تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,542,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,041 |
تأثیر آرایش مکانی تمرین (انفرادی، زوجی و گروهی) بر اکتساب و یادداری مهارت طنابزنی کودکان دبستانی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 27، خرداد 1396، صفحه 153-166 اصل مقاله (552.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2295.1263 | ||
نویسندگان | ||
الهه سیاووشی1؛ احسان زارعیان* 2؛ افخم دانشفر3 | ||
1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ اثر تمرینات انفرادی، زوجی و گروهی بر اکتساب و یادداری مهارت طنابزنی دانشآموزان مقطع چهارم ابتدایی بود. نمونۀ آماری پژوهش را 180 دختر و پسر (با دامنۀ سنی 65/0±10 سال) تشکیل دادند که بهصورت تصادفی خوشهای از بین دانشآموزان مقطع چهارم ابتدایی شهرستان نهاوند انتخاب گردیده و برحسب مقادیر نمرات پیشآزمون در سه گروه انفردی، زوجی و گروهی گزینش شدند و در مدارس جداگانه تحت آموزش طنابزنی براساس شیوهنامۀ طرح ملی طناورز (سال 1390) قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل 12 جلسه تمرین تحتنظر مربی بود که عملکرد افراد در جلسات چهار، هشت و 12 ثبت شده و آزمون یادداری با شش روز تأخیر بهعمل آمد. تحلیل دادههای مرحلۀ اکتساب با استفاده از تحلیل واریانس مرکب (سه آرایش مکانی * سه دفعات اندازهگیری * دو جنسیت) نشان داد که آرایش مکانی بر اجرای مهارت طنابزنی تأثیر دارد (P=0.001) و عملکرد در آرایش مکانی زوجی و گروهی بهتر است؛ اما اثر جنسیت معنادار نمیباشد. نتایج تحلیل واریانس دوطرفه (دو جنسیت * سه آرایش مکانی) در مرحلۀ یادداری نیز نشاندهندۀ برتری آرایش مکانی زوجی و گروهی نسبت به انفرادی (P=0.001) و عدم تفاوت بین آرایش زوجی و گروهی میباشد. لازمبهذکر است که اثر جنسیت معنادار نمیباشد. براساس نتایج و دشواری مهارت طنابزنی بهتر است که در آموزش این مهارت از تمرینات انفرادی استفاده نشود و از مزایای تمرین دونفره و گروهی مانند یادگیری مشاهدهای، فعالسازی نرونهای آینهای و غیره بهرهبرداری گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آرایش مکانی؛ اکتساب؛ یادداری؛ طنابزنی | ||
مراجع | ||
1) Saei M. Comparison of two methods of training video and live model on skills learning carousels (Master dissertation). Khurasgan Islamic Azad University; 2005. (In Persian).
2) Black C B, White D L. Can observational practice facilitate error recognition and movement production? Research for Quarterly Exercise and Sport? 2000; 71(4): 331-34.
3) Shea Ch, Wright D L, Wulf G, Whitacer C. Physical observational practice afford unique learning opportunities. Journal of Motor Behavior. 2000; 32(1): 27-36.
4) Granados C, Wulf G. Enhancing motor learning through dyad practice: Contributions of observation and dialogue. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007; 78(3): 197-203.
5) Shebilske W L, Jordan J A, Goettl B P, Paulus L E. Observation versus hands-on practice of complex skills in dyadic, triadic, and tetradic training teams. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society. 1998; 40(4): 525-40.
6) Mohammadi A. Compare the effect dialogue and observation in dyad exercises double in the acquisition and retention darts throwing (Master dissertation). Shahid Beheshti University; 2009. (In Persian).
7) Parvin Pour Sh. The effect of dyad and individual exercise methods on learning selected skills of swimming and introducing an optimum pattern (Doctoral dissertation in physical education). University of Tehran; 2013. (In Persian).
8) Wulf G, Mornell A. Insights about practice from the perspective of motor learning: A review. Music Performance Research. 2008; 1 (2): 1-25.
9) Shams A, Aslankhani M, Abdoli B, Farokhi A, Dehkordi B, Shamsipour P. The effect of make-up training and providing feedback on performance and learning generalized motor program and parameter. Journal of Motor Behavior and Sports Psychology. 2012; 12(8): 13-34. (In Persian).
10) Shahrzad N, Bahram A, Shafiizadeh M, Hesari M. The effect of variability of exercise and age on the retention and transfer of throw the shoulder in children. Journal of Development and motor learning. 2010; 2(1): 115-33. (In Persian).
11) Fooladian J, Namazizade M, Sheikh M, Bagherzade F. Contextual interference effect (makeup exercises) on learning and transfer of generalized motor program and parameter in tasks Pursuit. Research in Sport Sciences. 2007; 1(12): 135-55. (In Persian).
12) Arab Ameri, Krymiyany N, Hemayat Talab R, Sami S. The impact of the practice schedule block, random, incremental, systematic learning pass the basketball. Journal of Research in Sport Management and Motor Behavior. 2012; 5(2): 87-99: (In Persian).
13) Scott S G. Factors impacting the selection of training-delivery systems and training methodology of Virginia training professionals (Doctoral dissertation). University of Blacksburg, VA; 2010.
14) Pless M, Carlsson M, Polatajko H J, Mandich A D, Miller L T, Macao J J. Effects of motor skill intervention on developmental cognitive orientation to daily occupational performance. (CO-OP): Part II—the evidence. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics; 2001. 20(2): 83–106.
15) Soleimani Shahrooi M. The effect of dyad exercise on learning with skilled and novice on learning football side foot passing skill (Master dissertation). Shahid Beheshti University; 2014. (In Persian).
16) Crook A E, Beier M E. When training with a partner is inferior to training alone: The importance of dyad type and interaction quality. Journal of Experimental Psychology. 2010; 16(4): 335-62.
17) Rizzolatti G, Fadiga L, Gallese V, Fogassi L. Premotor cortex and the recognition of motor actions. Cognitive Brain Research. 1996; 3(2): 131-41.
18) Keysers Ch. Mirror neurons. Current Biology. 2010; 19(21): 971–73.
19) McNevin N, Wulf G, Carlson C. Effects of attentional focus, self-control, and dyad training on motor learning: Implications for physical rehabilitation. Physical Therapy. 2014; 80(4): 373-85.
20) Roozbahani M, Karami Y, Shabani Moghaddam K, Kahrizi N. Determining the efficacy of dyad practice components (observation-dialogue) in learning how to open and close shooting gun G-3. Journal of Applied Science and Agriculture. 2014; 9(18): 43-49.
21) Antil L R, Jenkins J R, Wayne S K, Vadasy P F. Cooperative learning: Prevalence, conceptualizations, and the relation between research and practice. American Educational Research Journal. 1998; 35(3): 419-54.
22) Putnam J W. Cooperative learning and strategies for inclusion: Celebrating diversity in the classroom. Children, youth & change: Sociocultural perspectives. Baltimore: Brookes Publishing Co; 1993. 66-72.
23) Johnson D W, Johnson R T. Cooperation and competition: Theory and research. Interaction Book Company; 1998. 145-151.
24) Muthukumaraswamy S D, Johnson B W, Mcnair N A. Mu rhythm modulation during observation of an object-directed grasp. Brain Research: Cognitive Brain Research. 2004; 19(2): 195–201.
25) Martineau B, Mamede S, St-Onge C, Rikers R M, Schmidt H G. To observe or not to observe peers when learning physical examination skills; that is the question. BMC Medical Education. 2013; 13(1): 55. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |