تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,549,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,050 |
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 20، مرداد 1396، صفحه 27-36 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.1237.1127 | ||
نویسندگان | ||
نصور احمدی* 1؛ بهروز عبدلی2؛ فریبا حسن بارانی3 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی بود. تعداد 294 مرد و زن بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای از باشگاههای ورزشی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی بود که خردهمقیاسهای تکلیفمداری و خودمداری را شامل میشد. جهت آزمون روایی سازه نیز از تحلیل عامل تأییدی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ تحلیل گشت که ضرایب پایایی آلفای کرونباخ برای عوامل تکلیفمداری و خودمداری بهترتیب معادل (78/0) و (90/0) بهدست آمد. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم نشان میدهد که شاخصهای مطلق (96/0=GFI و 13/2=χ2/df)، تطبیقی (98/0=CFI و 96/0=TLI) و مقتصد (60/0=PNF، 61/0=PCFI و 06/0=RMSEA) در دامنۀ قابلقبولی قرار دارند. درمجموع، نسخة فارسی مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی با دو عامل مورد تأیید قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایی؛ پایایی؛ تکلیفمداری؛ خودمداری؛ فعالیت بدنی | ||
مراجع | ||
1. Biddle, S., & Goudas, M. (1996). Analysis of children's physical activity and its association with adult encouragement and social cognitive variables. Journal of School Health, 66(2), 75-78.
2. Biddle, S. J., Duda, J. L., Papaioannou, A., & Harwood, C. (2001). Physical education, positivism, and optimistic claims from achievement goal theorists: A response to Pringle (2000). Quest, 53(4), 457-70.
3. Chehrei, A., Haghdoost, A., Freshtehnezhad, M., & Bayat, A. (2010). Statistical analysis in medical research using SPSS software. Pezhvak Elm Aria. Tehran, Iran. pp:39.
4. Duda, J. L. (2001). Achievement goal research in sport: Pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. In Roberts G. C. (Ed.), Advances in Motivation in Sport and Exercise, Champaign, IL: Human Kinetics. Pp.129, 182.
5. Duda, J. L., & Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290.
6. Farmanbar, R., Heidarnia, A., Hajizadeh, A., & Ninami, S. (2009). Validity and reliability of questionnaire-2 of the behavioral regulations in exercise in Iran. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences, 13(3), 252-60. (In Persian).
7. Gill, D. L., Williams, L., Dowd, D. A., Beaudoin, C. M., & Martin, J. J. (1996). Competitive orientations and motives of adult sport and exercise participants. Journal of Sport Behavior, 19(4), 307-318.
8. Harackiewicz, J. M., & Linnenbrink, E. A. (2005). Multiple achievement goals and multiple pathways for learning: The agenda and impact of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40(2), 75-84.
9. Hardy, L. (1998). Responses to the reactants on three myths in applied consultancy work. Journal of Applied Sport Psychology, 10(2), 212-19.
10. Harwood, C. (2002). Assessing achievement goals in sport: Caveats for consultants and a case for contextualization. Journal of Applied Sport Psychology, 14(2), 106-19.
11.Harwood, C., & Swain, A. (2001). The development and activation of achievement goals in tennis: I understanding the underlying factors. Sport Psychologist, 15(3), 319-41.
12. Kilpatrick, M., Bartholomew, J., & Reimer, H. (2003). The measurement of goal orientations in exercise. Journal of Sport Behaviour, 26(2), 121-36.
13. Leary, M. R. (1992). Self-presentational processes in exercise and sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 14(4), 339-351.
14. Spray, C., Biddle, S. J., & Fox, K. R. (1999). Achievement goals, beliefs about the causes of success and reported emotion in post-16 physical education. Journal of Sports Sciences, 17(3), 213-19.
15. Magnus, C. M., Kowalski, K. C., & McHugh, T. L. F. (2010). The role of self-compassion in women's self-determined motives to exercise and exercise-related outcomes. Self and Identity, 9(4), 363-82.
16. Petherick, C., & Weigand, D. (2002). The relationship of dispositional goal orientations and perceived motivational climates on indices of motivation in male and female swimmers. International Journal of Sport Psychology, 33(2), 218-37.
17. Petherick, C. M., & Markland, D. (2008). The development of a goal orientation in exercise measure (GOEM). Measurement in Physical Education and Exercise Science, 12(2), 55-71.
18. Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: The influence of achievement goals on motivational processes. Advances in Motivation in Sport and Exercise, 100(2), 1-50.
19. Wang, C., Chatzisarantis, N. L., Spray, C. M., & Biddle, S. J. (2002). Achievement goal profiles in school physical education: Differences in self‐determination, sport ability beliefs, and physical activity. British Journal of Educational Psychology, 72(3), 433-45.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 706 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534 |