مقایسه تأثیر روشهای نوروفیدبک کاهش آلفا و افزایش تتا بر یادگیری تکلیف تعقیبی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 6، دوره 6، شماره 19، 1396، صفحه 69-84 اصل مقاله (990.91 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.2808.1292 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا قاسمیان مقدم1؛ حمیدرضا طاهری* 2؛ علیرضا صابری کاخکی3؛ مجید قشونی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی | ||
| 2استاد گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 3دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 4استادیار گروه مهندسی پزشکی. دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد واحد مشهد | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو نوع پروتکل نوروفیدبک بر یادگیری مهارت حرکتیتعقیبی انجام شد. بدینمنظور 42 نفر در قالب سه گروه "کاهشآلفا"، "افزایشتتا" و کنترل قرار گرفتند. در گروه " کاهشآلفا"، هدف کاهش دامنة آلفا در منطقه قشر حرکتی قبل از شروع تمرین مهارت و در گروه " افزایشتتا" هدف افزایش دامنة تتا در منطقه آهیانهای بلافاصله بعد از اتمام تمرین مهارت بود. سپس افراد در آزمونهای یادداری با وقفههای 90 دقیقه، 24 ساعت و یک هفته بعد شرکت نمودند. نتایج نشان داد در آزمون یادداری اول گروه "کاهشآلفا" عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. هرچند این برتری در آزمونهای یادداری دوم و سوم معنادار نبود. یافتههای حاضر نشان میدهند با بازداری آلفا و متعاقب آن افزایش تحریک پذیری در منطقه قشر حرکتی میتوان آثار مفیدی در یادگیری یک مهارت حرکتی ایجاد نمود هر چند پایداری این اثر در طول زمان نیاز به مطالعات بیشتری دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوروفیدبک؛ یادگیری حرکتی؛ تثبیت حافظه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 871 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,025,293 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,415,331 |