تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,868 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,633,448 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,756,117 |
تحلیل سوات میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی در ایران | |
مطالعات مدیریت ورزشی | |
مقاله 10، دوره 8، شماره 39، دی 1395، صفحه 171-188 اصل مقاله (873.26 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2016.899 | |
نویسندگان | |
حسین عیدی* 1؛ بهرام یوسفی2 | |
1استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی | |
2دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی | |
چکیده | |
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت موجود و سوات میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی در ایران میباشد.روش پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات زمینهیابی میباشد. یافتهها نشان میدهد که امکان میزبانی و برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی در کشور وجود ندارد، اما پتانسیل برگزاری کلیۀ این رویدادها وجود دارد. همچنین، بر مبنای نتایج، برخی نقاط قوت عبارت هستند از: حمایت و علاقۀ مردم به میزبانی، امنیت، جاذبههای گردشگری، موقعیت جغرافیایی، توانایی بالقوۀ اقتصادی و زیرساختی ایران و برخی نقاط ضعف نیز شامل بخشهای کمی و کیفی زیرساختهای حملونقل، اسکان، سالنها و استادیومها، ضعف نیروی انسانی و مدیریتی، تحریم و ضعف اقتصادی، عدم حمایت دولت و عدم نفوذ بینالمللی میباشد. فرصتهای میزبانی نیزدربرگیرندۀ توسعۀ زیرساختها، صنعت گردشگری، افزایش وجهۀ ایران و بهبود روابط اجتماعی میباشد و تهدیدات نیز مواردی مانند وجود کشورهای رقیب قدرتمند، مدیریت ناهماهنگ، خطر تحمیل هزینۀ مالی رویداد و رهاکردن حمایت دولت را در بر میگیرد. | |
کلیدواژهها | |
میزبانی؛ سوات؛ ورزش؛ ایران | |
مراجع | |
1. Baum, T., & Lockstone, L. (2007). Volunteers and mmega sporting events, ddeveloping a research fframework. International Journal of Event Management Research, 3 (1): 29-41.
|
|
2. Chalip, L. (2004). Beyond impact, a general model for sport event leverage, In B. W. Ritchie, & D. Adair (Eds.), Sport Tourism, Interrelationships, Impacts and Issues. Channel View Publications, Cleve Don. 226-52.
|
|
3. Chalip, L. (2006). Towards social leverage of sport events. Journal of Sport and Tourism, 11(2): 109-28.
|
|
4. Emiry, P. R. (2002). Bidding to host a major sports event. The local organizing committee perspectives. Journal of Public Sport Management, 15 (4): 316- 55.
|
|
5. Getz, D. (1998). Trends, strategies, and issues in sport-event tourism. Sport Marketing Quarterly, 7 (2): 8-13.
|
|
6. Gratton, C., Shibli, S., & Coleman, R. (2006). The economic impacts of major sports events: A review of ten events in the UK. In J. Horne (Ed.), Sports Mega-Events, Social Scientific Analyses of a Global Phenomenon. Blackwell, Oxford. 41-58.
|
|
7. Gursoy, D., & Kendall, K. W. (2010). Hosting mega events, modeling locals’ support. Annals of Tourism Research, 33 (3): 603-23.
|
|
8. Higham, J. E. S. (1999). Commentary-sport as an avenue of tourism development, an analysis of the positive and negative impacts of sport tourism. Current Issues in Tourism, 2 (1): 82-90.
|
|
9. Jones, C. (2001). Mega-events and host-region impacts, determining the true worth of the 1999 Rugby World Cup. International Journal of Tourism Research, 3 (3): 241-51.
|
|
10. Kaplanidou, K., & Karadakis, K. (2010). Understanding the legacies of a host olympic city, the case of the 2010 vancouver olympic games. Sport Marketing Quarterly, 19(2): 110-7.
|
|
11. Karadakis, K., & Kaplanidou, K. (2010). Event leveraging of mega sport events, a SWOT analysis approach. International Journal of Event and Festival Management, 2 (3): 170-85.
|
|
12. Koosha, M., Yousefi, B., & Eydi, H. (2013). Facilitators and inhibitors of bidding and hosting mega sporting events in Iran. Choregia Journal, 9 (2): 9-20.
|
|
13. O’Brien, D., & Chalip, L. (2007). Executive training exercise in sport event leverage. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 1(4): 296-304
|
|
14. Ozbey, Z. (2011). Benefits of bidding and hosting the Olympic games, Istanbul 2020. International Journal of Developmental Sport Management, 1 (1): 65-82.
|
|
15. Preuss, H. (2007). The conceptualization and measurement of mega sport event legacies. Journal of Sport and Tourism, 12 (3), 2007-14.
|
|
16. Randeree, K. (2011). Islam and the Olympics, seeking a host city in the muslim world. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 4 (3): 211-26.
|
|
17. Toohey, K., & Taylor, T (2008). Mega events, fear, and risk, terrorism at the Olympic Games. Journal of Sport Management, 22 (4): 459-69.
|
|
18. Westerbeek, H. M., Turner, P., & Ingerson, L. (2002). Key success factors in bidding For Hallmark sporting events. International Marketing Review, 19(3): 294-303.
|
|
19. Whitson, D., & Horne, J. (2006). Underestimated costs and overestimated benefits? Comparing the outcomes of sports mega-events in Canada and Japan. Sociological Review, 5 (2): 71-89.
|