اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 8، شماره 26، 1395، صفحه 105-118 اصل مقاله (906.94 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.874 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیه ساداتی فیروزآبادی* 1؛ شهلا عباسی2 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه یاسوج | ||
| چکیده | ||
| هدف ازپژوهش حاضر،بررسی اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیریاست. بهمنظورانجام این پژوهش،24 نفرازدانشآموزان مبتلا بهناتوانی یادگیریکهبهمراکز ناتوانیهای یادگیریشهر یاسوجمراجعهکردهبودندبهشیوۀنمونهگیری دردسترسانتخابشدندو بهصورت تصادفیدردو گروهآزمایشو کنترلقرار گرفتند. سپس، آزمون رشدحرکتیلینکلن ـ اوزرتسکی بهعنوانپیشآزمون درمورد هر دو گروهبهعملآمد.همچنین،درمانیکپارچگی حسی ـ حرکتیبهمدت 10 جلسهبهگروهآزمایش ارائه گردید. بلافاصلهپساز اتمامآموزش، مجدداً آزمون رشد حرکتیلینکلن ـ اوزرتسکی بهعنوانپسآزمون از هر دو گروهبهعمل آمد و از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری در نمرۀ مهارتهای حرکتی در دو گروه وجود دارد. بدینصورت که گروه آزمایش در پسآزمون عملکرد بهتری داشته است.بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است که درمانیکپارچگی حسی ـ حرکتی، منجر به بهبود مهارتهای حرکتیدر دانشآموزان با کمتوانی یادگیری شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یکپارچگی حسی ـ حرکتی؛ مهارتهای حرکتی؛ کمتوانی یادگیری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,986 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,177 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,960,521 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,400,995 |