تأثیر آرایش مکانی تمرین (انفرادی، زوجی و گروهی) بر اکتساب و یادداری مهارت طنابزنی کودکان دبستانی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 9، دوره 9، شماره 27، 1396، صفحه 153-166 اصل مقاله (552.23 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2295.1263 | ||
| نویسندگان | ||
| الهه سیاووشی1؛ احسان زارعیان* 2؛ افخم دانشفر3 | ||
| 1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ اثر تمرینات انفرادی، زوجی و گروهی بر اکتساب و یادداری مهارت طنابزنی دانشآموزان مقطع چهارم ابتدایی بود. نمونۀ آماری پژوهش را 180 دختر و پسر (با دامنۀ سنی 65/0±10 سال) تشکیل دادند که بهصورت تصادفی خوشهای از بین دانشآموزان مقطع چهارم ابتدایی شهرستان نهاوند انتخاب گردیده و برحسب مقادیر نمرات پیشآزمون در سه گروه انفردی، زوجی و گروهی گزینش شدند و در مدارس جداگانه تحت آموزش طنابزنی براساس شیوهنامۀ طرح ملی طناورز (سال 1390) قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل 12 جلسه تمرین تحتنظر مربی بود که عملکرد افراد در جلسات چهار، هشت و 12 ثبت شده و آزمون یادداری با شش روز تأخیر بهعمل آمد. تحلیل دادههای مرحلۀ اکتساب با استفاده از تحلیل واریانس مرکب (سه آرایش مکانی * سه دفعات اندازهگیری * دو جنسیت) نشان داد که آرایش مکانی بر اجرای مهارت طنابزنی تأثیر دارد (P=0.001) و عملکرد در آرایش مکانی زوجی و گروهی بهتر است؛ اما اثر جنسیت معنادار نمیباشد. نتایج تحلیل واریانس دوطرفه (دو جنسیت * سه آرایش مکانی) در مرحلۀ یادداری نیز نشاندهندۀ برتری آرایش مکانی زوجی و گروهی نسبت به انفرادی (P=0.001) و عدم تفاوت بین آرایش زوجی و گروهی میباشد. لازمبهذکر است که اثر جنسیت معنادار نمیباشد. براساس نتایج و دشواری مهارت طنابزنی بهتر است که در آموزش این مهارت از تمرینات انفرادی استفاده نشود و از مزایای تمرین دونفره و گروهی مانند یادگیری مشاهدهای، فعالسازی نرونهای آینهای و غیره بهرهبرداری گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آرایش مکانی؛ اکتساب؛ یادداری؛ طنابزنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,052 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 632 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,998,314 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,408,823 |