تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,558,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,068 |
تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 26، دی 1395، صفحه 173-188 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.887 | ||
نویسندگان | ||
پریسا پورمرادکهن* 1؛ فرزانه حاتمی2؛ معصومه بقاییان3 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی | ||
2استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی | ||
3مدرس رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی | ||
چکیده | ||
هدفاز اجرای پژوهش حاضر، تعیین تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال بود. بدینمنظور،40 دانشجوی دختر (میانگین سنی: 5/2±23 سال) بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند وپرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی تجدیدنظرشدۀ هال و مارتین را بهمنظور مشخصنمودن توانایی تصویرسازی تکمیل کردند. پس از آموزشاولیه، شرکتکنندگان 10 کوشش مربوط به پیشآزمون را انجام دادند و سپس،براساس نمرات پیشآزمون و به روش آرایش جورکردن نمرات در چهار گروه تصویرسازی بینایی، جنبشی، شنیداری و کنترل قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل شش جلسه تمرین بود و 48 ساعت پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و آزمون انتقال انجام شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری درمورد عامل آزمون نشان میدهد که اثرات اصلی گروه و آزمون و نیز تعامل بین این دو متغیر معنادار میباشد. یافتههای آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس در اندازههای تکراری بهعنوان آزمونهای تعقیبی اثر تعامل نیز بیانگر این هستند که عملکرد سه گروه تصویرسازی در آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال بهطور معناداری بهتر از گروه کنترل میباشد؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین سه گروه تجربی مشاهده نمیشود. علاوهبراین، گروههای تجربی در آزمونهای اکتساب و یادداری، پیشرفت معناداری را نسبت به پیشآزمون داشتهاند. یافتههای پژوهش بیان میکنند که مربیان و معلمان ورزشی با استفاده از هریک از وجوه حسی بینایی، شنیداری و جنبشی در تصویرسازی میتوانند یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال را تسهیل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی ذهنی؛ وجوه حسی؛ بینایی؛ شنیداری؛ جنبشی؛ شوت سهگام بسکتبال | ||
مراجع | ||
1. Mokhtari P, Shojaee M, Dana A. The effect of observational learning service with emphasis on mediating role of self-efficacy. Publication Movement. 2003; 32(32): 117-31. (In Persian).
2. Vealey R S, Greenleaf C. A. Seeing is believing: Understanding and using imagery in sport. In Journal Williatns Education, applied sport psychology: personal growth to peak performance. 20012(5): 237- 69.
3. Murphy S M, Jowdy D.P. Imagery and mental practice. In T. S. Horn (Ed.), Advances in Sport Psychology. USA, Champaign. Ill: Human Kinetics. 1992. P 221-50.
4. Morris T. M, Spittle P, Anthony p. Imagery in sport: The mental approach to sport. Human Kinetics; 3 champaien. 2005. P:344-83
5. Sohrabi A. Compare considering internal and external imagery on performance and learning a task tracking (Master thesis). Mashad Azad University; 2009. (In Persian).
6. Marletz M. Psychology imagery. Translated: Gharachedaghi M.12 Publishers Shabahang;asrare nhkesh. 1993.P 35
7. Magill R.A. Motor learning: Conceptand aplications. Translated: Mosavi M, Shojaee M. 4 Tehran. 1985. Publishers Association Physical Education; p 441 (In Persian).
8 Smith D, Holmes P. The effect of imagery modality on golf putting performance. Jornal of Sport & Exercise Psychology. 2004; Dec 26(4) 385-95.
9 Glyn C, Coen. Learning experiences in sport psychology. Translated: Vaez Mosavi M K, Shojaee M. first published Tehran: Publications Development; 2000.P: 123-5.
10. Vealey R S, Walter S M. Imagery training for performance enhancement and personal growth. In J. M. Williams (Ed.), Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance. Palo Alto, CA: Mayfield; 1993. P. 209-34.
11. Abma C L, Fry M. D, Li Y, Relyea G. Differences in imagery content and imagery ability between high and low confident track and field athletes. Journal of Applied Sport Psychology. 2002; 14(2): 67-75.
12. Yadolah Zade A. Psychology of imagery in sport. first published Tehran: Hatmi Pub; 2014. P. 54-59. (In Persian).
13. Hasani R. The effects of mental imagery on learning and implementing the soccer dribbling skills of students aged 12 to 14 years (Master thesis). Mashad Azad University; 2006. (In Persian).
14. Vealey R S, Greenleaf C A. Seeing is believing: Understanding and using imagery in sport. In J. M. Williams (Ed.), Applied Sport Psychologi; 2001.8:223-32.
15. Heiland T. L, Rovetti R, Dunn J. Effects of visual, auditory, and kinesthetic imagery interventions on dancers’ plié arabesques. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity. 2012; 7:1-5.
16. Guillot A, Nadrowska E, Collet C. Using motor imagery to learn tactical movements in basketball. Journal of Sport Behavior. 2009; 32(2) 189-206.
17. Jiini Chen K. The effects of imagery practice on basketball free- throw skill hecorning.Journal of Sport Psychology. 2003. 44(11): 107-17.
18. Schmidt R A, Lee T D. Motor control and learning: A behavioral emphasis. 4th ed. USA; Champaign IL: Human Kinetics; 2005.P 562.
19. Magill R A. Motor learning and control: Concepts and applications. 8th ed. New York: McGraw Hill; 2007. P. 441.
20. Orlik T, Partington P.: Inner view of winberg Ottawa: Coaching association of Canada. first published Canada. 1998.P. 18-22.
21. Sohrabi M, farsi M, foladeean J. Determine the validity and reliability revised motion imagery MIQ-R. Ministry of Science and Technology Research. 2009.4(5). 13-24 (In Persian).
22. Kashef M, Shalchi F. Measurement and evaluation in physical education.1 Tehran: Meta-Analysis; 2007.137-9. (In Persian).
23. Peravi T. The effect of visual imagery and visualization of spatial resolution on motor skills. Peak Noor. 2010; 29(4): 111-3.
24. Yosefi A, Khajepoor M, Hatami L. Visual and motor imagery normal and blind students. Research on Exceptional Children. 2008.8(4):283-8. (In Persian).
25. Zeraat Peshe A, Niazi M. The effect of changes in the electrical activity of muscle motor imagery exercises and strength in lower extremities. Knowledge & Health Journal. 2013. 8(4)171-5. (In Persian).
26. Shrifi Daramadi P, Afrooz Gh. Comparison of the effect of sound patterns and personality traits of their adult children who are blind and visually impaired mental imagery. modares. 2000. 4(2). 1-11. (In Persian).
27. Hall E.G, Erffmeyer E.S. The effect of visuo-motor behavior rehearsal with videotaped modeling on free throw accuracy of intercollegiate female basketball players. Journal of Sport Psychology. 1983; 5(2). 343-6.
28. Vinothk B. From mental power to muscle power- gaining strength by using the mind. Journal of Neuropsychological. 2004; 42(3): 944-56.
29. Cho S. Golfers' experience with multiple imagery interventions and putting performance (Master theses); San Jose State University. 2009.
30. Smith D, Collins D. Impact and mechanism of mental practice effects on strength. Journal of Sport Psychology. 2003. 1(3): 293-301.
31 Farahat E. Thon B. Effect of visual and kinesthetic imagery on the learning of patterned movment. Sport Psycology. 2004. 35(11). 119-32.
32Toussaint L, Blandin Y. On the role of imagery modalities on motor learning. Journal of Sports Sciences. 2010. 28(5): 497–504.
33. Kossert A. L,K. Munroe-Chandler K. Exercise imagery: A systematic review of the empirical literature. Retrieved January 8, 2008, www. Bepress.com/jirspa/vol2/iss1/art2.
34. Munroe-Chandler K, Hall C. Sport psychology interventions. In P. R. E. Crocker (Ed.), Sport Psychology. A Canadian Perspective. Toronto, ON: Pearson Prentice Hall; 2007. P. 184–213.
35. Hasanzade M. The impact of observational learning, and combines image acquisition and retention football shooting skills (Master thesis). Kerman: Shahid Rajaee Teacher Traning University; 2001. (In Persian).
36. Salmanian A. Meta-analysis of studies in the field of mental practice skills in Iran (Master thesis). Tehran: Tehran University; 2006. (In Persian).
37. Wang Y, Morgan W.P. The effect of imagery perspectives on the psychophysiological responses to imagined exercise. Behavioral Brain Research. 1992; 52(11): 167-74.
38. Christina R, ،Corcos W, Daniel M. Coaches Guide to Teaching Sport Skills. Aghdaci M. 1st ed. Tabriz: Tabriz University; 1996.P. 23. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,473 |