تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,880 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,705,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,807,886 |
تأثیر انگیختگی ناشی از حضور تماشاگر بر ادراک عمق و حافظۀ فضایی دانشجویان دختر ورزشکار | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 25، آبان 1395، صفحه 121-138 اصل مقاله (986.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.842 | ||
نویسندگان | ||
احسان زارعیان* 1؛ سعیده رازدان2؛ شهزاد طهماسبی بروجنی3 | ||
1استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیختگی ناشی از حضور تماشاگر بر ادراک عمق و حافظۀ فضایی دانشجویان دختر ورزشکار میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان دختر دانشکدۀ تربیتبدنی دانشگاه تهران تشکیل دادند که ازاینمیان، 30 نفر (با میانگین سنی 38/1±47/20 سال) بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند. شایانذکر است که پژوهش حاضر به روش نیمهتجربی انجام شد. ابتدا از تمامی آزمودنیها پیشآزمون ادراک عمق (آزمونگر الکتریکی ادراک عمق) و حافظۀ فضایی (با استفاده از دستگاه حرکت خطی) به عمل آمد. سپس، آزمودنیها بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل (بدون حضور تماشاگر) (15 نفر) و تجربی (با حضور تماشاگر همجنس) (15 نفر) تقسیم شدند. قابلذکر است که شاخص ضربان قلب برای سنجش سطح انگیختگی آزمودنیها مورداستفاده قرار گرفت. همچنین، پس از اعمال مداخلۀ مربوط به گروه تجربی، از شرکتکنندهها پسآزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس در ادراک عمق نشان میدهد که بین ادراک عمق دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (P=0.001). بهعبارتدیگر، افزایش سطح انگیختگی (حضور تماشاگر همجنس) موجب افزایش خطای ادراک عمق آزمودنیها شده است. تحلیل کوواریانس در حافظۀ فضایی نیز بیانگر این است که گرچه محیط انگیزشی سبب افزایش خطای حافظۀ فضایی شده است، اما بین انگیختگی ناشی از حضور تماشاگر و حافظۀ فضایی دانشجویان دختر ورزشکار در گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد (p=0.1)؛ لذا، پیشنهاد میشود با توجه به تضعیف ادراک عمق از طریق افزایش میزان انگیختگی، ورزشکاران از راهبردهای مؤثر و مناسب کنترل میزان انگیختگی بهرهمند گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیختگی؛ تماشاگر؛ ادراک عمق؛ حافظۀ فضایی؛ دانشجویان دختر | ||
مراجع | ||
1. Kim M S, Chang D S, Destini, F. Sources of stress among Korean intercollegiate athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2002; 24(1): 80-8.
2. Rahmani-Nia F. Foundation and application of motor learning. 1st ed. Tehran: Bamdad Publisher; 2003. P. 47-52. (In Persian).
3. Richard A, schmidt. Motor learning & performance: From principles to practice. New York: Harper & Row: Champaign, IL: Human Kinetics Books. Retrieved on December, 14, 2012.P. 40-6.
4. Sage, George H. Motor learning and control: A neuropsychological approach. 2en ed. Tehran: Sonbole Publisher; 1999. P. 773-83.
5. Schmidt R A, Lee T D. Motor control and learning. 4th ed. Champaign. IL: Human Kinetic. 2005; P. 184-7.
6. Baron R A, Donn Byrne. Social psychology. 8th ed. Allyn and Bacon Publisher; 1997. P. 68-79.
7. Carron A V, Loughhead T M, Bray S R. The home advantage in sport competition. Journal of Sport Sciences. 2005; 23(4): 395-407.
8. Hosseini S, Namazizadeh M, Vaez Mousavi M K. The effect of active male and female spectator on performing service and spick skills in volleyball. Journal of Scientific Research. 2011; 7(3): 303-6. (In Persian).
9. Movahedi A R, Sheikh M, Ashayeri H, Hemayattalab R. The effect of training in two motivational environments on performance and learning perceptual motor task. Harakat. 2007; 31(3): 149-65. (In Persian).
10. McGaugh J. The amygdale modulates the consolidation of memories of emotionally arousing experiences. Annual Reviews in Neuroscience. 2004; 27 (1): 1-28.
11. Brunyé T T, Mahoney C R, Augustyn J S, Taylor H A. Emotional state and local versus global spatial memory. Acta Psychologica. 2009; 130(2): 138-46.
12. Rose, debra J, robert W. A multilevel approach to the study of motor control and learning. 2en ed. Benjamin Cummings; 2005. P. 98-103.
13. Goldstein E B. Sensation and perception. 6th ed. Pacific Grove, CA: Wadsworth. 2005; P. 205.
14. Erickson G. Sports vision: Enhancement of sports performance. Butterworth Heinemann Elsevier. 2007; 305.
15. Stefanucci J K, Storbeck J. Don't look down: Emotional arousal elevates height perception. Journal of Experimental Psychology. 2009; 138 (2): 131-45.
16. Proffitt D R. Embodied perception and the economy of action. Perspectives on Psychological Science. 2006; 1(2): 110-22.
17. Storbeck J, Clore G. Affective arousal as information: How affective arousal influences judgments, learning, and memory. Social and Personality Psychology Compass. 2008; 2(5) : 1824-43.
18. Rachman S, Cuk M. Fearful distortions. Behavioral Research Therapy. 1992; 30(6) : 583-9.
19. Teachman B A, Stefanucci J K, Clerkin E M, Cody M W, Proffitt D R. A new mode of fear expression: Perceptual bias in height fear. Emotion. 2008; 8 (2) : 296-301.
20. Shahbazi M, Vazini A, Hadadi N. The effect of viewer-induced arousal on depth perception in male and female athletes. Journal of Development and Motor Learning. 2010; 8(2): 135-48. (In Persian).
21. Johnson E, Adamo-Villani N. A study of the effects of immersion on short-term spatial memory. Engineering and Technology. 2010; 71(1): 582–7.
22. Ramazani-Nejad R. Motor development. Guilan University Publication; 1999. P. 309. (In Persian).
23. Shelton A L, McNamara T P. Systems of spatial reference in human memory. Cognitive Psychology. 2001; 43(4): 274-310.
24. Karami Nouri R. Memory and learning psychology: Cognitive procedure. 1st ed. Tehran: Samt Publication; 2011. P. 55-71. (In Persian).
25. Bagherzadeh F, Sheilk M, Shahbazi M, Tahmasebi Broujeni S. Learning and motor control: Theories and concepts. 2en ed. Tehran: Bamdad Publication; 2007. P. 238-52. (In Persian).
26. Sharot T, Phelps E A. How arousal modulates memory: Disentangling the effects of attention and retention. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience. 2004; 4(3): 294-306.
27. Greene C M, Bahri P, Soto D. Interplay between affect and arousal in recognition memory. PloS One. 2010; 5(7): e11739.
28. Maroun M, Akirav I. Arousal and stress effects on consolidation and reconsolidation of recognition memory. Neuropsychopharmacology. 2008; 33(2): 394-405.
29. Kensinger E A, Schacter D L. Amygdala activity is associated with the successful encoding of item, but not source, information for positive and negative stimuli. The Journal of Neuroscience, 26(9), 2564-70.
30. Davidson P S, McFarland C P, Glisky E L. Effects of emotion on item and source memory in young and older adults. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience. 2006; 6(4): 306-22.
31. Dougal S, Phelps E A, Davachi L. The role of medial temporal lobe in item recognition and source recollection of emotional stimuli. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience. 2007; 7(3): 233-42.
32. Schmidt K, Patnaik P, Kensinger E A. Emotion's influence on memory for spatial and temporal context. Cognition and Emotion. 20011; 25(2): 229-43.
33. Bird L R, Roberts W A, Abroms B, Kit K A, Crupi C. Spatial memory for food hidden by rats (Rattus norvegicus) on the radial maze: Studies of memory for where, what, and when. Journal of Comparative Psychology. 2003; 117(2): 176.
34. Woodson J C, Macintosh D, Fleshner M, Diamond D M. Emotion-induced amnesia in rats: Working memory-specific impairment, corticosterone-memory correlation, and fear versus arousal effects on memory. Learning & Memory. 2003; 10(5): 326-36.
35. Delavar A. Applied probabilities and statistics in psychology and educational sciences. Iran, Roshd Publication; 2005. P. 45-49. (In Persian).
36. Rudisill M, Jackson A. Laboratory guide to the theory and application of motor learning. (M. Namazizadeh, Trans). 1st ed. Tehran: Samt Publication; 2002. P. 65-67. (in Persian).
37. Strauss B. Social facilitation in motor tasks, a review of research and theory. Psychology of Sport and Exercise. 2002; 3(3): 237-56.
38. Easterbrook J. The effect of emotion on cue utilization and the organization and the organization of behavior. Psychological Review. 1959; 66(3): 183-201.
39. Anshel M H. Coping styles among adolescent competitive athletes. Journal of Social Psychology. 1996; 136(3): 311-24.
40. Abdoli B. Socio-psychological foundation of sport and physical education. 1st ed. Tehran: Bamdad Publication; 2007. P. 82-84. (In Persian).
41. Collet C, Roure R, Rada H, Dittmar A, Vernet-Maury E. Relationships between performance and skin resistance evolution involving various motor skills. Physiology & Behavior. 1996; 59(4): 953-63.
42. Raglin I S. Anxiety and sport performance. Exercise Sport Science Review. 1991; 20(1): 243-74. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,341 |