تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,070 |
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 26، دی 1395، صفحه 153-172 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.873 | ||
نویسندگان | ||
ولی اله کاشانی* 1؛ منیره مکبریان2؛ منصوره مکبریان3 | ||
1استادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد رفتار حرکتی از دانشگاه سمنان | ||
3استادیار دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان بود. جهت تأیید روایی سازۀ پرسشنامه، 235 کودک ورزشکار (124 پسر (با میانگین سنی 59/1±77/11 سال) و 111 دختر (با میانگین سنی 44/1±02/12 سال)) بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان را تکمیل نمودند. ابتدا و با استفاده از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان. توسط سه روانشناس ورزشی و سه مدرس زبان انگلیسی تأیید گردید. همچنین، بهمنظور تعیین روایی سازۀ پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری استفاده شد و همسانی درونی آن توسط آلفایکرونباخ تأیید گردید. جهت بررسی پایایی زمانی سؤالات نیز ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد با دو هفته فاصله مورداستفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که شاخصهای برازندگی (شاخص رمزی 043/0، سی. اف. آی 96/0 و تی. ال. آی 95/0)، همسانی درونی (74/0) و پایایی زمانی (76/0) دارای مقادیر قابلقبولی میباشند؛ بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی ورزشی کودکان از روایی و پایایی مناسبی در بین کودکان ورزشکار ایرانی برخودار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی تصویرسازی ورزشی کودکان در ایران استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی ورزشی؛ اعتبار سازه؛ همسانی درونی؛ پایایی زمانی | ||
مراجع | ||
1. Schuster C, Hilfiker R, Amft O, Scheidhauer A, Andrews B, Butler J, et al. Best practice for motor imagery: A systematic literature review on motor imagery training elements in five different disciplines. BMC Medicine. 2011; 9(1): 1.
2. Salmanyan A, Farokhi A. Meta analysis of studies of mental training of motor skills in Iran. Olympic. 2008; 1(41): 99-108. (In Persian).
3. Guillot A, Collet C. Duration of mentally simulated movement: A review. Journal of Motor Behavior. 2005; 37(1): 10-20.
4. Guillot A, Collet C. Construction of the motor imagery integrative model in sport: A review and theoretical investigation of motor imagery use. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008; 1(1): 31-44.
5. Zamani Sani Sh, Farsi A, Abdoli B. Effect of different speeds of motor mental imagery on performance. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2014; 9(8): 1189-99. (In Persian).
6. Decety J. The neurophysiological basis of motor imagery. Behavioural Brain Research. 1996; 77(1): 45-52.
7. Decety J, Ingvar D H. Brain structures participating in mental simulation of motor behavior: A neuropsychological interpretation. Acta Psychologica. 1990; 73(1): 13-34.
8. Hemeyattalab R, Movahedi A R. Physical and mental effects of exercise on motor learning educable mentally retarded students. Development and Motor Learning. 2009; 1(1): 27-41. (In Persian).
9. Hall C R, Stevens D E, Paivio A. Sport imagery questionnaire. INC: Test manual. Fitness information technology; 2005.p 112.
10. Hall C R, Mack D E, Paivio A, Hausenblas H A. Imagery use by athletes: Development of the Sport Imagery Questionnaire. International Journal of Sport Psychology. 1998; 29(1): 73-89.
11. Cumming J, Hall C. Athletes' use of imagery in the off-season. The Sport Psychologist. 2002; 16(2): 160-72.
12.Munroe K, Hall C, Simms S, Weinberg R. The influence of type of sport and time of season on athletes’ use of imagery. The Sport Psychologist. 1998 Dec;12(4):440-9.
13. Munroe-Chandler K J, Hall C R, Fishburne G J, Strachan L. Where, when, and why young athletes use imagery: An examination of developmental differences. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007; 78(2): 103-16.
14. Kline P. Principles and practice of structural equation modelling. 1st ed. New York: The Guildford Press; 2005. p 201.
15. Meyers L S, Gamst G, Guarino A J. Applied multivariate research. 1st ed. Design and interpretation: Sage; 2006.p 650.
16. Hooman H A. Structural equation modeling with LISREL application. 5 th ed.Tehran: Samt Pub; 2008.p 299. (In Persian).
17. Schutz RW, Gessaroli ME. Use, misuse, and disuse of psychometrics in sport psychology research. Handbook of research on sport psychology. 1993:p 901-17.
18. Zamani A, Zeidabadi R, Motashareie E. Psychometric properties of Persian version of Multidimensional Perfectionism Scale Sport -2. Psychological Studies. 2013;2(3): 103-122. (In Persian).
19. Zeidabadi R, Rezaie F, Motashareie E. Psychometric properties and normalization of Persian version of Ottawa Mental Skills Assessment Tools (OMSAT-3). Sport Psychology Review. 2014; 3(7): 63-82. (In Persian).
20. Terry P C, Lane A M, Fogarty G J. Construct validity of the Profile of Mood States—Adolescents for use with adults. Psychology of Sport and Exercise. 2003; 4(2): 125-39.
21. Hashim HA, Zulkifli EZ, Yusof HA. Factorial validation of Malaysian adapted Brunel Mood Scale in an adolescent sample. Asian journal of sports medicine. 2010 Dec 1;1(4):185.
22. Brown T. Confirmatory factor analysis for applied research.2 nd ed. New York: The Guilford Press; 2006.p 40-41.
23. Thomas J R, Silverman S, Nelson J. Research methods in physical activity 7 th ed.USA: Human Kinetics; 2015.P 125-26.
24. Hu L T, Bentler P M. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal. 1999; 6(1): 1-55.
25. Nunnally J, Bernstein I. The theory of measurement error. Psychometric theory 3rd ed. New York: McGraw-Hill; 1994. P. 229.
26. Bandura A, Freeman WH, Lightsey R. Self-efficacy: The exercise of control. Journal of Cognitive Psychotherapy. 1999 Jan 1;13(2):158-66.
27. Martens R, Vealey R S, Burton D. Competitive anxiety in sport 1 st ed. USA:Human Kinetics; 1990.p 213.
28. DeVellis R F. Scale development: Theory and applications. 3 rd ed.Ltd: Sage Pub; 2012.p 115.
29. De Vellis RF, Dancer LS. Scale development: theory and applications. Journal of Educational Measurement. 1991;31(1):79-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,636 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,363 |