تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10-5 سال | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 4، دوره 6، شماره 20، 1396، صفحه 37-48 اصل مقاله (803.96 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3700.1376 | ||
| نویسندگان | ||
| شمس الملوک رشیدی پور1؛ رزا رهاوی* 2؛ مهدی نمازی زاده3 | ||
| 1کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا | ||
| 3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10ـ5 سال شهرستان میبد بود. در این پژوهش کارآزمایی بالینی که با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون اجرا گردید، 48 کودک مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی بهصورت تصادفی خوشهای به چهار گروه مساوی یوگا، نوروفیدبک، نوروفیدبک ـ یوگا و کنترل تقسیم شدند. گروههای تمرینی بهمدت هشت هفته به تمرین پرداختند (برنامۀ تمرینی شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود). بهمنظور ارزیابی گروههای تمرینی از پرسشنامۀ کانرز (فرم والدین) بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها نیز آزمون تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که پس از هشت هفته، کاهش معناداری در نشانههای اختلال توجه/ بیشفعالی در گروههای آزمایشی مشاهده میشود P<0.05))؛ بدینمعناکه درمان با یوگا تأثیر بیشتری نسبت به نوروفیدبک ـ یوگا و نوروفیدبک در بهبود کودکان بیشفعال داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کودکان؛ اختلال توجه/ بیشفعالی؛ یوگا؛ نوروفیدبک | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,472 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,200 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,249,325 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,518,831 |