تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,561,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,832 |
ارتباط هواداری تیم های ورزشی، همانندسازی و وفاداری به آنها با مصرف مجازی ورزش | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 8، تیر 1393، صفحه 48-33 اصل مقاله (512.52 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
اکرم قبادی یگانه1؛ بهرام یوسفی2؛ علی اشرف خزایی* 3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
شرکت در بازیهای ویدیوئی سریعترین میزان رشد را در تفریح انسانها داشته است. بهویژه فوتبال قادر به نفوذ در بسیاری از صنایع مانند بازیهای ویدئویی بوده و بر اوقات فراغت افراد تأثیر گذاشته است. این مطالعه به بررسی رابطة بین ویژگی های روانشناختی هواداران ورزش فوتبال و تعامل آنان با بازیهای ویدئویی مرتبط با ورزش فوتبال می پردازد. شرکت کنندگان در این پژوهش 379 پسر نوجوان بودند، که در مسابقات جام فوتبال دیجیتال 2013 شرکت کرده بودند. برای بررسی این رابطه، از یک پرسشنامة دو قسمتی استفاده شد. در بخش اول، ویژگیهای هواداری (پرسش نامه های هواداری ورزشی، همانند سازی تیمی و تعهد ورزشی) و در بخش دوم، پرسش نامة مبتنی بر سطح مشارکت در بازی های ویدئویی ورزشی فوتبال و ترجیح پیروزی (پیروزی تیم محبوب در برابر سایر تیمها) بهکار گرفته شد. نتایج با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که عامل های روانشناختی، بهویژه هواداری ورزشی، به طور معناداری سطح مشارکت و ترجیح پیروزی را پیش بینی می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی های ویدئویی؛ نوجوانان؛ هواداری؛ همانندسازی تیمی؛ وفاداری | ||
مراجع | ||
Aelbaum, G., Cain, M., Darling, E., & Stanton, S. (2012). What is the identity of a sports spectator? Journal of Personality and Individual Differences. (52):422–427.
Balish, S., Eys, A., & Schulte-Hostedde, S. (2013). Evolutionary sport and exercise psychology: Integrating proximate and ultimate explanations, Journal of Psychology of sport and Exercise, 14 (3): 413-422.
Bowers, M. (2011). Playing video games as a supplement to identity: insights on former college athlete transitions, Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, (4):289-308.
Clingan, E. (2011). The Relationship of Online Sports Site Participation with Fan and Commentator Self-Identities, The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, (2):43-57.
Crawford, G. (2005). Sensible soccer: sport fandom and the rise of digital gaming, Sheffield Hallam University, UK.
Crawford, G. (2008). It's in the game: Sport fans, film and digital gamming, Journal of sport in society, (11):130-145. Crawford, G., & Gosling, V. (2009). More than a game: Sports-Themed Video Games and Player Narratives, Sociology of Sport Journal, (26):50-66.
Dimmock, J., & Gucciardi, D. (2008). The utility of modern theories of intergroup bias for research on antecedents to team identification, Psychology of Sport and Exercise, (9):284–300.
Dwyer, B. (2009). Fantasy sport consumer behavior: an analysis of participant attitudes and behavioral intentions, Thesis College of Natural and Health Sciences School of Sport and Exercise Science Sport Administration.
Earnheardt, A., & Haridakis,P. (2007). Exploring Fandom and Motives for Viewing Televised Sports. Fan Motives, 50-66.
Fink, J., & Trail, G. (2002). An examination of team identification: Which motives are most salient to its existence?, International sports journal, 6: 195 - 207.
Funk, D. C., & James, J. D. (2004). The fan attitude network (FAN) model: Exploring attitude formation and change among sport consumers, Sport Management Review, 7(1): 1-26.
Gantz, W., & Wenner, L. A. (1995). Fanship and television sports viewing experience, Sociology of Sport Journal, 12(1): 56-74.
Havard, C. (2013). Glory Out of Reflected Failure: The examination of how rivalry affects sport fans, Sport Management Review, in Press, Corrected Proof, Available online2.
Izzo, G., Munteanu, G., Langford, B., Ceobanu, C., Dumitru, I., & Nichifor, F. (2012). Sport fans’ motivations: an investigation of Romanian soccer spectators, Journal of International Business and Cultural Studies, 1-13.
Keaton, S.A. (2013), Sport team fandom, arousal, and communication: a multimethod comparison of sport team identification with psychological, cognitive, behavioral, affective, and physiological measures, the PhD thesis of Louisiana State University.
Kim, M., & McClung, S. (2010). Acceptability and Ethics of Product Placement in Sport Video Games, 16(4): 411-427
Kim, Y., Patrick, W., & Stephen, R. (2008). An Examination of the Psychological and Consumptive Behaviors of Sport Video Gamers, Sport Marketing Quarterly, 17(1): 44-53.
Kunz, R., Woratschek, H., & Strelow, M. (2010). Future Opportunities and Threats in a Fragmented Sport Media World – Trends and Strategic Implications for Sport Media Enterprises, Universidad Bayreuth.
kwak, D., McDaniel, S., & Kim, K. (2012). Revisiting the Satisfaction-Loyalty Relationship in the Sport Video Gaming Context: The Mediating Role of Consumer Expertise, Journal of Sport Management, (26):81-91.
Kwon, H. H., & Trail, G. T. (2003). A reexamination of the construct and concurrent validity of the psychological commitment to team scale, Sport Marketing Quarterly, 12(2): 88-93.
Lee, j. (2011). The effects of fantasy football participation on team Identification and NFL fandom, Louisiana State University.
Lukach, J. (2012). The Rlationship between Fan Identification and Student Utilization of Social media In a NCAA division I University, A Thesis presented to the gradute faculty of the University of Akron.
Melissa, A., Wolfson, S., Neave, N., Moss, M. (2012). Perspectives on the home advantage: A comparison of football player fans and referees, Journal of Psychology of Sport and Exercise, (13): 311-316.
Shariat, V., Asadollahpor, A., Alirezaie, Z., & Tehranidoost, M. (2009). Age rating of computer games from a psychological perspective: A Delfi study", Advances in cognitive science, (2):8-18.
Solberg, H., & Hammervold, R. (2008). TV Sports Viewers – Who Are They?, Nordicom Review, ( 29): 95-110.
Stein, A., Consalvo, M., & Zmitgutsch, K. (2012). Who are sports gamers? A large scale study of sports video game players. The International Journal of Research into New Media Technologies.( 19): 345-363
Summers, M., Johnsonmorgan, M., & Kanoyangwa, R. (2005). Teenage Motivations for Sport-Related Consumption in Australia, University of Southern Queensland.
Wann, D. L. (1995). Preliminary validation of the sport fan motivation scale, Journal of Sport & Social Issues, 19(4): 377-396.
Wann, D. L. (2002). Preliminary validation of a measure for assessing identification as a sport fan: The sport fandom questionnaire, International Journal of Sport Management, 3(2): 103-115.
Wann, D. L. (2006). The causes and consequences of sport team identification, in A. A. Raney, & J. Bryant (Eds.), The handbook of sports and media, New York: Routledge, 331-352.
Wann, D. L., & Polk, J. (2007). The positive relationship between sport team identification and belief in the trustworthiness of others, North American Journal of Psychology, (9).
Wann, D. L., & Branscombe, N. R. (1993). Sports fans: Measuring degree of identification with their team, International Journal of Sport Psychology, 24(1): 1-17.
Wilkins, V. (2012). Understanding Loyalty and Motivation of Professional Sports Fans, Thesis of Science Indiana University.
Woratschek, H., Po, B., & Roth, S. (2007). A video graphic analysis of 'weird guys': What do relationships mean to football fans?. The PhD Thesis University of Bayreuth.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,084 |