paced events. Handbook of Sport Psychology. Pp. 445-65. Third edition. United States. Wiley & Sons.. 14. Morgan, A. (2014). Representations gone mental. Synthese, 191(2), 213-44. 15. Ryan, E. D., & Simons, J. (1983). What is learned in mental practice of motor skills: A test of the cognitive-motor hypothesis. Journal of Sport Psychology, 5(4), 419-26. 16. Santos, J., & Embrechts, M. (2009). On the use of the adjusted rand index as a metric for evaluating supervised classification. Artificial Neural Networks–ICANN, 29. 175-84. 17. Schack, T. (2004). The cognitive architecture of complex movement. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 2(4), 403-38. 18. Schack, T. (2012). Measuring mental representations. Measurement in Sport and Exercise Psychology, 8. 203-14. 19. Schack, T., & Mechsner, F. (2006). Representation of motor skills in human long-term memory. Neuroscience Letters, 391(3), 77-81. 20. Schmidt, R. A. (1975). A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review, 82(4), 225. 21. Singer, R. N. (2001). Preperformance state, routines, and automaticity: What does it take to realize expertise in self-paced events? Journal of Sport and Exercise Psychology, 23(4), 359-75. 22. Sohrabi, M., Farsi, A., & Fuladian, J. (2010). Validation of the Iranian translation of the movement imagery questionnaire-revised. Journal of Studies in Sport Sciences, 5(1), 13-24. (In Persian). 23. Thomas, K. T., & Thomas, J. R. (1994). Developing expertise in sport: The relation of knowledge and performance. International Journal of Sport Psychology. 25, 295- 318. 24. Tsung-Min Hung. E, Lidor. R, & Hackfort. D. (2009). Psychology of sport excellence. First edition. Morgantown. Fitness Information Technology 25. Velentzas, K., Heinen, T., & Schack, T. (2011). Routine integration strategies and their effects on volleyball serve performance and players’ movement mental representation. Journal of Applied Sport Psychology, 23(2), 209-22. 26. Velentzas, K., Heinen, T., Tenenbaum, G., & Schack, T. (2010). Functional mental representation of volleyball routines in German youth female national players. Journal of Applied Sport Psychology, 22(4), 474-85. 27. Voight, M. (2005). Mental toughness training for volleyball: Maximizing technical and mental mechanics: Coaches choice. First publish. United States. Coaches Choice. 28. Yue, G., & Cole, K. J. (1992). Strength increases from the motor program: Comparison of training with maximal voluntary and imagined muscle contractions. Journal of Neuro Physiology, 67(5), 1123-24. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 977 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573 |