تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 10، دوره 8، شماره 26، 1395، صفحه 173-188 اصل مقاله (1.12 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.887 | ||
| نویسندگان | ||
| پریسا پورمرادکهن* 1؛ فرزانه حاتمی2؛ معصومه بقاییان3 | ||
| 1کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی | ||
| 3مدرس رفتار حرکتی دانشگاه تربیتدبیر شهیدرجایی | ||
| چکیده | ||
| هدفاز اجرای پژوهش حاضر، تعیین تأثیر وجوه حسی تصویرسازی ذهنی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال بود. بدینمنظور،40 دانشجوی دختر (میانگین سنی: 5/2±23 سال) بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند وپرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی تجدیدنظرشدۀ هال و مارتین را بهمنظور مشخصنمودن توانایی تصویرسازی تکمیل کردند. پس از آموزشاولیه، شرکتکنندگان 10 کوشش مربوط به پیشآزمون را انجام دادند و سپس،براساس نمرات پیشآزمون و به روش آرایش جورکردن نمرات در چهار گروه تصویرسازی بینایی، جنبشی، شنیداری و کنترل قرار گرفتند. مرحلۀ اکتساب شامل شش جلسه تمرین بود و 48 ساعت پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و آزمون انتقال انجام شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری درمورد عامل آزمون نشان میدهد که اثرات اصلی گروه و آزمون و نیز تعامل بین این دو متغیر معنادار میباشد. یافتههای آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس در اندازههای تکراری بهعنوان آزمونهای تعقیبی اثر تعامل نیز بیانگر این هستند که عملکرد سه گروه تصویرسازی در آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال بهطور معناداری بهتر از گروه کنترل میباشد؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین سه گروه تجربی مشاهده نمیشود. علاوهبراین، گروههای تجربی در آزمونهای اکتساب و یادداری، پیشرفت معناداری را نسبت به پیشآزمون داشتهاند. یافتههای پژوهش بیان میکنند که مربیان و معلمان ورزشی با استفاده از هریک از وجوه حسی بینایی، شنیداری و جنبشی در تصویرسازی میتوانند یادگیری مهارت شوت سهگام بسکتبال را تسهیل نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصویرسازی ذهنی؛ وجوه حسی؛ بینایی؛ شنیداری؛ جنبشی؛ شوت سهگام بسکتبال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,759 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,653 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,013,753 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,412,245 |