تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10-5 سال | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 20، 1396، صفحه 37-48 اصل مقاله (803.96 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3700.1376 | ||
نویسندگان | ||
شمس الملوک رشیدی پور1؛ رزا رهاوی* 2؛ مهدی نمازی زاده3 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10ـ5 سال شهرستان میبد بود. در این پژوهش کارآزمایی بالینی که با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون اجرا گردید، 48 کودک مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی بهصورت تصادفی خوشهای به چهار گروه مساوی یوگا، نوروفیدبک، نوروفیدبک ـ یوگا و کنترل تقسیم شدند. گروههای تمرینی بهمدت هشت هفته به تمرین پرداختند (برنامۀ تمرینی شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود). بهمنظور ارزیابی گروههای تمرینی از پرسشنامۀ کانرز (فرم والدین) بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها نیز آزمون تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که پس از هشت هفته، کاهش معناداری در نشانههای اختلال توجه/ بیشفعالی در گروههای آزمایشی مشاهده میشود P<0.05))؛ بدینمعناکه درمان با یوگا تأثیر بیشتری نسبت به نوروفیدبک ـ یوگا و نوروفیدبک در بهبود کودکان بیشفعال داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان؛ اختلال توجه/ بیشفعالی؛ یوگا؛ نوروفیدبک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,543 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,420 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,822,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,308,256 |