بررسی تأثیر روشهای معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 20، 1396، صفحه 149-168 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.4184.1435 | ||
نویسندگان | ||
ناهید مرادی1؛ داود فاضلی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روشهای معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال بود. بدینمنظور، 40 دختر بهصورت تصادفی به چهار گروه معرفی روتین، تصویرسازی، ترکیبی و کنترل تقسیم شدند. پس از پیشآزمون، شرکتکنندگان براساس گروهبندی مربوطه، تکلیف را بهمدت هفت روز (هر روز پنج بلوک 10 کوششی) تمرین نمودند. یک هفته پس از آخرین روز تمرین، شرکتکنندگان پسآزمون را انجام دادند. نتایج نشان میدهد که گروه ترکیبی نسبت به دو گروه تجربی دیگر عملکرد بهتری داشته است. گروه معرفی روتین نیز نسبت به گروه تصویرسازی عملکرد بهتری را نشان میدهد. بااینحال، در متغیر بازنمایی ذهنی، گروه تصویرسازی نسبت به دو گروه دیگر بازنمایی ساختاریافتهتری داشته است. علاوهبراین، گروه ترکیبی نسبت به گروه معرفی روتین از بازنمایی ساختاریافتهتری برخوردار میباشد. این نتایج با توجه به مکانیزمهای زیربنایی این روشهای تمرینی مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی؛ معرفی روتین؛ بازنمایی ذهنی؛ فرایندهای شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 719 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,814,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,640 |