فرایندهای تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان: شناختی یا رفتاری؟ | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 4، شماره 11، 1395، صفحه 115-134 اصل مقاله (227.47 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2016.848 | ||
| نویسنده | ||
| حسام رمضان زاده* | ||
| استادیار دانشگاه دامغان | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر بر اساس مدل مشهور فرانظری تغییر رفتار (پروچسکا و همکاران، 1983) به بررسی فرایندهای تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان پرداخته است. 292 دانشجو (144 پسر و 148 دختر) به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای ارزیابی مراحل تغییر رفتار از مقیاس مراحل تغییر رفتار کاردینال (1997) و برای بررسی فرایندهای تغییر از پرسشنامة نیگ و همکاران (1999) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس یکسویه و تحلیل تابع تشخیصی چندگانه استفاده شد. ننایج نشان داد در فرایندهای رفتاری (نه شناختی) بین مراحل تغییر رفتار تمرینی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05<P). برای فرایندهای رفتاری در متغیرهای کنترل محرک، ارتباطات کمکی و شرطیسازی متقابل، بین مراحل مختلف تغییر رفتار تمرینی تفاوت معناداری مشاهده شد. نتایج نشان داد که فرایندهای رفتاری، پیشبینیکنندة معنادار عضویت افراد در مراحل تغییر رفتار تمرینی هستند. نتایج این پژوهش بر نقش بااهمیت حساسیتهای محیطی نسبت به فعالیتبدنی فرد، وجود جایگزینهای رفتاری مطلوب و ایجاد محیطی با محرکهای تمرینی بسیار تأکید میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مراحل تغییر رفتار تمرینی؛ فرایندهای تغییر رفتار تمرینی؛ مدل فرانظری تغییر رفتار؛ فرایندهای شناختی؛ فرایندهای رفتاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,640 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,181 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,117,878 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,440,873 |