تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,252,471 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,693,456 |
نقش میانجی خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراکشده و حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی دانشجویان | |
پژوهش در ورزش تربیتی | |
مقاله 8، دوره 5، شماره 12، خرداد 1396، صفحه 171-188 اصل مقاله (548.21 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2017.943 | |
نویسندگان | |
مریم آقاخانبابائی* 1؛ حسین پورسلطانی زرندی2 | |
1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان بندرعباس | |
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد کرج | |
چکیده | |
هدف از این پژوهش، بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراکشده و حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی دانشجویانبود. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین (283= n) و دانشجویان به صورت تصادفی ـ طبقهای گزینش شدند.جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های اطلاعات فردی، مشارکت در فعالیتبدنی، محیط ادراکشده، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 83/0، 83/0، 80/0 و 86/0 انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. در تجزیة داده ها از نرم افزار اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس استفاده شد.نتایج نشان داد که رابطة مثبت و معناداری بین محیط ادراکشده، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با مشارکت در فعالیت بدنی وجود دارد. الگوی پژوهش از برازش لازم برخوردار بود و خودکارآمدی نقش میانجی در رابطة بین محیط ادراکشده و حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی ایفا کرد. با توجه به نتایج پژوهش، این متغیرها از جمله عواملی بودند که توانستند مشارکت دانشجویان را در فعالیت بدنی افزایش دهند. بنابراین با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد میشود شرایط محیطی مساعد هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، حمایت عاطفی، حمایت ابزاری، حمایت اطلاعاتی و حمایت ارزیابی فراهم آید تا بدین طریق بتوان میزان مشارکت دانشجویان را در فعالیت های بدنی افزایش داد. | |
کلیدواژهها | |
محیط ادراکشده؛ حمایت اجتماعی؛ خودکارآمدی؛ مشارکت در فعالیتبدنی | |
مراجع | |
1. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. freeman and company. http://www.merel.org/products/nate. 36: 139-40.
|
|
2. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84: 39-145.
|
|
3. Cheng L.A., Mendonca G, Cazuza J. Júnior F., (2013). Physical activity in adolescents: analysis of the social influence of parents and friends. Sociedade Brasileira de Pediatria. Published by Elsevier. http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2013.05.006.
|
|
4. DiGiandomenico M. (2010). An analysis of the relationship between social support, selected demographics, and physical activity among community college students. Kent State University College. P. 231.
|
|
5. Dishman R.K., Motl R.W., Saunders R.P, Felton, G., Ward, D.S. and Dowda, M., et al. (2004). Self-efficacy partially mediates the effect of a school-based physical activity intervention among adolescent girls. Preventive Medicine, 38: 628-36. doi:10.1016/j.ypmed.2003.12.007.
|
|
6. Dishman R.K., Saunders R.P., Motl R.W., Dowda M. and Pate R.R., (2009). Self-Efficacy Moderates the Relation Between Declines in Physical Activity and Perceived Social Support in High School Girls. Journal of Pediatric Psychology 34(4): 441–51.
|
|
7. Farahmandian, H. (2006). Suitable for sports spaces. Tehran. National Conference of suitable urban environment. http://www.civilica.com/Paper-NCEUED01-NCEUED01_143.html. (Persian)
|
|
8. Giles-Corti B, Timperio A, Bull F, Pikora T. (2005). Understanding physical activity environmental correlates: increased specificity for ecological models. Exercise Sport Science Rev; 33:175– 81.
|
|
9. Hamidi, M. (1996). Sports organizations management. Tehran. Publishers Payam Noor university. (Persian)
|
|
10. He L, Ishii K, Shibata A, Adachi M, Nonoue M, Oka K. (2013). Direct and indirect effects of multilevel factors on school-based physical activity among Japanese adolescent boys, Health, 5(2): 245-52.
|
|
11. He L, Ishii K, Shibata A, Adachi M, Nonoue M, Oka K. (2013). Mediation effects of social support on relationships of perceived environment and self-efficacy with school-based physical activity: A structural equation model tailored for Japanese adolescent girls, Journal of Preventive Medicine, 3(1): 42-50.
|
|
12. Heath GW, Brownson RC, Kruger J, et al. (2006). The effectiveness of urban design and land-use and transport policies and practices to increase physical activity: a systematic review. J Phys Act Health; 3(1S): 55–76.
|
|
13. http://www.isna.ir/news/93081004968
|
|
14. Kahn EB, Ramsey LT, Brownson RC, et al. (2002). The effectiveness of interventions to increase physical activity. A systematic review (1, 2). Am J Prev Med; 22(4S): 73–107.
|
|
15. Kerr J, Norman G.J., Adams M.A., Ryan S, Frank L, Sallis J.F., Calfas K.J., Patrick K. (2010). Do neighborhood environments moderate the effect of physical activity lifestyle interventions in adults? Health & Place.16: 903–8.
|
|
16. Liang Y. Lau P. Huang W. Maddison R. Baranowski T. (2014). Validity and reliability of questionnaires measuring physical activity self-efficacy, enjoyment, social support among Hong Kong Chinese children. Preventive Medicine Reports. 1: 48-52.
|
|
17. Lopes, v. Gabbard, C. Rodrigues, L. (2013). Physical Activity in Adolescents: Examining Influence of the Best Friend Dyad. Journal of Adolescent Health. 52: 752-6.
|
|
18. Mota, J., Almeida, M., Santos, P., Ribeiro, J.C. (2005). Perceived Neighborhood Environments and physical activity in adolescents. Preventive Medicine. 41: 834 – 6.
|
|
19. Motl, R.W., Dishman, R.K., Saunders, R.P., Dowda, M. and Pate, R.R. (2007). Perceptions of Physical and Social Environment Variables and Self-Efficacy as Correlates of Self-Reported Physical Activity Among Adolescent Girls, Pediatric Psychology. 32 (1): 6–12.
|
|
20. Motl, R.W., Dishman, R.K., Ward, D.S., Saunders, R.P., Dowda, M., and Felton, G., et al. (2004). Perceived physical environment and physical activity across one year among adolescent girls: Self-efficacy as a possible mediator? Journal of Adolescent Health, 37: 403-8. doi:10.1016/j.jadohealth.2004.10.004.
|
|
21. Mozafari, S.A.A., (2014). Planing and managing sport facilities. Tehran: Institute of Physical Education and Sport Sciences. Published 2. (Persian).
|
|
22. Peterson, M.S. (2012). The role of self-efficacy as a mediator between parent social support and physical activity in male and female adolescents. University of South Carolina. 79.
|
|
23. Pourkiani, M. (2014). http://www.isna.ir/fa/news//93081004968. (Persian).
|
|
24. Reimers, A, K., Jekauc, D., Mess, F., Mewes, N., Woll, A. (2012). Validity and reliability of a self-report instrument to assess social support and physical environmental correlates of physical activity in adolescents. BMC Public Health, 12:705, 1-10.
|
|
25. Rezaei, Sh. (2009). Study and understanding of the interests, motivations and constraints leisure time professors, students and staff of Tarbiat Modares University, Thesis Master of Physical Education, Tarbiat Modares University. (Persian).
|
|
26. Robertson-Wilson, J., Lévesque, L., Holden, R.R. (2007). Development of a Questionnaire Assessing School Physical Activity Environment. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 11(2): 93–107.
|
|
27. Sallis J.F., Bowles H.R., Bauman A, Ainsworth B.E., Bull F.C., et al. (2009). Neighborhood Environments and Physical Activity Among Adults in 11 Countries. American Journal of Preventive Medicine. Published by Elsevier Inc. Med; 36(6): 484-90.
|
|
28. Sallis, J. F., Grossman, R. M., Pinski, R. B., Paterson, T. L., & Nader, P. R. (1987). The development of scales to measure social support for diet and exercise behaviors. Preventive Medicine, 16: 825-36.
|
|
29. Sallis, J.F. & Owen, N. (1999). Physical Activity and Behavioral Medicine. Thousand Oaks, CA: Sage.
|
|
30. Santos, M., Pizarro, A., Ribeiro, J., Mota, J., Cazuza, J. (2012). Social support and adolescents’ physical activity participation: The mediating effect of self-efficacy. Journal of Science and Medicine in Sport. (15): 265–327.
|
|
31. Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational psychology, 26: 207-31.
|
|
32. Serrano-Sanchez, J.A., Lera-Navarro, A., Dorado-Garcia, C., Gonzalez-Henriquez, J.J., Sanchis-Moysi, J. (2012). Contribution of Individual and Environmental Factors to Physical Activity Level among Spanish Adults. Plos one. 7(6):38693. doi:10.1371/journal.pone.0038693.
|
|
33. Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R.W. (1982). The Self-Efficacy Scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51: 663-71.
|
|
34. Su ,M., Tan, Y.Y., Liu, Q.M., Ren, Y.J., Kawachi, I., Li, L.M., Lv, J. (2014). Association between perceived urban built environment attributes and leisure-time physical activity among adults in Hangzhou, China. Preventive Medicine. http://dx.doi.org/10.1016/j.ypmed.2014.06.001.
|
|
35. Wallace, L. S., Buckworth, J., Kirby, T. E., Sherman, W. M. (2000). Characteristics of exercise behavior among college students: Application of social cognitive theory to predicting stage of change. Preventive Medicine, 31: 494–505.
|
|
36. Yosefi, B., Saboonchi, R., Sangsefidi, B., Askari, M. (2014). Environmental and psychosocial variables correlated with leisure time physical activity among Kermanshah’s high school female students. Science-Research Journal, Contemporary studies on sport management, 8: 93-101. (Persian)
|