تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,548,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,049 |
تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10-5 سال | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 20، مرداد 1396، صفحه 37-48 اصل مقاله (803.96 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3700.1376 | ||
نویسندگان | ||
شمس الملوک رشیدی پور1؛ رزا رهاوی* 2؛ مهدی نمازی زاده3 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10ـ5 سال شهرستان میبد بود. در این پژوهش کارآزمایی بالینی که با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون اجرا گردید، 48 کودک مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی بهصورت تصادفی خوشهای به چهار گروه مساوی یوگا، نوروفیدبک، نوروفیدبک ـ یوگا و کنترل تقسیم شدند. گروههای تمرینی بهمدت هشت هفته به تمرین پرداختند (برنامۀ تمرینی شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود). بهمنظور ارزیابی گروههای تمرینی از پرسشنامۀ کانرز (فرم والدین) بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها نیز آزمون تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که پس از هشت هفته، کاهش معناداری در نشانههای اختلال توجه/ بیشفعالی در گروههای آزمایشی مشاهده میشود P<0.05))؛ بدینمعناکه درمان با یوگا تأثیر بیشتری نسبت به نوروفیدبک ـ یوگا و نوروفیدبک در بهبود کودکان بیشفعال داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان؛ اختلال توجه/ بیشفعالی؛ یوگا؛ نوروفیدبک | ||
مراجع | ||
1. Barabasz, A., & Barabasz, M. (1995). Attention deficit hyperactivity disorder: Neurological basis and treatment alternatives. Journal of Neurotherapy, 1(1), 1-10. 2. Barkley, A. (1993). Continuing concerns about EEG biofeedback/ neurofeedback. ADHD Report, 1(3), 1-3. 3. Beauregard, M. (2002). Effect of neurofeedback training on the neural substrate of executive deficits in AD/HD children. In Annual Conference of the International Society for Neuronal Regulation. Houston: August (Vol. 27). 4. Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2004). EEG biofeedback of low beta band components: frequency-specific effects on variables of attention and event-related brain potentials. Clinical europhysiology, 115(1), 131-139. 5. Galantino, M. L., Bzdewka, T. M., Eissler-Russo, J. L., & Holbrook, M. L. (2004). The impact of modified Hatha Yoga on chronic low back pain: A pilot study. Alternative Therapies in Health and Medicine, 10(2), 56-59. 6. Harvey, W., Reid, G., Grizenko, N., Mbekou, V., Ter-Stepanian, M., & Joober, R. (2007). Fundamental comparison sand stimulant effects. Journal of Abnormal Chil Psychology, 235(5), 871-882. 7. Hoza, B., Mrug, S., Pelham, W., Greiner, A., & Gnag, E. (2003). A friend shinter for children with attention deficit/ hyperactivity disorder peliminarfinding. Journal of Attention Disorders, 6(3), 87-90. 8. Lancaste, T. & Linden, D (2011). Functional magne resonance imaging (FMRI) based neurofeedback as a new treatment tool for depression. European Psychiatry.26(1), 934.
9. Lee, S. W. (1991). Biofeedback as a treatment for childhood hyperactivity: A critical review of the literature. Psychological Reports, 68(1), 163-92. 10. Leins, U. (2004). Train your brain. Neurofeedback für Kinder mit einer Aufmerksamkeitsdefizit/Hyperaktivitätsstörung (ADHS). for obtaining the degree of a Doctors of natural science.
منابع 11. Wolraich, M. L., & Baumgaertel, A. (1996). The prevalence of attention deficit hyperactivity disorder based on the new DSM-IV criteria. Peabody Journal of Education, 71(4), 168-186. 12. Lubar, J. F., & Lubar, J. O. (1999). Neurofeedback assessment and treatment for attention deficit/ hyperactivity disorders. In J. R. Evans & A. Abarbanel (Eds.), Introduction to quantitative EEG and neurofeedback (pp. 103-143). 13. Maddigan, B., Hodgson, P., Heath, S., Dick, B., John, K. S., McWilliam-Burton, T., & White, H. (2003). The effects of massage therapy & exercise therapy on children/ adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. The Canadian Child and Adolescent Psychiatry Review, 12(2), 40. 14. Hagins, M., Haden, S. C., & Daly, L. A. (2013). A randomized controlled trial on the effects of yoga on stress reactivity in 6th grade students. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine,2013: 1-9 15. Kouijzer, M. E., van Schie, H. T., de Moor, J. M., Gerrits, B. J., & Buitelaar, J. K. (2010). Neurofeedback treatment in autism. Preliminary findings in behavioral, cognitive, and neurophysiological functioning. Research in Autism Spectrum Disorders, 4(3), 386-399. 16. Parshad, O. (2004). Role of yoga in stress management. The West Indian Medical Journal, 53(3), 191-194. 17. Rennie, R. L. (2000). A comparison study of the effectiveness of individual and group play therapy in treating kindergarten children with adjustment problems,[electronic resource] (Doctoral dissertation, University of North Texas). 18. Taylor, A. F., & Kuo, F. E. (2009). Children with attention deficits concentrate better after walk in the park. Journal of Attention Disorders, 12(5), 402-409. 19. Vernon, D., Egner, T., Cooper, N., Compton, T., Neilands, C., Sheri, A., & Gruzelier, J. (2003). The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance. International Journal of Psychophysiology, 47(1), 75-85. 20. Vernon, D., Frick, A., & Gruzelier, J. (2004). Neurofeedback as a treatment for ADHD: A methodological review with implications for future research. Journal ofNeurotherapy, 8(2), 53-82. 21. Wendt, M. (2000). The effect of an activity program designed with intense physical exercise on the behavior of ADHD children. (Unpublished doctoral dissertation). State University of New York, Buffalo. 22. Barkley, R. A., Fischer, M., Smallish, L., & Fletcher, K. (2006). Young adult outcome of hyperactive children: adaptive functioning in major life activities. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45(2), 192-202. 23.Bakhshyesh, A (2011). Diagnosis and treatment of hyperactivity disorder and attention deficit (ADHD). Yazd:pub Yazd uinversity.p 234.In persian. 24. Beauregard, M. (2002). Effect of neurofeedback training on the neural substrate of executive deficits in AD/HD children. In Annual Conference of the International Society for Neuronal Regulation. Houston: August (Vol. 27). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,236 |