ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 9، دوره 8، شماره 26، 1395، صفحه 153-172 اصل مقاله (1.06 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.873 | ||
| نویسندگان | ||
| ولی اله کاشانی* 1؛ منیره مکبریان2؛ منصوره مکبریان3 | ||
| 1استادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد رفتار حرکتی از دانشگاه سمنان | ||
| 3استادیار دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان بود. جهت تأیید روایی سازۀ پرسشنامه، 235 کودک ورزشکار (124 پسر (با میانگین سنی 59/1±77/11 سال) و 111 دختر (با میانگین سنی 44/1±02/12 سال)) بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان را تکمیل نمودند. ابتدا و با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان. توسط سه روانشناس ورزشی و سه مدرس زبان انگلیسی تأیید گردید. همچنین، بهمنظور تعیین روایی سازۀ پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری استفاده شد و همسانی درونی آن توسط آلفایکرونباخ تأیید گردید. جهت بررسی پایایی زمانی سؤالات نیز ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد با دو هفته فاصله مورداستفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که شاخصهای برازندگی (شاخص رمزی 043/0، سی. اف. آی 96/0 و تی. ال. آی 95/0)، همسانی درونی (74/0) و پایایی زمانی (76/0) دارای مقادیر قابلقبولی میباشند؛ بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان از روایی و پایایی مناسبی در بین کودکان ورزشکار ایرانی برخودار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی تصویرسازی ورزشی کودکان در ایران استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصویرسازی ورزشی؛ اعتبار سازه؛ همسانی درونی؛ پایایی زمانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,895 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,486 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,873,394 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,353,296 |