تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,544,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,046 |
تعامل فرد، محیط و تکلیف در یادگیری حرکتی: تأثیر فضای رقابتی و استحکام ذهنی در یادگیری مهارتهای ساده و پیچیدۀ ورزشی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 27، خرداد 1396، صفحه 85-104 اصل مقاله (556.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2782.1342 | ||
نویسندگان | ||
جلیل مرادی* 1؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی2؛ علی محمد امیرتاش3 | ||
1استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2استاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی، دانشگاه جامع امامحسین (ع) | ||
3استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعامل فرد (مؤلفة استحکام ذهنی)، محیط (فضای رقابتی) و تکلیف (دو مهارت ساده و پیچیدۀ ورزشی) در یادگیری حرکتی بود. شرکتکنندگان این پژوهش 104 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی بودند که براساس نمرات پرسشنامۀ استحکام ذهنی 48 در دو گروه استحکام ذهنی بالا و پایین قرار گرفتند. سپس، براساس امتیازات پیشآزمون در مهارتهای پاس و شوت جفت بسکتبال در هشت زیر گروه 13 نفره همسانسازی شدند که چهار گروه در شرایط رقابتی و چهار گروه در شرایط غیررقابتی به تمرین مهارتهای ملاک پرداختند. شرکتکنندگان تمامی گروهها بهمدت 15 جلسۀ یک روز در میان مهارت مربوط به گروه خود را همراه با دریافت آموزش کلامی تمرین نمودند. آزمون یادداری یک هفته پس از آخرین جلسۀ تمرین اجرا گردید. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان میدهد که گروههای دارای استحکام ذهنی بالا در شرایط رقابتی و غیررقابتی نسبت به گروههای دارای استحکام ذهنی پایین، اکتساب و یادداری بهتری داشتهاند. همچنین، مقایسۀ گروهها در شرایط رقابتی و غیررقابتی بیانگر آن است که تفاوت معناداری در مهارت پاس مشاهده نمیشود؛ اما در اکتساب و یادداری شوت جفت بسکتبال، گروهی که در فضای رقابتی تمرین کرده بودند بهطور معناداری عملکرد بهتری داشتهاند. نتایج پژوهش حاضر دیدگاه تعاملی در رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش را تأیید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
استحکام ذهنی؛ فضای رقابتی؛ فضای غیررقابتی؛ مهارتهای بسکتبال | ||
مراجع | ||
1) Anderson J R. Learning and memory: An integrated approach. 2nd ed. New York: Wiley; 2000. p. 1-5.
2) Sage Gh. Motor learning and control: A neuropsychological approach. 1st ed. Dubuque: Brown; 1984. P. 18-32.
3) Bird A M, Cripe B K. Psychology and sport behavior. 1st ed. St. Louis: Mosby Inc; 1986. P. 25-38.
4) Weinberg R S, Gould D. Foundations of sport and exercise psychology. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2014. P.44-109.
5) Gill DL. Psychological dynamics of sport and exercise. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2000. P. 89-96.
6) Deci E L, Betley G, Kahle J, Abrams L, Porac J. When trying to win competition and intrinsic motivation. Personality and Social Psychology Bulletin. 1981; 7(1): 79-83.
7) Lam S F, Yim P S, Law J S, Cheung R W. The effects of competition on achievement motivation in Chinese classrooms. British Journal of Educational Psychology. 2004; 74(2): 281-96.
8) Jones G, Hanton S, Connaughton D. What is this thing called mental toughness? An investigation of elite sport performers. Journal of Applied Sport Psychology. 2002; 14(3): 205–18.
9) Clough P J, Earle K, Sewell D. Mental toughness: The concept and its measurement. In I. Cockerill (Ed.), Solutions in Sport Psychology; 2002. (pp. 32–43). London, UK: Thomson.
10) Jones G, Hanton S, Connaughton D. A framework of mental toughness in the world’s best performers. Sport Psychologist. 2007; 21(2): 243-64.
11) Connaughton D, Wadey R, Hanton S, Jones G. The development and maintenance of mental toughness: Perceptions of elite performers. Journal of Sport Sciences. 2008; 26(1): 83–95.
12) Nicholls A, Polman R, Levy A, Backhouse S. Mental toughness, optimism, and coping among athletes. Personality and Individual Differences. 2008; 44(5): 1182–192.
13) Crust L, Azadi K. Mental toughness and athletes’ use of psychological strategies. European Journal of Sport Science. 2010; 10(1): 43–51.
14) Newland A, Newton M, Finch L, Harbke R C, Podlog L. Moderating variables in the relationship between mental toughness and performance in basketball. Journal of Sport and Health Science. 2013; 2(3): 184-92.
15) Gucciardi DF, Hanton S, Fleming S. Are mental toughness and mental health contradictory concepts in elite sport? A narrative review of theory and evidence. Journal of science and medicine in sport. 2017 Mar 31; 20(3):307-11.
16) Schmidt R A, Wrisberg C A. Motor learning and performance: A situation-based learning approach. 3th ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2004. p. 1-35.
17) Movahedi A, Nejadian S L. The dynamic interaction of individual, task, and environment; a conceptual model. 9th International Congress on Physical Education and Sport Sciences; 2016 Mar 9-10; Tehran, Iran.
18) Berthouze L, Lungarella M. Motor skill acquisition under environmental perturbations: On the necessity of alternate freezing and freeing of degrees of freedom. Adaptive Behavior. 2004; 12(1): 47-64.
19) Perkos S, Theodorakis Y, Chroni S. Enhancing performance and skill acquisition in novice basketball players with instructional self-talk. The Sport Psychologist. 2002; 16(4): 368-83.
20) Horsburgh V A, Schermer J A, Veselka L, Vernon P A. A behavioural genetic study of mental toughness and personality. Personality and Individual Differences. 2009; 46(2): 100–05.
21) Zamirinejad S, Mortazavi F, Kamranian H, Ackabery S, Piltan M. Validity and reliability of Persian version of mental toughness questionnaire. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS). 2016; 2(2): 714-23. (In Persian).
22) Bull S J, Shambrook C J, James W, Brooks J E. Towards an understanding of mental toughness in elite English cricket. Journal of Applied Sport Psychology. 2005; 17(3): 209-27.
23) Thelwell R, Weston N, Greenlees I. Defining and understanding mental toughness within soccer. Journal of Applied Sport Psychology. 2005; 17(4): 326–32.
24) Nicholls A R, Polman R C J. Performance related stressors, coping, and coping effectiveness among international adolescent Rugby Union Football players: A 31-day diary study. Journal of Sport Behavior. 2007; 30(2): 199–218.
25) Kaiseler M, Polman R, Nicholls A. Mental toughness, stress, stress appraisal, coping and coping effectiveness in sport. Personality and Individual Differences. 2009; 47(7): 728–33.
26) Bolger N, Zuckerman A. A framework for studying personality in the stress process. Journal of Personality and Social Psychology. 1995; 69(5): 890–902.
27) Brand S, Gerber M, Kalak N, Kirov R, Lemola S, Clough P J, et al. Adolescents with greater mental toughness show higher sleep efficiency, more deep sleep and fewer awakenings after sleep onset. Journal of Adolescent Health. 2014; 54(1): 109-13.
28) Crust L, Clough P J. Developing mental toughness: From research to practice. Journal of Sport Psychology in Action. 2011; 2(1): 21–32.
29) Farzane H. The effect of competition on acquisition and retention of perceptual-motor task (Master dissertation) . Isfahan University; 2008. (In Persian).
30) Noteboom J T, Fleshner M, Enoka R M. Activation of the arousal response can impair performance on a simple motor task. J Appl Physiol. 2001; 91(2): 821-31.
31) Kerr J H, Yoshida H, Hirata C, Takai K, Yamazaki F. Effects on archery performance of manipulating metamotivational state and felt arousal. Percept Mot Skills. 1997; 84(3 Pt 1): 819-28.
32) Lindner K J, Kerr J H. Met motivational orientation in sport participants and non- participants. Personality and Individual Difference. 2001; 30(5): 579-773.
33) Habibi A, Movahedi A, Nezakatolhosseini M, Moradi J. Effect of competitive and non competitive environments on basketball free throw learning in competitive and none competitive person. Motor Behavior and Sport Psychology Journal. 2009; 1(1): 27-34. (In Persian).
34) Habibi A, Movahedi A, Nezakatolhosseini M, Jalali S, Moradi J. Pairing competitiveness personality characteristic and exercise environment in learning a sport skill. Motor Learning and Development. 2010; 2(2): 117-34. (In Persian).
35) Schmidt R A, Lee T D. Motor control and learning: A behavioral emphasis. 5th ed. Champaign, IL. Human Kinetics; 2011. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,123 |