تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,505,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,186 |
مقایسه تأثیر روشهای نوروفیدبک کاهش آلفا و افزایش تتا بر یادگیری تکلیف تعقیبی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 19، خرداد 1396، صفحه 69-84 اصل مقاله (990.91 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.2808.1292 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا قاسمیان مقدم1؛ حمیدرضا طاهری* 2؛ علیرضا صابری کاخکی3؛ مجید قشونی4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4استادیار گروه مهندسی پزشکی. دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد واحد مشهد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو نوع پروتکل نوروفیدبک بر یادگیری مهارت حرکتیتعقیبی انجام شد. بدینمنظور 42 نفر در قالب سه گروه "کاهشآلفا"، "افزایشتتا" و کنترل قرار گرفتند. در گروه " کاهشآلفا"، هدف کاهش دامنة آلفا در منطقه قشر حرکتی قبل از شروع تمرین مهارت و در گروه " افزایشتتا" هدف افزایش دامنة تتا در منطقه آهیانهای بلافاصله بعد از اتمام تمرین مهارت بود. سپس افراد در آزمونهای یادداری با وقفههای 90 دقیقه، 24 ساعت و یک هفته بعد شرکت نمودند. نتایج نشان داد در آزمون یادداری اول گروه "کاهشآلفا" عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. هرچند این برتری در آزمونهای یادداری دوم و سوم معنادار نبود. یافتههای حاضر نشان میدهند با بازداری آلفا و متعاقب آن افزایش تحریک پذیری در منطقه قشر حرکتی میتوان آثار مفیدی در یادگیری یک مهارت حرکتی ایجاد نمود هر چند پایداری این اثر در طول زمان نیاز به مطالعات بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوروفیدبک؛ یادگیری حرکتی؛ تثبیت حافظه | ||
مراجع | ||
1. Albouy, G., Sterpenich, V., Vandewalle, G., Darsaud, A., Gais, S., Rauchs, G., Balteau, E. (2013). Interaction between hippocampal and striatal systems predicts subsequent consolidation of motor sequence memory. PLoS One, 8(3), e59490. 2. Antal, A., Nitsche, M. A., Kincses, T. Z., Kruse, W., Hoffmann, K. P., & Paulus, W. (2004). Facilitation of visuo‐motor learning by transcranial direct current stimulation of the motor and extrastriate visual areas in humans. European Journal of Neuroscience, 19.2888-2892,(10). 3. Arent, S. M., & Landers, D. M. (2003). Arousal, anxiety, and performance: A reexamination of the inverted-U hypothesis. Research quarterly for exercise and sport, 74(4), 436-444. 4. Boggio, P. S., Castro, L. O., Savagim, E. A., Braite, R., Cruz, V. C., Rocha, R. R., . . . Fregni, F. (2006). Enhancement of non-dominant hand motor function by anodal transcranial direct current stimulation. Neuroscience letters, 404(1), 232-236. 5. Boyd, L. A., & Linsdell, M. A. (2009). Excitatory repetitive transcranial magnetic stimulation to left dorsal premotor cortex enhances motor consolidation of new skills. BMC neuroscience, 10(1), 72. 6. Catalano, J. F. (1978). The effect of rest following massed practice of continuous and discrete motor tasks. Journal of motor behavior, 10(1), 63-67. 7. Chauvette, S. (2013). Slow-wave sleep: Generation and propagation of slow waves, role in long-term plasticity and gating. Université Laval. 8. Gruzelier, J. H. (2013). EEG-neurofeedback for optimising performance. I: A review of cognitive and affective outcome in healthy participants. Neuroscience and Biobehavioral Reviews. 44, 124-141. منابع 9. Gruzelier, J. H. (2014). EEG-neurofeedback for optimising performance. I: A review of cognitive and affective outcome in healthy participants. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 44, 124-141. 10.Hammond, D. C. (2007). Neurofeedback for the enhancement of athletic performance and physical balance. The Journal of the American Board of Sport Psychology, 1(1), 1-9. 11. Hill, H. (2014). Modulation of frontal and parietal neuronal activity by visuomotor learning. An ERP analysis of implicit and explicit pursuit tracking tasks. International Journal of Psychophysiology, 91(3), 212-224. 12. Kropotov, J. (2010). Quantitative EEG, event-related potentials and neurotherapy: Academic Press. 13. Landers, D. M., Petruzzello, S. J., Salazar, W., Crews, D. J., Kubitz, K. A., Gannon, T. L., & Han, M. (1991). The influence of electrocortical biofeedback on performance in pre-elite archers Medicine and Science in Sports and Exercise, 23 (1). 14. Landers, D. M., Petruzzello, S. J., Salazar, W., Crews, D. J., Kubitz, K. A., Gannon, T. L., & Han, M. (1991). The influence of electrocortical biofeedback on performance in pre-elite archers. Medicine & Science in Sports & Exercise. 15. Luft, A. R., Buitrago, M. M., Ringer, T., Dichgans, J., & Schulz, J. B. (2004). Motor skill learning depends on protein synthesis in motor cortex after training. The Journal of Neuroscience, 24. (29), 6515-6520. 16. Nieuwenhuis, I. L., & Takashima, A. (2011). The role of the ventromedial prefrontal cortex in memory consolidation. Behavioural brain research, 218(2), 325-334. 17. Nitsche, M. A., Schauenburg, A., Lang, N., Liebetanz, D., Exner, C., Paulus, W., & Tergau, F. (2003). Facilitation of implicit motor learning by weak transcranial direct current stimulation of the primary motor cortex in the human. Journal of cognitive neuroscience, 15(4), 619-626. 18. Rauchs, G., Desgranges, B., Foret, J., & Eustache, F. (2005). The relationships between memory systems and sleep stages. Journal of sleep research, 14(2), 123-140. 19. Reiner, M., Rozengurt, R., & Barnea, A. (2014). Better than sleep: Theta neurofeedback training accelerates memory consolidation. Biological psychology, 95, 45-53. 20. Reis, J., Schambra, H. M., Cohen, L. G., Buch, E. R., Fritsch, B., Zarahn, E., Krakauer, J. W. (2009). Noninvasive cortical stimulation enhances motor skill acquisition over multiple days through an effect on consolidation. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(5), 1590-1595. 21. Robertson, E. M., Pascual-Leone, A., & Miall, R. C. (2004). Current concepts in procedural consolidation. Nature Reviews Neuroscience, 5(7), 576-582. 22. Ros, T., Munneke, M., Parkinson, L., & Gruzelier, J. (2014). Neurofeedback facilitation of implicit motor learning. Biological psychology, 95, 54-58. 23. Ros, T., Munneke, M. A., Ruge, D., Gruzelier, J. H., & Rothwell, J. C. (2010). Endogenous control of waking brain rhythms induces neuroplasticity in humans. European Journal of Neuroscience, 31(4), 770-778. 24. Rosenkranz, K., Kacar, A., & Rothwell, J. C. (2007). Differential modulation of motor cortical plasticity and excitability in early and late phases of human motor learning. The Journal of Neuroscience, 27(44), 12058-12066. 25. Vernon, D. (2005). Can Neurofeedback Training Enhance Performance?An Evaluation of the Evidence with Implications for Future Research. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 30(4), 347-364. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 705 |