تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 28، 1396، صفحه 37-52 اصل مقاله (557.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2104.1243 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه صادقی* 1؛ شیلا صفوی2؛ مریم نزاکت الحسینی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد رفتارحرکتی، دانشگاه اصفهان | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. بدینمنظور، 24 کودک دختر و پسر (گروه تجربی 12 نفر و گروه کنترل 12 نفر) کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر اصفهان (میانگین سنی22/1±80/8 سال و ضریب هوشی 92/1±73/66) بهصورت هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان براساس ضریب هوشی ثبتشده و عملکرد خود در پرسشنامة رشد اجتماعی (پرسشنامة رشد اجتماعی وایلند) همسان گشته و در گروههای تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی بهمدت هشت هفته، هر هفته سه جلسۀ 45 دقیقهای و درمجموع، 24 جلسه در برنامة تمرینات ادراکی ـ حرکتی شرکت نمود و گروه کنترل به فعالیتهای روزمرۀ خود پرداخت. شایانذکر است که جمعآوری اطلاعات شرکتکنندگان بهشکل پیشآزمون و پسآزمون انجام گرفت و بهمنظور مقایسۀ دو گروه از روش آماری تحیل کوواریانس استفاده گردید (0.05>P). نتایج نشان میدهد که بین عملکرد دو گروه تجربی و کنترل در رشد اجتماعی کلی تفاوت معناداری بهلحاظ آماری وجود دارد (P=0.004)؛ بنابراین، میتوان گفت تمرینات ادراکی ـ حرکتی میتواند برنامۀ مناسبی جهت افزایش رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرینات ادراکی ـ حرکتی؛ رشد اجتماعی؛ کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,516 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,035 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,908,567 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,176 |